سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20813 تعداد نوشته های امروز : 1×

آخرین خبرها

قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر! دیدار شهردار و مدیران شهرداری کرمانشاه با فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص)+گزارش تصویری پرخاشگری یکی از علل اصلی وقوع نزاع در کرمانشاه است اعزام اولین گروه از زائران کرمانشاه به عمره مفرده مستاجران مراقب سامانه «خودنویس املاک» باشند ۵ توصیه کلیدی برای مدیریت استرس کنکوری‌ها «هجیج» سال آینده کاندیدای ثبت جهانی خواهد شد سانحه رانندگی در محور هرسین ۲ کشته و ۳ زخمی برجای گذاشت خطوط اتوبوسرانی کریدورشمال به جنوب و شرق به غرب در کرمانشاه راه اندازی شد رقابت ۳۹ هزار داوطلب از کرمانشاه در نوبت اول کنکور سراسری پارکینگ‌های کرمانشاه زیر ذره‌بین تعزیرات/ ۲ پارکینگ متخلف پلمب شد کرمانشاه صاحب پارک جنگلی می شود مردم بهترین نظاره گر هستند/نباید بیت المال حیف و میل شود تعداد بوستان های منطقه ۵کرمانشاه به ۳۹عدد رسید خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان پارکینگ‌های کرمانشاه هستیم کرمانشاه از فردا بارانی می‌شود سال گذشته ۱۳۳۳ پرونده تصرف غیرمجاز اراضی ملی در کرمانشاه تشکیل شد

آناهیتا، نمادی برای پروژه های بی سرانجام کرمانشاه/ در پالایشگاهی که قرار بود به داد اشتغال کرمانشاه برسد پس از  ۱۶ سال آجری روی آجر گذاشته نشده است!
11 تیر 1401 - 14:06
شناسه : 278885
2
طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-پروژه بزرگ پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه ای آناهیتا به نمادی برای طرح های بی سرانجام کرمانشاه تبدیل شده است، پروژه ای که بارها مصوب و حتی کلنگ زنی شده اما اکنون با گذشت چندین سال در حد یک زمین خالی باقی ماند است/نکته مهم آنجا است که این پالایشگاه در سفرمقام معظم رهبری به کرمانشاه در سال ۱۳۹۰ هم بار دیگر مصوب شد و مورد تاکید قرار گرفت/این پالایشگاه دو بار هم کلنگ زنی شد و همین امر باعث شد اعتماد مردم بیشتر از دست برود، اولین بار در شهریور ۱۳۷۸ و دومین بار در شهریور ۱۳۹۴/همان وقتی که وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی وقت آمد و پشت ماشین آلات موجود در محوطه پالایشگاه نشست تا به مردم اطمینان دهد اینبار دیگر کار نمی خوابد اما باز هم فرجی نشد/اکنون زمین ۵۷۱ هکتاری این پروژه در مسیر کرمانشاه به بیستون بدون استفاده مانده است، زمینی که اگر همان سال اول ان را به کشاورزان منطقه داده بودند اکنون چندین هزار تن محصولات کشاورزی از آن برداشت شده بود/مانع اصلی این پالایشگاه چند میلیون یورویی، تامین اعتبار آن است/سهام داران این پروژه ابتدا سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و گروه نفت و هر کدام با سهم ۳۳٫۳ درصد بودند اما با گذشت سال ها نتوانستند تحرکی در این پالایشگاه ایجاد کنند و بعد هم تغییراتی در ترکیب سهام داران ایجاد شد که این تغییرات هم به نتیجه نرسید/بارها در این سال ها مسئولین استان اعلام کردند که خبرهای خوبی از این پروژه به گوش خواهد رسید و عملیات اجرایی آن آغاز می شود اما دریغ از هرگونه تحرک در این پروژه/بعد کار به قرارگاه خاتم سپرده شد و قرار بود آناهیتا به یک مجموعه پتروپالایش عظیم تبدیل شود اما هنوز هم خبر جدیدی نیست.

پ
پ
 

به گزارش پایگاه خبری طلوع-اولین بار در سفر استانی دولت وقت در سال ۱۳۸۵ یک پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه ای برای کرمانشاه به تصویب رسید، پالایشگاهی که قرار بود به داد اشتغال و اقتصاد کرمانشاه برسد اما اکنون نزدیک به ۱۶ سال از این مصوبه گذشته و در محوطه این پالایشگاه آجر روی آجر گذاشته نشده است.

نکته مهم آنجا است که این پالایشگاه در سفرمقام معظم رهبری به کرمانشاه در سال ۱۳۹۰ هم بار دیگر مصوب شد و مورد تاکید قرار گرفت.

این پالایشگاه دو بار هم کلنگ زنی شد و همین امر باعث شد اعتماد مردم بیشتر از دست برود، اولین بار در شهریور ۱۳۷۸ و دومین بار در شهریور ۱۳۹۴٫

همان وقتی که وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی وقت آمد و پشت ماشین آلات موجود در محوطه پالایشگاه نشست تا به مردم اطمینان دهد اینبار دیگر کار نمی خوابد اما باز هم فرجی نشد.

اکنون زمین ۵۷۱ هکتاری این پروژه در مسیر کرمانشاه به بیستون بدون استفاده مانده است، زمینی که اگر همان سال اول ان را به کشاورزان منطقه داده بودند اکنون چندین هزار تن محصولات کشاورزی از آن برداشت شده بود.

مانع اصلی این پالایشگاه چند میلیون یورویی، تامین اعتبار آن است.

سهام داران این پروژه ابتدا سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و گروه نفت و هر کدام با سهم ۳۳٫۳ درصد بودند اما با گذشت سال ها نتوانستند تحرکی در این پالایشگاه ایجاد کنند و بعد هم تغییراتی در ترکیب سهام داران ایجاد شد که این تغییرات هم به نتیجه نرسید.

بارها در این سال ها مسئولین استان اعلام کردند که خبرهای خوبی از این پروژه به گوش خواهد رسید و عملیات اجرایی آن آغاز می شود اما دریغ از هرگونه تحرک در این پروژه.
بعد کار به قرارگاه خاتم سپرده شد و قرار بود آناهیتا به یک مجموعه پتروپالایش عظیم تبدیل شود اما هنوز هم خبر جدیدی نیست.

اردیبهشت سال ۱۴۰۰ بود که بهزاد باباخانی معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه از تعیین تکلیف این پروژه و آغاز عملیات اجرایی آن خبر داد.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های استاندار وقت کرمانشاه بخش عمده سهم پالایشگاه آناهیتا به قرارگاه خاتم(ص) واگذار شد، افزود: بیش از ۶۶ درصد سهام این پروژه در اختیار وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و ۳۳ درصد مابقی نیز در اختیار وزارت نفت قرار داشت، اما با توجه به اینکه وزارت کار تمایلی به انجام این پروژه نشان نداد، سهام آن در نهایت با پیگیری های بسیار به قرارگاه خاتم(ص) واگذار شد و اکنون قرارگاه تمایل زیادی برای راه اندازی این پروژه دارد.

زمان پیش بینی شده برای اجرای فاز اول این پروژه نیز دو سال و نیم برآورد شد تا این طرح در قالب یک پتروشیمی و پالایشگاه به ثمر برسد.

اواخر بهمن ماه سال گذشته محمد رشیدی نماینده کرمانشاه نیز بار دیگر از پیگیری برای اجرایی شدن این پالایشگاه خبر داد و گفت: به زودی جلسه‌ای در مجلس برای این موضوع برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به ۷۰ درصد سهام پالایشگاه آناهیتا به قرارگاه خاتم واگذار شده، تاکید کرد: قرارگاه خاتم پیمانکار است و سرمایه چندانی برای اجرای این طرح ندارد.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل کنونی این پروژه تامین منابع مالی آن است، خاطرنشان کرد: در تلاشیم از محل تهاتر نفت بتوانیم این طرح را اجرا کنیم، اما در حال پیگیری هستیم که آیا تهاتر نفت شامل پالایشگاه آناهیتا می‌شود، یا نه.

به گفته نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، راه دیگر این است که قرارگاه خاتم بخشی از سهام خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری واگذار کند تا بتواند تامین مالی برای اجرای پروژه را انجام داد.

حالا چشم امید کرمانشاه برای اجرایی شدن این پروژه در سفر رئیس جمهور است، مردم انتظار دارند در سفر استانی دولت سیزدهم به کرمانشاه این پالایشگاه یکبار برای همیشه تعیین تکلیف شود، یا به مردم بگویند که بیخیال این پالایشگاه شوند و یا واقعا کار آغاز شود.

همین چند روز قبل مدیریت ارشد استان در تهران پیگیری هایی برای طرح های پالایشگاهی و پتروشیمی در تهران انجام دادند که آناهیتا نیز جز آنها بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به نتایج این دیدار اشاره و ابراز امیدواری کرد خبرهای خوبی در زمینه آناهیتا داشته باشیم.

بهزاد باباخانی با اشاره به دیدار و رایزنی درباره پروژه پترو پالایش آناهیتا با مدیرعامل هلدینگ تخصصی نفت و گاز قرارگاه خاتم الانبیا، اظهار داشت: در این دیدار مقرر شد موضوع تعیین تکلیف پروژه آناهیتا به عنوان یک مطاله مهم در سفر رئیس جمهور به کرمانشاه مطرح شود و بتوانیم هرچه زودتر وضعیت تامین اعتبار آن را مشخص کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد، با این پیگیری ها هرچه زودتر شاهد آغاز عملیات اجرایی پتروپالایش آناهیتا به عنوان یکی از مصوبات مهم سفر مقام معظم رهبری به استان باشیم.

اختصاصی پایگاه خبری طلوع-گزارش از پریا امیری

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.