جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

کرمانشاه همچنان بیکارترین استان کشور/تکرار روایت بیکاری در کرمانشاه تنها رکوردی که ثابت مانده!
09 تیر 1401 - 13:21
شناسه : 278855
0
طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-براساس گفته کارشناسان و اساتید اقتصادی کرمانشاه بعد از انقلاب جز یکی دو سال که با نرخ کاهشی بیکاری روبرو بوده ، در بیشتر این سال‌ها جزو اولین استان‌های کشور از لحاظ دارا بودن نرخ بیکاری بوده است. جنگ، درگیری با بازسازی پس از آن ، مهاجرت ها ، سوئ مدیریت ها و در نهایت محرومیت همه و همه از جمله عواملی بوده که طی این سالها باعث شده کرمانشاه در بیکاری و سایر معضلات اجتماعی جز اول تا سوم کشور قرار بگیرد./معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با بیان اینکه نرخ بیکاری در کرمانشاه به یکی دو سال اخیر مربوط نمی‌شود و موضوع تازه‌ای نیست، می گوید: براساس آمار موجود مرکز آمار ایران نزدیک ۵۰ سال است که کرمانشاه از آمار بالا بیکاری رنج می برد. از اواسط دهه ۵۰ به استناد به مرکز آمار نرخ بیکاری کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفته است/از آن موقع تا به امروز نرخ بیکاری کرمانشاه همواره بالاتر از نرخ میانگین کشوری بوده و سالی نبوده که شرایط این نرخ تغییر کند. طی نیم قرن اخیر نرخ بیکاری کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری و طی یک دهه اخیر نیز رتبه اول بیکاری را کشور را داشته که موضوعی نگران کننده است/«بهزاد باباخانی» در ادامه به بررسی علت و عوامل بیکاری در استان می‌پردازد و می‌گوید: بیکاری استان کرمانشاه دلایل مختلفی دارد. شاید یکی از عمده‌ترین آن این است که کرمانشاه یک استان تاریخی است که به عنوان مرکزیت غرب کشور همواره محل تردد استان‌های مجاور بوده و یک استان مهارجر پذیر است. یعنی مهاجران را نیز باید به جمعیت استان اضافه کرد/از طرفی جنگ تحمیلی ، تخریب زیرساخت‌ها و در ادامه بازسازی استان جنگ‌زده، فرصت ‌های زیادی را از کرمانشاه گرفت. زمانی که کرمانشاه مشغول به بازسازی بود ، بسیاری از استان‌های فعالیت های اقتصادی خود را پیش می بردند و کرمانشاه از این قافله عقب ماند/اتمام ساخت و ساز بعد از جنگ تحمیلی در کرمانشاه همزمان شد با ممنوعیت سرمایه گذاری بخش دولتی، این در حالی بود که سایر استان‌ها کشور از این فرصت استفاده کرده بودند/وی به نبود مشوق های سرمایه گذاری نیز اشاره می کند و می‌گوید: طی تمام این سالها مشوق های معناداری برای جذب سرمایه‌گذار در مناطق مرزی چون کرمانشاه و دیگر مناطق محروم تعریف نشده که سرمایه گذار برای سرمایه گذاری ترغیب شود.

پ
پ

سالهاست که رکورد بیکارترین استان کشور بنام کرمانشاه ثبت شده است. براساس آخرین آمار ارائه شده از مرکز آمار ایران کرمانشاه با ۱۴٫۹ باز هم رکورد خود را در بیکاری تکرار کرد.

به گزارش طلوع کرمانشاه؛ مرکز آمار ایران نرخ بیکاری سال ۱۴۰۰ استان کرمانشاه را ۱۴٫۹ درصد اعلام کرد. این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری کشور ۹٫۲ درصد است و نرخ بیکاری کرمانشاه ۵٫۷ درصد از میانگین کشوری بیشتر است.

نرخ بیکاری سال گذشته استان کرمانشاه نسبت به سال ماقبل آن هیچ تغییری نداشته و در هر دو سال نرخ بیکاری استان ۱۴٫۹ درصد بوده است.

استان هرمزگان با نرخ بیکاری ۱۵٫۸ درصد رتبه اول و کرمانشاه با نرخ بیکاری ۱۴٫۹ درصد به عنوان دومین استان بیشترین نرخ بیکاری در کشور دارند. قصه پر غصه تکراری که هنوز راهکار جدی از سوی دولت‌ها برای آن اندیشیده نشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری با بیان اینکه نرخ بیکاری در کرمانشاه به یکی دو سال اخیر مربوط نمی‌شود و موضوع تازه‌ای نیست، می گوید: براساس آمار موجود مرکز آمار ایران نزدیک ۵۰ سال است که کرمانشاه از آمار بالا بیکاری رنج می برد. از اواسط دهه ۵۰ به استناد به مرکز آمار نرخ بیکاری کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفته است.

از آن موقع تا به امروز نرخ بیکاری کرمانشاه همواره بالاتر از نرخ میانگین کشوری بوده و سالی نبوده که شرایط این نرخ تغییر کند. طی نیم قرن اخیر نرخ بیکاری کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری و طی یک دهه اخیر نیز رتبه اول بیکاری را کشور را داشته که موضوعی نگران کننده است.

«بهزاد باباخانی» در ادامه به بررسی علت و عوامل بیکاری در استان می‌پردازد و می‌گوید: بیکاری استان کرمانشاه دلایل مختلفی دارد. شاید یکی از عمده‌ترین آن این است که کرمانشاه یک استان تاریخی است که به عنوان مرکزیت غرب کشور همواره محل تردد استان‌های مجاور بوده و یک استان مهارجر پذیر است. یعنی مهاجران را نیز باید به جمعیت استان اضافه کرد.

از طرفی جنگ تحمیلی ، تخریب زیرساخت‌ها و در ادامه بازسازی استان جنگ‌زده، فرصت ‌های زیادی را از کرمانشاه گرفت. زمانی که کرمانشاه مشغول به بازسازی بود ، بسیاری از استان‌های فعالیت های اقتصادی خود را پیش می بردند و کرمانشاه از این قافله عقب ماند.

اتمام ساخت و ساز بعد از جنگ تحمیلی در کرمانشاه همزمان شد با ممنوعیت سرمایه گذاری بخش دولتی، این در حالی بود که سایر استان‌ها کشور از این فرصت استفاده کرده بودند.

وی به نبود مشوق های سرمایه گذاری نیز اشاره می کند و می‌گوید: طی تمام این سالها مشوق های معناداری برای جذب سرمایه‌گذار در مناطق مرزی چون کرمانشاه و دیگر مناطق محروم تعریف نشده که سرمایه گذار برای سرمایه گذاری ترغیب شود.

وی ادامه می دهد: در تعریف این مشوق‌ها در سطح ملی خوب عمل نشده است. در یک نگاه به نقشه بیکاری کشور خواهید دید استان‌های نوار مرزی از شمال‌غرب گرفته تا به پایین استان‌های آذربایجان غربی ، کردستان، کرمانشاه ، ایلام، خوزستان، لرستان و…نرخ بیکاری بالایی دارند و این نشان دهنده این است که تعریف مشوق‌ های جذاب برای سرمایه گذاری چقدر موثر خواهد بود.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه در ادامه می‌گوید: سال ۱۳۸۷ طرح توسعه و تسهیل سرمایه گذاری توسعه ای در مناطق غرب و شرق کشور به تصویب رسید که در این طرح مشوق‌های سرمایه‌گذاری خوبی در آن تعریف شده است اما این مصوبه هیچوقت به مرحله اجرا در نیامد و در عمل پیاده نشد.

اگر این طرح به مرحله اجرا می رسید به یقین بسیار به توسعه مناطق محروم مرزی کمک می کرد.

وی با تاکید بر اینکه بحث ایجاد اشتغال و حرکت در این مسیر از اولویت‌های استان و مدیریت آن است، بیان می کند: ایجاد اشتغال در صدر برنامه استانداری قرار دارد و براساس برنامه ۱۴۰۱ میزان سرمایه گذاری و رشد اقتصادی تعریف شده است.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه اضافه می کند: در سال‌جاری ۶۰ هزار میلیارد سرمایه گذاری با رشد اقتصادی ۷ درصدی برای استان تعریف شده است.
این برنامه با کمک و همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان طراحی شده است.

ایجاد اشتغال ۴۶ هزار نفری از برنامه های دیده شده در این طرح است.

باباخانی می گوید: این طرح در استان در حال اجراست و توسط سامانه رصد بررسی می‌شود.

در حال حاضر کرمانشاه تا پایان خرداد ماه ۱۸٫۱ درصد از تعهد خود به انجام رسانده است . کرمانشاه از ابتدای امسال تاکنون در این زمینه و اجرای تعهد اشتغالزایی رتبه چهارم کشور دارد.

به گفته معاون استاندار در کنار ایجاد اشتغال ، باید به تثبیت اشتغال موجود هم توجه کرد تا نرخ بیکاری کرمانشاه با جلوگیری از ریزش اشتغال کاهش پیدا کند.

وی ایجاد اشتغال ۴۶ هزار نفری را یک تعهد بزرگ عنوان می کند و می گوید: در این مسیر از چندین راه شروع به کار کرده‌ایم. پیگیر پروژه‌های بزرگ توسعه ای هستیم و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. اجرایی شدن پتروشیمی روانسر ، سنقر و کنگاور که به دنبال خود اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۲۰۰۰نفری را به دنبال دارد.

 

تکمیل زنجیره فولاد ، نفت و گاز، کاشی و سرامیک و …از پروژه‌های بزرگ اشتغالزایی در استان هستند که امیدواریم در سال‌جاری به سرانجام برساند.

همچنین تلاش داریم امسال به سمت حمایت از مشاغل خرد و خانگی که دارای زنجیرهای ارزش اشتغالزایی هستند، حرکت کنیم.

همه دستگاه‌ها را ملزم کردیم تا ده زنجیره ارزش اشتغالزای خود را معرفی کنند تا با تکمیل زنجیره های ارزش بتوانیم تعداد زیادی شغل ایجاد کنیم.تسهیلات خوبی در اختیار دستگاههای حمایتی چون کمیته امداد و بهزیستی برای اشتغالزایی قرار دادیم .

وی با اشاره به نرخ بالای بیکاری تحصیلکرده‌های استان، می گوید: نزدیک ۲۴.۶ درصد بیکاران ، تحصیلکردگان هستند . ایجاد اشتغال برای این قشر از جامعه از طریق توسعه اقتصادی شرکت های دانش بنیان امکان پذیر است.

بر این اساس افزایش دو برابری شرکت های دانش بنیان هدف گذاری شده است. برنامه استان قرار دادن تسهیلات ۷،۸ برابری به این شرکت هاست تا منجر به ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شود.

اختصاصی طلوع کرمانشاه-گزارش از آرین آزادی

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.