شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20797 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

تعداد بوستان های منطقه ۵کرمانشاه به ۳۹عدد رسید خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان پارکینگ‌های کرمانشاه هستیم کرمانشاه از فردا بارانی می‌شود سال گذشته ۱۳۳۳ پرونده تصرف غیرمجاز اراضی ملی در کرمانشاه تشکیل شد چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند

هشدار درباره ایجاد یک کانون ریزگرد بیخِ گوش کرمانشاه
13 مرداد 1401 - 9:38
شناسه : 279692
1
معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه طلوع‌‌کرمانشاه :

فرشاد فتاحی  با اشاره به خشک شدن تالاب هشیلان و با توجه به بافتی که این تالاب دارد، اظهار کرد: تبدیل شدن این تالاب به کانون ریزگرد آن هم در حالیکه فاصله چندانی با شهر کرمانشاه ندارد، چندان دور از انتظار نیست./وی ادامه داد: اگرچه اکنون تلاش‌هایی برای آبرسانی با تانکر به تالاب در حال انجام است، اما این کار صرفا برای حفظ زیستمندان و گونه‌های جانوری تالاب است و کمکی به احیا تالاب نخواهد کرد./معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و احتمال تداوم این وضعیت به دنبال تغییرات اقلیمی که ایجاد شده، ممکن است بارش‌های سال آبی آینده نیز کمک چندانی به تالاب هشیلان نکند و همچنان شاهد خشک ماندن تالاب باشیم./فتاحی تاکید کرد: اگرچه اکنون کانون ریزگردی در سطح استان نداریم، اما اگر روند خشکسالی ادامه پیدا کند تالاب هشلان می تواند به کانون ریزگرد تبدیل شود./رئیس اداره محیط زیست کرمانشاه  با اشاره به آبرسانی به تالاب با تانمر، یادآور شد: پیگیر افزایش تعداد تانکرها برای آبرسانی به تالاب هستیم تا زندگی حیات وحش آن را نجات دهیم.

پ
پ

چند روزی از خشک شدن تالاب هشیلان به عنوان مهمترین تالاب استان کرمانشاه می‌گذرد و حالا این نگرانی وجود دارد خشک شدن این تالاب باعث تبدیل آن به یک کانون ریزگرد شود.

بیشتر از یک هفته از خشک شدن تالاب هشیلان می‌گذرد، تالابی که روزگاری جوانان منطقه در دریاچه آن شنا می‌کردند و در فصل زمستان هزاران پرنده مهاجر در جوار این تالاب فرود می‌آمدند، اما اکنون به راحتی می‌توان بر زمین خشک شده کف آن قدم برداشت.

پیش‌بینی می‌شد با کاهش شدید بارش‌های امسال این اتفاق برای تالاب هشیلان بیفتد، زیرا منبع تامین آب این تالاب از سراب سبزعلی است که از کوه منشا گرفته و آبدهی آن ارتباط مستقیمی با بارندگی دارد و حالا با نزدیک به صفر شدن دبی این سراب، تالاب نیز خشک شد.

 سال گذشته نیز امکان خشک شدن هشیلان داده می‌شد، اما با گرفتن حق آبه‌ای از سد گاوشان، فصل تابستان هرطور که بود سپری شد و تالاب خشک نشد، اما امسال وضعیت گاوشان هم برای اختصاص حق آبه به هشیلان چندان مناسب نیست.

حالا با خشک شدن تالاب هشیلان، معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه درباره احتمال تبدیل شدن این تالاب یه یک کانون ریزگرد هشدار داد.

فرشاد فتاحی  با اشاره به خشک شدن تالاب هشیلان و با توجه به بافتی که این تالاب دارد، اظهار کرد: تبدیل شدن این تالاب به کانون ریزگرد آن هم در حالیکه فاصله چندانی با شهر کرمانشاه ندارد، چندان دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: اگرچه اکنون تلاش‌هایی برای آبرسانی با تانکر به تالاب در حال انجام است، اما این کار صرفا برای حفظ زیستمندان و گونه‌های جانوری تالاب است و کمکی به احیا تالاب نخواهد کرد.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و احتمال تداوم این وضعیت به دنبال تغییرات اقلیمی که ایجاد شده، ممکن است بارش‌های سال آبی آینده نیز کمک چندانی به تالاب هشیلان نکند و همچنان شاهد خشک ماندن تالاب باشیم.

فتاحی تاکید کرد: اگرچه اکنون کانون ریزگردی در سطح استان نداریم، اما اگر روند خشکسالی ادامه پیدا کند تالاب هشلان می تواند به کانون ریزگرد تبدیل شود.

وی از کاهش بارش‌های قابل توجه استان هم یاد کرد و با بیان اینکه میانگین بارش‌های سطح استان از بیش از ۴۰۰ میلی‌متر به حدود ۲۹۰ میلی‌متر رسیده، گفت: این روند حتما وضعیت منابع آبی استان را در برای بلندمدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تلاش‌ها برای کمک به احیا تالاب ادامه دارد

محمد حسین فلاحتی رییس محیط زیست شهرستان کرمانشاه  اظهار کرد: برنامه مهمی که دنبال آن هستیم برخورد جدی با چاه‌های غیرمجاز حاشیه تالاب است که این موضوع را با همکاری آب منطقه ای و دادستانی با جدیت پیگیری می‌کنیم، اما نیاز به همراهی مردم هم داریم.

رئیس اداره محیط زیست کرمانشاه  با اشاره به آبرسانی به تالاب با تانمر، یادآور شد: پیگیر افزایش تعداد تانکرها برای آبرسانی به تالاب هستیم تا زندگی حیات وحش آن را نجات دهیم.

موضوع دیگری که فلاحتی به آن اشاره کرد خطر آتش سوزی در بستر تالاب بود که در سالهای گذشته رخ داده و افزود:  البته امسال امکان آتش سوزی در بستر تالاب کم است، زیرا در سال گذشته بارش‌های مناسبی در محدوده تالاب نداشتیم که پوشش گیاهی آن غنی شود و اکنون در معرض آتش سوزی قرار بگیرد.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.