شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20793 تعداد نوشته های امروز : 1×

آخرین خبرها

چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند

این بیماری شما را می‌کُشد!
22 خرداد 1401 - 10:15
شناسه : 278423
2
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

دکتر مجید همتی اظهار کرد: بیماری هاری یک بیماری خطرناک مشترک بین انسان و حیوانات بوده و در صورت ابتلای انسان و حیوان، ۱۰۰ درصد کشنده خواهد بود/همتی با بیان اینکه بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که دستگاه عصبی مرکزی پستانداران خونگرم را درگیر می کند، گفت: عمده ترین راه انتقال هاری از طریق گزش و یا خراش توسط حیوانات آلوده و مبتلا است، چون ویروس بیماری هاری از طریق بزاق حیوان آلوده دفع می شود/علاوه بر انتقال از طریق گزش و خراش، انتقال بیماری هاری از روشهای دیگری مثل تنفسی، خوراکی و انتقال مادر به جنین هم به ثبت رسیده است/ این بیماری عمدتا با تغییر ناگهانی رفتار حیوان همراه بوده و در این حالت معمولا ترس در حیوان از بین می رود و باعث می شود حیوان به راحتی به انسان و سایر حیوانات حمله کند/پریشانی و اضطراب، ناتوانی در بلع آب و غذا، ترس از نور و در نهایت فلجی و مرگ از دیگر علائم این بیماری کُشنده در انسان و دام است که همتی از آنها یاد کرد/وی در ادامه یکی از مهم ترین عوامل انتشار بیماری هاری را حیوانات ولگرد و بدون صاحب نظیر سگ ها عنوان کرد و گفت: باید این حیوانات توسط شهرداری جمع آوری و جمعیت آنها کنترل شود/توصیه می شود افراد در صورت گزیده شدن توسط حیوانات گوشتخوار اهلی و وحشی، همواره احتمال را بر هار بودن حیوان گزنده گذاشته و در اسرع وقت به مراکز درمان و پیشگیری هاری مراجعه کنند/همتی از همشهریان درخواست کرد در صورت مشاهده حیوانات مشکوک به بیماری هاری به نزدیک ترین اداره دامپزشکی گزارش دهند و یا از طریق تلفن ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اطلاع دهند.

پ
پ
 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت:   هاری یک بیماری ۱۰۰ درصد کشنده در انسان و حیوان است.

 

دکتر مجید همتی اظهار کرد: بیماری هاری یک بیماری خطرناک مشترک بین انسان و حیوانات بوده و در صورت ابتلای انسان و حیوان، ۱۰۰ درصد کشنده خواهد بود.

همتی با بیان اینکه بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که دستگاه عصبی مرکزی پستانداران خونگرم را درگیر می کند، گفت: عمده ترین راه انتقال هاری از طریق گزش و یا خراش توسط حیوانات آلوده و مبتلا است، چون ویروس بیماری هاری از طریق بزاق حیوان آلوده دفع می شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: علاوه بر انتقال از طریق گزش و خراش، انتقال بیماری هاری از روشهای دیگری مثل تنفسی، خوراکی و انتقال مادر به جنین هم به ثبت رسیده است.

وی در ادامه با تشریح علائم بیماری هاری، توضیح داد: این بیماری عمدتا با تغییر ناگهانی رفتار حیوان همراه بوده و در این حالت معمولا ترس در حیوان از بین می رود و باعث می شود حیوان به راحتی به انسان و سایر حیوانات حمله کند.

پریشانی و اضطراب، ناتوانی در بلع آب و غذا، ترس از نور و در نهایت فلجی و مرگ از دیگر علائم این بیماری کُشنده در انسان و دام است که همتی از آنها یاد کرد.

وی در ادامه یکی از مهم ترین عوامل انتشار بیماری هاری را حیوانات ولگرد و بدون صاحب نظیر سگ ها عنوان کرد و گفت: باید این حیوانات توسط شهرداری جمع آوری و جمعیت آنها کنترل شود.

وی با بیان اینکه یکی از دیگر عوامل انتشار بیماری هاری گوشتخواران وحشی هستند و دامداران باید از تماس دام با این حیوانات و از ورود دام به مناطق حفاظت شده حیات وحش جلوگیری کنند، تصریح کرد: باید محیط زیست با پایش بیماری، نسبت به برخورد با موارد مشکوک اقدام کند.

همتی در ادامه با اشاره به بالا رفتن احتمال شیوع بیماری هاری در نقاطی که کشتار غیرمجاز دام انجام می‌شود، گفت: احتمال ابتلای دام کشتار شده به بیماری هاری دور از انتظار نیست، چون بیماری هاری از روی ظاهر لاشه قابل تشخیص نیست، لذا احتمال ابتلا به بیماری با مصرف گوشت دام مبتلا وجود دارد.

وی یادآور شد: همچنین کشتار دام در فضای باز و حاشیه شهرها باعث جمع شدن گوشتخواران اهلی و وحشی در این محل ها می شود و انتقال بیماری بین این حیوانات دور از انتظار نیست.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت پیشگیری از بیماری هاری، به مردم توصیه کرد: از تماس مستقیم و حفاظت نشده با گوشتخوارانی مانند سگ و گربه خودداری کرده و سالانه نسبت به مایه کوبی سگ های خانگی علیه بیماری هاری اقدام کنند.

وی تاکید کرد: توصیه می شود افراد در صورت گزیده شدن توسط حیوانات گوشتخوار اهلی و وحشی، همواره احتمال را بر هار بودن حیوان گزنده گذاشته و در اسرع وقت به مراکز درمان و پیشگیری هاری مراجعه کنند.

همتی از همشهریان درخواست کرد در صورت مشاهده حیوانات مشکوک به بیماری هاری به نزدیک ترین اداره دامپزشکی گزارش دهند و یا از طریق تلفن ۱۵۱۲ و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اطلاع دهند.

همتی اشاره ای هم به برنامه مجموعه دامپزشکی استان کرمانشاه جهت مبارزه با بیماری هاری داشت و افزود: سالانه این اداره کل اقدام به واکسینه کردن رایگان حدود ۱۷ هزار قلاده سگ کرده و در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری هاری، نمونه گیری و معدوم سازی دام مشکوک انجام شده و در نهایت نیز واکسیناسیون تمامی سگ های صاحب دار در کانون بیماری و شعاع کانون صورت می گیرد.

وی ادامه داد: امسال برای واکسیناسیون رایگان ۲۱ هزار قلاده سگ در استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون دو مورد مشکوک به بیماری در بین جمعیت دامی استان مشاهده شده که در هر دو مورد اقدامات لازم در راستای نمونه گیری و معدوم سازی دام‌ها برای مقابله با شیوع بیماری انجام گرفته است/ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.