پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 4×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

هشدار در مورد شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو
29 اردیبهشت 1401 - 13:05
شناسه : 278016
1
 رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-دکتر مجید همتی، با بیان اینکه احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما بیشتر از دیگر ایام سال است، گفت: با وجود اینکه احتمال بروز این بیماری در همه ایام سال وجود دارد، اما با فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها، احتمال شیوع بیماری که جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، بالا می‌رود/همتی با بیان اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است، گفت: بیماری تب کریمه کنگو در انسان معمولا با تب آغاز می‌شود و بیمار پس از تب کردن علائمی مثل حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال، استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و خونریزی زیر پوستی را تجربه می کند و  احتمال مرگ در مبتلایان زیاد است/همتی با بیان اینکه دامداران، دامپزشکان، قصاب‌ها و کارگران کشتارگاه‌ها بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند، گفت: این افراد در زمان کار باید ضمن رعایت نکات بهداشتی، از لباس کار، دستکش و چکمه مناسب استفاده کنند و سلاخان و کارکنان کشتارگاه نیز باید حین کار از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند/ توصیه می‌شود خانم‌ها برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری زمان قطعه قطعه کردن گوشت از دستکش یک بار مصرف استفاده کنند/وی سپس مهمترین عامل انتقال ویروس این بیماری را کنه ها دانست و افزود: از سایر راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به تماس با ترشحات، خون و بافت دام و یا انسان آلوده به بیماری اشاره کرد/نگهداری گوشت گرم به مدت ۲۴ ساعت در یخچال سبب از بین رفتن ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می شود، چون با گذشت این زمان  مقداری از PH گوشت کاهش یافته و این رخداد منجر به از بین رفتن ویروس می‌شود/برای پیشگیری از شیوع بیماری ضروری است که ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌های مجاز انجام شده و لاشه دام زمان لازم را در سردخانه برای غیر فعال شدن عامل احتمالی بیماری سپری کند.

پ
پ

 رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به بالا رفتن احتمال شیوع بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال، بر رعایت اصول پیشگیری در برابر این بیماری تاکید کرد.

دکتر مجید همتی، با بیان اینکه احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما بیشتر از دیگر ایام سال است، گفت: با وجود اینکه احتمال بروز این بیماری در همه ایام سال وجود دارد، اما با فرارسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه‌ها، احتمال شیوع بیماری که جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، بالا می‌رود.

همتی با بیان اینکه دام آلوده به ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به ظاهر سالم بوده و علامت خاصی ندارد، افزود: این بیماری با وجودی که در دام بدون علامت است و نهایتا با ایجاد یک تب خفیف دو تا هفت روزه همراه باشد، اما در انسان علائم خطرناک و حتی کشنده ای دارد.

همتی با بیان اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است، گفت: بیماری تب کریمه کنگو در انسان معمولا با تب آغاز می‌شود و بیمار پس از تب کردن علائمی مثل حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال، استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی و خونریزی زیر پوستی را تجربه می کند و  احتمال مرگ در مبتلایان زیاد است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اشاره ای هم به تاریخچه شناسایی بیماری داشت وگفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برای اولین بار در منطقه کریمه مشاهده و  چند سال پس از آن در کنگو شناسایی شد و با توجه به به همراه بودن بیماری با تب و خونریزی  به نام “تب خونریزی دهنده کریمه کنگو” مشهور شده است.

همتی با بیان اینکه دامداران، دامپزشکان، قصاب‌ها و کارگران کشتارگاه‌ها بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند، گفت: این افراد در زمان کار باید ضمن رعایت نکات بهداشتی، از لباس کار، دستکش و چکمه مناسب استفاده کنند و سلاخان و کارکنان کشتارگاه نیز باید حین کار از خوردن و آشامیدن پرهیز کنند.

وی با تاکید بر اینکه احتمال شیوع بیماری در زنان خانه دار زیاد است، گفت: توصیه می‌شود خانم‌ها برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری زمان قطعه قطعه کردن گوشت از دستکش یک بار مصرف استفاده کنند.

وی سپس مهمترین عامل انتقال ویروس این بیماری را کنه ها دانست و افزود: از سایر راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به تماس با ترشحات، خون و بافت دام و یا انسان آلوده به بیماری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه احتمال انتقال بیماری از طریق مصرف گوشت آلوده دور از انتظار نیست، گفت: نگهداری گوشت گرم به مدت ۲۴ ساعت در یخچال سبب از بین رفتن ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می شود، چون با گذشت این زمان  مقداری از PH گوشت کاهش یافته و این رخداد منجر به از بین رفتن ویروس می‌شود.

وی یادآور شد: برای پیشگیری از شیوع بیماری ضروری است که ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌های مجاز انجام شده و لاشه دام زمان لازم را در سردخانه برای غیر فعال شدن عامل احتمالی بیماری سپری کند.

همتی سپس بر ضرورت  سم پاشی بدن دام و جایگاه نگهداری دام زیر نظر کارشناسان دامپزشکی در آستانه فصل گرم سال تاکید کرد و افزود: دامداران در این فصل از سال باید حداقل دو بار با فاصله ۱۵ روز سم پاشی را انجام دهند.

وی ادامه داد: با تمهیدات انجام شده سموم مورد نیاز به اندازه کافی تامین شده و دامداران می توانند برای تهیه آن به داروخانه‌های دامپزشکی استان مراجعه و سموم مورد نیاز خود را به قیمت مصوب تهیه و استفاده کنند.

همتی اشاره ای هم به توزیع رایگان سموم در مناطق محروم استان داشت و گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۵۰۰ لیتر سم رایگان توسط  گروه های جهادی در مناطق کم برخوردار و محروم استان  به ویژه در مناطق پرخطر اورامانات که در سنوات گذشته کانون هایی از بروز بیماری را در آنجا داشتیم، توزیع شده است.

وی گفت: از ابتدای سال موردی از ابتلای انسانی به این بیماری در استان از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گزارش نشده است/ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.