سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20817 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر! دیدار شهردار و مدیران شهرداری کرمانشاه با فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص)+گزارش تصویری پرخاشگری یکی از علل اصلی وقوع نزاع در کرمانشاه است اعزام اولین گروه از زائران کرمانشاه به عمره مفرده مستاجران مراقب سامانه «خودنویس املاک» باشند ۵ توصیه کلیدی برای مدیریت استرس کنکوری‌ها «هجیج» سال آینده کاندیدای ثبت جهانی خواهد شد سانحه رانندگی در محور هرسین ۲ کشته و ۳ زخمی برجای گذاشت خطوط اتوبوسرانی کریدورشمال به جنوب و شرق به غرب در کرمانشاه راه اندازی شد رقابت ۳۹ هزار داوطلب از کرمانشاه در نوبت اول کنکور سراسری پارکینگ‌های کرمانشاه زیر ذره‌بین تعزیرات/ ۲ پارکینگ متخلف پلمب شد کرمانشاه صاحب پارک جنگلی می شود مردم بهترین نظاره گر هستند/نباید بیت المال حیف و میل شود

تعطیلی قصابی های کرمانشاه در اعتراض به بازار نابسامان گوشت/ نبود نظارت کافی در بازار گوشت قرمز
08 مرداد 1401 - 13:37
شناسه : 279544
2
گزارش ویژه طلوع کرمانشاه از وضعیت قصابی های شهر؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-گرانی قیمت گوشت در بازار بویژه گوشت گوساله در پی افزایش چند برابری قیمت نهاده و بالطبع افزایش هزینه تولید دام روی قیمت نهایی آن تاثیر گذاشته و بازار قصابان را به کسادی کشانده است/یکی از قصابان قدیمی سطح شهر کرمانشاه، گرانی قیمت امروز گوشت گوساله را کمبود آن در بازار عنوان می‌کند و می‌گوید: تا چند روز پیش قیمت هر سه کیلو گوشت گوساله برای قصاب ۴۷۰ هزار تومان بوده است که طی چند روز اخیر به ۵۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است/یعنی برای قصاب روی هر سه کیلو گرم گوشت ۵۰ هزار تومان اضافه شده است و قصاب باید روی قیمت قبل هر کیلو گوشت ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بکشد تا به سود حدود ۷ درصدی خود برسد. استانداری ، تعزیرات و اتحادیه هنوز با قیمت جدید عرضه گوشت در بازار موافقت نکرده است/وی این عامل را باعث ضرر و زیان به قصابان کرمانشاه می داند و می گوید:استانداری و تعزیرات به قصاب اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد. قصاب مجبور است که گوشت پاک نشده شامل چربی و پوست و …که به درد استفاده نمی‌خورد را به قیمت قبل به مشتری بفروشد/رییس اتحادیه قصابان کشتار های غیرمجاز دام در گوشه و کنار شهر را همچنان یکی از چالش‌های پیش رو فعالان این عرصه می داند و اضافه می کند: این موضوع نیازمند توجه و نظارت ویژه از سوی دستگاه‌های متولی از جمله دامپزشکی، اجرائیات شهرداری و بهداشت محیط است/آمویی وجود این نوع کشتار را نیز موثر بر تعطیلی و ورشکستگی قصابان مجوز دار می داند و می افزاید: ضعف مالی مردم، آنها را به طرف خرید این نوع گوشت می کشاند. گوشتی که هیچ نظارتی بر سلامت آن نیست. از طرفی قصاب این گوشت چون نه کرایه مغاز می دهد و نه هزینه برق و مالیات ، گوشت را ده تا ۱۵ هزار ارزان تر به مردم می فروشد/این هزینه برای مصرف کننده مبلغ کمی نیست و روی همین اصل مردم به طرف قصابی‌های حاشیه خیابان روی می آورند/براساس نرخ اتحادیه قصاب روی هر کیلو گوشت باید ۷ درصد سود بکشد اما دست‌یابی به این سود با این شرایط بد بازار سخت شده است/خیلی از قصاب‌ها ورشکست شده و دم و دستگاه قصابی‌شان را جمع کرده‌اند/یک قصاب کرمانشاهی نیز منشأ گرانی گوشت و ورشکستگی قصاب‌های کرمانشاهی را گرانی دان می‌داند و می‌گوید: دان گران است و دامدار نمی تواند پروار کند ونتیجه این گرانی به مشتری برمی‌گردد!

پ
پ

به گزارش پایگاه خبری طلوع کرمانشاه؛ تعدادی از قصابان کرمانشاهی در اعتراض به نوسانات قیمت گوشت و شرایط نابسامان بازار آن، قصابی های خود طی چند رو اخیر تعطیل کرده‌اند.

گرانی قیمت گوشت در بازار بویژه گوشت گوساله در پی افزایش چند برابری قیمت نهاده و بالطبع افزایش هزینه تولید دام روی قیمت نهایی آن تاثیر گذاشته و بازار قصابان را به کسادی کشانده است.

براساس آنچه فعالان حوزه تولید و توزیع گوشت می‌گویند، احتمال اینکه قیمت گوشت قرمز طی چند ماه آینده به چندین برابر قیمت فعلی خود در بازار برسد، بسیار است.

یکی از قصابان قدیمی سطح شهر کرمانشاه، گرانی قیمت امروز گوشت گوساله را کمبود آن در بازار عنوان می‌کند و می‌گوید: تا چند روز پیش قیمت هر سه کیلو گوشت گوساله برای قصاب ۴۷۰ هزار تومان بوده است که طی چند روز اخیر به ۵۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. یعنی برای قصاب روی هر سه کیلو گرم گوشت ۵۰ هزار تومان اضافه شده است و قصاب باید روی قیمت قبل هر کیلو گوشت ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بکشد تا به سود حدود ۷ درصدی خود برسد. استانداری ، تعزیرات و اتحادیه هنوز با قیمت جدید عرضه گوشت در بازار موافقت نکرده است.

وی این عامل را باعث ضرر و زیان به قصابان کرمانشاه می داند و می گوید:استانداری و تعزیرات به قصاب اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهد. قصاب مجبور است که گوشت پاک نشده شامل چربی و پوست و …که به درد استفاده نمی‌خورد را به قیمت قبل به مشتری بفروشد. گوشت بی کیفیت را کسی نمی‌خرد و مشتری زیر بار چنین گوشتی نمی رود و مشتری مجبور به خرید گوشت خوب به قیمت جدید می شود .

در واقع خیلی از قصاب‌ها مخفیانه قیمت گوشت را بالا می برند.

وی که از بردن نامش خودداری می‌کند ، ادامه می دهد: اغلب قصابان کرمانشاهی با انصاف هستند و سعی می کنند مشتری راضی نگهدارند اما هستند کسانی که گوشت مانده، بی کیفیت لاشه و مردار را با قیمت قبل به خورد مردم می دهند و سود هم می برند.

این قصاب قدیمی کمبود گوشت گوساله در بازار را دلیل افزایش قیمت آن می داند و می گوید: در حال حاضر گوشت گوسفند در بازار هست به کمبود نرسیده و دلیل آن این است که به دلیل نبود علوفه، بسیاری از دامداران برای خلاص شدن از هزینه‌ها دام سبک خود را روانه بازار فروش می‌کنند. به همین خاطر است که قیمت گوسفند در بازار در حال حاضر ثابت مانده است.

وی اضافه می کند: گوشت امسال در واقع گوشتی است که با هزینه های قیمت پایین سال گذشته به دست آمده و از نهاده‌های ارزان قیمت سال پیش تولید شده است. گوشت جدیدی که طی چند ماه اخیر تولید می شود، بدون تردید قیمت چند برابری خواهد داشت. چون با توجه به گرانی قیمت علوفه و دان در بازار، دامدار نیز در نهایت با قیمت جدید محصول خود را به بازار عرضه می‌کند که چندین برابر قیمت کنونی است. خیلی از دامدارهای استان کسب و کار خود را جمع کرده‌اند و به شغل دیگری روی آورده‌اند چون توان مالی جایگزین کردن دام را ندارند.

وی به افزایش چند برابری مالیات بر درآمد قصابان نیز اشاره می کند و می افزاید: ما هر سال بین ۳ تا ۴ میلیون تومان پول بابت مالیات به دارایی پرداخت می کردیم امسال این میزان به ۱۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در واقع اداره دارایی مقدار مالیات را براساس تراکنش دستگاه کارت خوان حساب کرده که در توان قصابی نیست.

وی معتقد است که درآمد قصاب براساس فروش گوشت به کیلو است نه میزان تراکنش مالی دستگاه کارت خوان قصابی. من قصاب از هر کیلو گوشت ۵ تا ۷ هزار سود می برم. چرا باید چنین مالیاتی پرداخت کنم؟!

این قصاب کرمانشاهی، قصابی های دوره گرد و حاشیه شهر را نیز از معضلات این حوزه عنوان می کند و می افزاید: کسی نیست که بر فعالیت این قصابان نظارت کند و هیچ قانون و مرجعی پیگیر جمع آوری آنها نشده است.

قصابی ‌های مجوز دار زیر مجموعه اتحادیه قصابان بابت گوشتی که دست مردم می دهند باید به تعزیرات ، بهداشت ، اتحادیه و مردم پاسخگو باشند اما این قصابان که قرار بود از ابتدای سال جمع آوری شوند، نه تنها جمع آوری نشدند بلکه روزبه روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

«سعید زردلانی» دیگر قصاب کرمانشاهی نیز می‌گوید:

گرانی دان و خوراک دام و وارد نشدن دان دولتی به بازار عامل گرانی گوشت است چون دامدار دان گران می خرد ، دام رو گران می‌کند.

وی با بیان اینکه هر کیلو گوشت گوساله نرمه پاک شده در حال حاضر ۲۶۰ تومان است ، اضافه می کند: قیمت یک کیلو گوشت مخلوط گوسفندی در بازار کرمانشاه ۱۸۰ تومان است.

زردلانی علت اصلی گرانی گوشت را گرانی دان و علوفه می داند و می گوید: چوبدار، قصاب، کشتارگاه، اتحادیه در این باره هیچ تقصیری ندارند.

وی با اشاره به تعطیلی تعدادی از قصابی های سطح شهر ، تصریح می‌کند: قصابی خود من هم مدتی به علت نداشتن سود و بالا بودن هزینه ها تعطیل بود.

زردلانی میگوید: با وجود اینکه قصابی ما یکی از قصابی های پرفروش استان است، با ۳ میلیارد فروش تنها ۳ درصد سود داشته‌ام.

وی می گوید: براساس نرخ اتحادیه قصاب روی هر کیلو گوشت باید ۷ درصد سود بکشد اما دست‌یابی به این سود با این شرایط بد بازار سخت شده است.

خیلی از قصاب‌ها ورشکست شده و دم و دستگاه قصابی‌شان را جمع کرده‌اند.نمونه اش قصابی مظفر از قدیمی‌های بازار در محله خیام است.

این قصاب کرمانشاهی می‌گوید: دامدار در گذشته دان و علوفه یارانه های به نرخ هر کیلو ۸ هزار تومان دریافت می کرد، در حال حاضر مجبور برای تهیه هر کیلو دان ۴۰ هزار تومان پرداخت کند.

وی دلیل ارزانی گوشت قصابی های کنار خیابان را بیماری، پیری و…عنوان می کند و می‌گوید: خرید گوشت از قصابی ها کم شده است. خرید خانواده‌ها از ۵ کیلو به یک کیلو نیم در ماه رسیده است.

«ناصر حیدری » دیگر قصاب کرمانشاهی نیز منشأ گرانی گوشت و ورشکستگی قصاب‌های کرمانشاهی را گرانی دان می‌داند و می‌گوید: دان گران است و دامدار نمی تواند پروار کند.

نتیجه این گرانی به مشتری برمی‌گردد.

وی می افزاید: ماهانه ۴یا ۵ روز بیشتر بازار نداریم.مردم مثل قبل قدرت خرید گوشت ندارند و ما هم مشتری نداریم.

«حسن آمویی» رییس اتحادیه قصابان نیز با تایید تعطیلی برخی از قصابی های سطح شهر به علت گرانی هزینه‌ها، می‌گوید: علت گرانی گوشت تنها قصاب نیست. قصاب تنها ۸ درصد سود روی قیمت گوشت می کشد. همه فکر می کنند قصاب مقصر گرانی قیمت هاست.

وی با تاکید بر نظارت بر میادین عرضه دام در استان ، می‌افزاید: اگر قیمت دام در میادین ارزان باشد، قصاب نیز به عنوان آخرین حلقه چرخه عرضه گوشت در بازار ، گوشت را با قیمت پایین در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

قیمت مصوبی در میدان وجود ندارد چون میدان در و پیکری از این لحاظ ندارد و قیمت دام زنده هر روز یک نرخ است. اگر در میدان قیمت مصوبی وجود داشت، قصاب نیز براساس آن قیمت گذاری می‌کرد. دامدار گران می‌کند ، قصاب قیمت گوشت را بالا می برد و در نهایت ظلم به مصرف کننده است.

رییس اتحادیه قصابان تاکید می‌کند: نظارت بر میدان و داشتن قیمت مصوب ، قصاب را ملزم به رعایت فروش گوشت با سود مصوب می‌کند.
قصاب ملزم است ۸ درصد سود به قیمت گوشت اضافه کند. گوشتی که هزینه نگهداری دارد.

کرایه مغازه، هزینه برق ، مالیات ، آب و… که هرکدام نسبت به گذشته چندین برابر شده است.چطور انتظار داریم فقط قصاب رعایت کند.

وی مشکل کنونی افزایش قیمت گوشت را نهاده دامی عنوان می کند و می گوید: سال گذشته دامدار نهاده دامی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه می کرد اما الان به نرخ آزاد می خرد.

یعنی دامدار برای اضافه شدن یک کیلو گوشت به دام باید بیش از ۱۸۰ هزار هزینه کند. این در صورتیکه که دام بیمار نشود.

آمویی اضافه میکند: امروز اکثر دامداری ها تعطیل شدند. دامدار هم دام خود را به قیمت ارزان نمی فروشد. بنابراین باید تمام این مشکلات در قیمت‌گذاری دیده شود.

وی پیشبینی کرد با وجود چنین شرایطی در آینده نزدیک با گرانی چند برابری گوشت مواجه خواهیم شد.

آمویی با بیان اینکه کرمانشاه یکی از قطب‌های تولید دام سبک در کشور است، تصریح می‌کند: مقصد صادرات دام سبک استان عراق و کشورهای حاشیه خلیج است. در حوزه دام سنگین وارد کننده هستیم.

چون در کرمانشاه در بخش دام سنگین (گوساله) دامداری‌های بزرگ و صنعتی نداریم. به این معنی که در استان دام مازاد سنگین در اختیار نداریم.

وی افزود دام سنگین از استان‌های مرکزی، قم، اراک و ساوه به استان کرمانشاه صادر می‌شود، افزود: نرخ این گوشت مشخص است، با کمک واسطه‌ها به قصابان واگذار می‌شود و اجرای این فرایند بر افزایش قیمت گوشت تاثیر می‌گذارد.

رییس اتحادیه قصابان با اشاره به اینکه ۲۵۰ قصاب مجوز دار در کرمانشاه فعالیت می کنند، می افزاید: حدود ۲۰ قصاب نیز در حال گرفتن مجوز هستند.

وی کشتار های غیرمجاز دام در گوشه و کنار شهر را همچنان یکی از چالش‌های پیش رو فعالان این عرصه می داند و اضافه می کند: این موضوع نیازمند توجه و نظارت ویژه از سوی دستگاه‌های متولی از جمله دامپزشکی، اجرائیات شهرداری و بهداشت محیط است.

آمویی وجود این نوع کشتار را نیز موثر بر تعطیلی و ورشکستگی قصابان مجوز دار می داند و می افزاید: ضعف مالی مردم، آنها را به طرف خرید این نوع گوشت می کشاند. گوشتی که هیچ نظارتی بر سلامت آن نیست. از طرفی قصاب این گوشت چون نه کرایه مغاز می دهد و نه هزینه برق و مالیات ، گوشت را ده تا ۱۵ هزار ارزان تر به مردم می فروشد.

این هزینه برای مصرف کننده مبلغ کمی نیست و روی همین اصل مردم به طرف قصابی‌های حاشیه خیابان روی می آورند.

گزارش اختصاصی از آرین آزادی خبرنگار طلوع

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.