شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20795 تعداد نوشته های امروز : 3×

آخرین خبرها

کرمانشاه از فردا بارانی می‌شود سال گذشته ۱۳۳۳ پرونده تصرف غیرمجاز اراضی ملی در کرمانشاه تشکیل شد چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه

“متروپل‌های دوم” در کرمانشاه هستند/ تخلف را به شهرداری گزارش می‌دهیم، اما برخوردی نمی‌شود
10 خرداد 1401 - 10:26
شناسه : 278243
3
رییس سازمان نظام مهندسی کرمانشاه: طلوع‌‌کرمانشاه :

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به وجود موارد مشابه متروپل در کرمانشاه، گفت: متاسفانه تخلفات ساختمان های ناایمن را به شهرداری گزارش می دهیم، اما برخوردی نمی‌بینیم.طیب حیدری در گفت و گو با ایسنا، با ابراز تاسف در خصوص وقوع حادثه متروپل گفت: مشابه چنین ساختمان های ناایمنی در همین کرمانشاه هم داریم و قطعا مسئولیت اصلی در این زمینه برعهده شهرداری هاست.وی افزود: شهرداری ها متولی صدور پروانه ساخت و متولی صدور پایان کار برای همه ساختمان های شهر هستند و اگر تخلفی در ساخت و ساز رخ دهد، مسئول اصلی برخورد با آن شهرداری ها هستند.وی افزود: نهادها و مراکزی مانند نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی در این بین بازوان شهرداری هستند و کار تهیه نقشه و نظارت بر کار و… را برعهده دارند، اما مسئول اصلی اول و آخر ساختمان های ناایمن شهر شهرداری است.

پ
پ

حیدری گفت: قطعا در هر مجموعه ای از جمله نظام مهندسی تخلفاتی وجود دارد و این ادعا را نداریم که تمام مهندسین ناظر ما در سلامت کامل کار خود را انجام می دهند، اما بارها و بارها شاهد بوده ایم که مهندس ناظر گزارش تخلف ساختمان را به شهرداری ارائه کرده، اما هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ برخوردی با این تخلفات صورت نگرفته است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه گفت: یکی از چالش های اصلی در ساخت ساختمان های ناایمن و تخلف در ساخت و ساز به موضوع “نقشه دوم” برمی گردد و مادامی که این نقشه دوم وجود داشته باشد شاید نتوان به راحتی جلوی تخلفات را گرفت.

حیدری در خصوص چیستی نقشه دوم گفت: برای ساخت ساختمان ابتدا یک نقشه طراحی می شود که همان نقشه اول ساختمان است که از پنج کنترل عبور می کند و نقشه استاندارد محسوب می شود، اما تنها چیزی که در ساختمان اجرا نمی شود همین نقشه است و مالک نقشه دوم دیگری را برای ساخت ساختمان به کار می گیرد و مهندس ناظر پس از کنترل آن متوجه تخلفات شده و گزارش این تخلفات را به شهرداری می دهد و عنوان می کند که کار ساخت طبق نقشه مصوب پیش نرفته است.

وی افزود: متاسفانه شهرداری به جای اینکه در همان مراحل اولیه جلوی ساخت و ساز و این تخلفات را بگیرد، هیچ اقدامی نمی کند و همین می شود که شاهد ساخت ساختمان های ناایمن در شهر هستیم.

حیدری در خصوص چرایی عدم برخورد شهرداری با این دست تخلفات گفت: شاید یکی از دلایل آن به موضوع درآمدزایی برگردد، چرا که با رفتن این تخلفات به کمیسیون ماده ۱۰۰ جرائم آن عاید شهرداری می شود.

وی افزود: از طرفی این شیوه اشتباه و خطرناک سالیان سال مرسوم است و گویا هم مردم و هم شهرداری با این عرف کنار آمده اند که از نقشه دوم استفاده شود.

حیدری گفت: این تخلفات زمانی که خدای نکرده حادثه ای مانند زلزله رخ دهد ابعاد فاجعه آمیز خود را نشان می دهد، لذا از هم اکنون باید برخوردهای جدی در این زمینه صورت گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در همین چند روز اخیر بازدیدی از یک پروژه انبوه سازی داشته و متذکر شدیم که ساختمان ناایمن است و این موضوع را به شهرداری اطلاع دادیم که اگر مقاوم سازی ساختمان صورت نگیرد “متروپل دوم” را در کرمانشاه شاهد خواهیم بود.

وی افزود: بارها و بارها تخلفات اینچنینی و لزوم برخورد با آن را به شهرداری و حتی استانداری گزارش داده ایم و درخواست کرده ایم که از شهرهایی که در زمینه برخورد با این تخلفات موفق بوده اند به عنوان الگو استفاده شود.

حیدری در ادامه در خصوص راهکار برخورد با این تخلفات گفت: در وهله اول نیاز است که یکی از دستگاه های مربوط در این زمینه یک کمیته ای را برای تشخیص ساختمان های ناایمن تشکیل دهد و این ساختمان را جهت بررسی دوباره به نظام مهندسی ارجاع دهد.

وی افزود: در این زمینه نظام مهندسی با بررسی ساختمان ها نسبت به مقاوم سازی و یا تخریب این ساختمان ها تصمیم گیری کرده و این تصمیم گیری به کمک دستگاه های مربوطه اجرایی شود.

رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: راهکار دوم در این زمینه دو مرحله ای کردن صدور پروانه ساخت است، به نحوی که پس از مرحله اول و ساخت فونداسیون، مجدد بررسی صورت گرفته و زمانی که فونداسیون طبق اصول احداث شده پروانه ساخت دوم جهت تکمیل ساخت و ساز صادر شود.

وی افزود: اگر واحد ساختمانی در مرحله فونداسیون دچار مشکل باشد قلع و قمع آن بسیار راحت تر از مرحله ای است که سازه تکمیل شده است/ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.