سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20716 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد جاده‌های کرمانشاه «لغزنده اند»/ قبل از حرکت با ۱۴۱ تماس بگیرید آب «رازآور» وارد «هشیلان» شد کرمانشاه بارانی در آخرین روزهای اسفند میوه شب عید ۱۴۰۳ در بازار کرمانشاه کیلویی چند؟

بودجه تخصیصی بیمارستان موقت روانسر را صرف احداث بیمارستان برای این شهرستان کنید
02 مرداد 1401 - 10:35
شناسه : 279388
5
یک فعال اجتماعی؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-تاسیس بیمارستان شهرستان روانسر یکی از مطالبات اصلی و به حق مردم عزیز این شهرستان بوده و هست، تا جایی که مرحوم حاج ماموستا ملا عبدالله غفوری امام جمعه محترم وقت روانسر بارها در خطبه های نماز جماعت جمعه و در دیدار با مسئولین کشوری و استانی به مطالبه گری این مهم پرداختند. در نهایت با تلاش ایشان و سایر بزرگان، دلسوزان و مردم عزیز مدت ها پیش کلنگ ساخت بیمارستان روانسر بر زمین زده شد و عملیات ساخت و ساز آن با سرعت بسیار کم و غیر قابل قبول شروع شد.

پ
پ

تاسیس بیمارستان شهرستان روانسر یکی از مطالبات اصلی و به حق مردم عزیز این شهرستان بوده و هست، تا جایی که مرحوم حاج ماموستا ملا عبدالله غفوری امام جمعه محترم وقت روانسر بارها در خطبه های نماز جماعت جمعه و در دیدار با مسئولین کشوری و استانی به مطالبه گری این مهم پرداختند. در نهایت با تلاش ایشان و سایر بزرگان، دلسوزان و مردم عزیز مدت ها پیش کلنگ ساخت بیمارستان روانسر بر زمین زده شد و عملیات ساخت و ساز آن با سرعت بسیار کم و غیر قابل قبول شروع شد.

با توجه به بحث هایی که شده است مسئولین محترم و نماینده مردم اورامانات، در حال اقدام برای تاسیس بیمارستان موقت با اعتبار بالغ بر حدود ۳۰ میلیارد تومان و حتی بیشتر هستند که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و استاندار محترم نیز به دلایلی با این طرح موافقت کردند.
نقدها و پیشنهاداتی درباره احداث این بیمارستان موقت وجود دارد که بطور خلاصه به نقد و تشریح این مساله می پردازم.

بیمارستان ها به دو صورت دائم و موقت اجرا می شوند که نوع موقت آن به صورت کانتینر های قابل حمل، و یا بیمارستان های صحرایی بصورت چادر است که در مواقع اضطراری و بحران ها بر پا و تاسیس می شوند.

همانطور که می دانید هر بیمارستان باید یک سری زیر ساخت های استاندارد و قابل قبول را دارا باشد همچون آب، برق، گاز، سیستم فاضلاب، سیستم تهویه استاندارد، اکسیژن، استحکام سازه، موقعیت مکانی و… که این بیمارستان موقت دارای هیچ کدام از این استاندارد ها نیست و تجهیز کردن هر مکانی بجز بیمارستان اصلی شهر به این استاندارد ها بسیار بسیار پر هزینه و کاری بی نتیجه خواهد بود به طوری که تمام بودجه را خرج این کار کرده و برای تهیه وسایل و ملزومات اولیه بیمارستان، دچار مشکل می شوند.

در بیمارستان‌ها، فاضلاب و بخشی زیادی از زباله ها عفونی محسوب می‌شوند که برای دفع آنها و جلوگیری از مشکلات زیست محیطی باید از سیستم فاضلاب استاندارد، دستگاه های زباله سوز و سیستم دفع اصولی برای جلوگیری از انتشار بیماری ها استفاده کرد.

در سالهای اخیر با توجه با افزایش قیمت دلار، هزینه خرید وسایل و تجهیزات بیمارستانی بسیار بالا و سر به فلک کشیده است. خریداری وسایل برای بیمارستان موقت بصرفه نبوده و پیشنهاد می‌شود بودجه درنظر گرفته شده برای بیمارستان موقت را برای تسریع در تکمیل بیمارستان اصلی، هزینه کنند.

بیمارستان ها دارای بخش اتاق عمل، آزمایشگاه، اورژانس، زایشگاه و بخش مراقبت ویژه هستند که برای ایجاد هر کدام از این بخش ها، باید حداقل استاندارد های لازم را از جمله اکسیژن مرکزی، اکسیژن قابل حمل، متخصصین جراحی عمومی و متخصص جراحی زنان و زایمان، چراغ سیاتیک متصل به سقف، تخته‌ جراحی، دستگاه‌های سنگین و یک محوطه که هیچ گونه ارتباط پنجره ای با بیرون نداشته باشد را باید دارا باشد که متاسفانه ساختمانی که برای بیمارستان موقت در نظر گرفته شده است فاقد این استاندارد ها است.

هر بیمارستانی باید دارای استاندارد هایی نظیر خروج اضطراری، آسانسور با قابلیت حمل بیمار و دو نفر مراقب، دیواره های سربی برای بخش رادیولوژی و… باشد که در عمل چنین امکانی در ساختمانی که برای بیمارستان موقت در نظر گرفته شده است، وجود ندارد.

امروزه با پیشر فت علم و دانش رشته مهندسی بیمارستان در مقطع کارشناسی ارشد تاسیس شده است که ترکیبی از رشته های عمران سازه و مهندسی بیمارستان است که کارشناسان این حوزه با در نظر گرفتن تمامی موارد ذکر شده و بیشتر این استاندارد ها را رعایت می کنند.

امیدوارم این ایده بیمارستان موقت، یک ایده کارشناسی و مهندسی شده باشد اما با توجه به تحقیقات صورت گرفته هزینه ای بسیار بیشتر از مبلغ تخصیص داده شده برای اتمام پروژه بیمارستان موقت نیاز است.

لذا اکنون با توجه به مختصری از معایب این طرح، بنده به عنوان عضو کوچکی از سیستم سلامت کشور و پژوهش های علمی که انجام داده ام، امکان تجهیز یک ساختمان به عنوان بیمارستان موقت اصولی نیست و فاقد اعتبار و استانداردهای لازم است.
در واقع احداث این بیمارستان موقت تنها هدر دادن منابع مالی موجود محسوب می شود.

داشتن یک بیمارستان جنرال مطالبه به حق هر شهروند روانسری است ، اما منظور از این مطالبه به حق مرکزی است که حداقل استاندارد ها و کارایی لازم را برای ارائه خدمت به شهروندان داشته باشد نه فقط وجود یک مرکز ناکارآمد، که برای مسائل قابل حل در بیمارستان به شهرستان های همجوار عزیمت کنند.

فردین رحیمی _ فعال اجتماعی

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.