پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 4×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

اعتبار استانی بیستون صفر تومان!
20 مرداد 1401 - 13:01
شناسه : 279783
3
زهره توکلی-خبرنگار ایران؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در سفری که چندی پیش به استان کرمانشاه داشت، در بازدید از محوطه جهانی بیستون، این اثر جهانی را سندی هویتی نه تنها برای مردم کرمانشاه بلکه ایران و کل دنیا عنوان کرد که باید حفظ شود. «عز ت الله ضرغامی » شرایط کنونی این اثر را در شأن آن ندانسته و وعده داده بود:«تلاش می کنیم از محل اعتبارات وزارتخانه تخصی صهایی را برای تقویت زیرساخت های آن داشته باشیم و سرمایه گذار ی هایی در اینجا انجام گیرد. »/مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون نیز اعتبار استانی اختصاص یافته به این اثر جهانی طی چهار سال گذشته را صفر اعلام می کند. همچنین «صامت اجرایی » خواستار جابه جایی شهرک الزهرا (س) طبق مصوبه سال ۱۳۹۳ دولت از حریم اثر ثبت جهانی بیستون شد/عزت الله ضرغامی، با اشاره به همجواری شهرک حاشیه نشین الزهرا (س) با محوطه جهانی بیستون، گفته است: به دلیل وجود محوطه جهانی بیستون، ساختمان های اطراف آن نمیتوانند ارتفاع بگیرند و این مسأله مشکلاتی را برای این مردم ایجاد کرده و از طرفی قوانین میراث هم محفوظ است و باید رعایت شود،بنابراین پیگیری می کنیم که یک گروه کارشناسی از پژوهشگاه میراث فرهنگی به بیستون بیایند و این مشکل را به صورت کارشناسی بررسی کنند/اجرایی مدیر پایگاه جهانی بیستون نیز، گسترش بسیار بالای وسعت کارخانه قند در پنج دهه گذشته، ساخت و سازهای غیراصولی بر بالای کوه بیستون توسط این شرکت را از جمله تهدید پرونده جهانی بیستون میداند و می گوید: «در ضلع غربی بیستون نیز طی ۸سال جنگ تحمیلی، محوطه ای را برای میزبانی جنگزد ه ها در نظر میگیرند که بر اساس آن، شهرک الزهرا(س) ساخته میشود. قرار بود پس از جنگ این شهرک جمع آوری شود اما این کار صورت نگرفت و ساکنانش در این منطقه ماندند. »/به گفته اجرایی اثر تاریخی به این مهمی در مجموع باید سالانه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یابد اما طی ۴سال اخیر اعتبار تخصیصی صفر بوده است. بدون اعتبار نمیتوان زیرساخت های گردشگری را فراهم کرد.

پ
پ

مدیر پایگاه میرا ث فرهنگی بیستون خواستار جا به جایی شهرک الزهرا در حریم کتیبه ۲۵۰۰ ساله داریوش شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در سفری که چندی پیش به استان کرمانشاه داشت، در بازدید از محوطه جهانی بیستون، این

اثر جهانی را سندی هویتی نه تنها برای مردم کرمانشاه بلکه ایران و کل دنیا عنوان کرد که باید حفظ شود. «عز تالله ضرغامی » شرایط کنونی این اثر را در شأن آن ندانسته و وعده داده بود: «تلاش می کنیم از محل اعتبارات وزارتخانه تخصی صهایی را برای تقویت زیرساخت های آن داشته باشیم و سرمایه گذار ی هایی در اینجا انجام گیرد. »

به گزارش پایگاه خبری طلوع؛ به نقل از ایران،مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون نیز اعتبار استانی اختصاص یافته به این اثر جهانی طی چهار سال گذشته را صفر اعلام می کند. همچنین «صامت اجرایی » خواستار جابه جایی شهرک الزهرا (س) طبق مصوبه سال ۱۳۹۳ دولت از حریم اثر ثبت جهانی بیستون شد.

روستائیان همجوار با یک کتیبه ۲۵۰۰ ساله

عزت الله ضرغامی، با اشاره به همجواری شهرک حاشیه نشین الزهرا (س) با محوطه جهانی بیستون، گفته است: به دلیل وجود محوطه جهانی بیستون، ساختما نهای اطراف آن نمیتوانند ارتفاع بگیرند و این مسأله مشکلاتی را برای این مردم ایجاد کرده و از طرفی قوانین میراث هم محفوظ است و باید رعایت شود، بنابراین پیگیری می کنیم که یک گروه کارشناسی از پژوهشگاه میراث فرهنگی به بیستون بیایند و این مشکل را به صورت کارشناسی بررسی کنند.

اجرایی مدیر پایگاه جهانی بیستون نیز، گسترش بسیار بالای وسعت کارخانه قند در پنج دهه گذشته، ساخت و سازهای غیراصولی بر بالای کوه بیستون توسط این شرکت را از جمله تهدید پرونده جهانی بیستون میداند و می گوید: «در ضلع غربی بیستون نیز طی ۸سال جنگ تحمیلی، محوطه ای را برای

میزبانی جنگزد ه ها در نظر میگیرند که بر اساس آن، شهرک الزهرا(س) ساخته میشود. قرار بود پس از جنگ این شهرک جمع آوری شود اما این کار صورت نگرفت و ساکنانش در این منطقه ماندند. »

او بیستون را اثری محصور در میان محوطه های انسا نساخت می داند و می گوید: «بیستون از شمال با کوه، از شرق با شهر بیستون، از غرب با شهرک الزهرا (س) و از جنوب هم با مزارع کشاورزی محصور شده است. یعنی اثر تاریخی در دل محوطه های «انسان ساخت » محصور شده است. »

اجرایی با بیان اینکه طبق ضوابط و حریم هایی که میراث های جهانی دارند، مردم باید محدودیتهایی را برای ساخت و ساز در این منطقه بپذیرند و رعایت کنند، میگوید: از سال ۱۳۸۷ طرح ویژه جامع ساماندهی بیستون با هدف حفظ آثار تاریخی و احترام به ساکنان آن منطقه ایجاد شد که از سال ۱۳۹۳ مصوبه شورای عالی شهرسازی نیز گرفت تا هم میرا ث فرهنگی کشور دچار آسیب نشود و تسهیلاتی در زندگی مردم صورت گیرد.

اجرایی میگوید: شهرداری و استانداری باید طبق آن مصوبه، شهرک الزهرا را جابه جا کنند اما هنوز اقدامی در این باره انجام نداد هاند. مردم از هر وزیر

یا نمایندگانی که از سوی مسئولان کشوری به این منطقه می آیند، حل مشکلات خود را به عنوان مطالبه از میرا ث فرهنگی استان مطرح میکنند در

صورتی که این به میرا ث فرهنگی مربوط نمی شود و ۱۰ سال قبل نیز این مشکلات در طر ح ها لحاظ شد اما مسئولان مربوطه به آن عمل نکردند.

صامت اجرایی به «ایران » میگوید: پایگاه میراث جهانی بیستون کرمانشاه، با داشتن ۲ ورودی، محوطه وسیعی با عرصه حدود ۳۵ هکتار است.

همجواری آن با زمینهای کشاورزی گسترده،موجب شده که تردد زیادی داخل آن صورت گیرد.

او میگوید: از سال ۱۳۸۰ که بیستون به ثبت ملی و در سال ۱۳۸۵ به ثبت جهانی رسیده،باید اعتبارات سالانه برای این اثر میراث جهانی اختصاص می یافت اما یا اصلاً اختصاص نیافته یا میزان آن پاسخگو نیازها نبوده است.

به طور مثال طی ۴ سال اخیر اعتبار استانی برای این اثر میراث جهانی اختصاص نیافته و اعتبار ملی هم به حدی بوده که فقط بتوانیم جوابگوی حقوق نیروهای محافظ و نگهبانان و نیز حفظ محوطه باشیم.

این مسئول با تأیید صحبتهای وزیر میراث فرهنگی مبنی بر نبود زیرساخت های گردشگری در بیستون، م یگوید: طی سال ها اتفاقات زیادی در این منطقه افتاده و بخشی از این محوطه محصور شده است. البته در این منطقه پوشش فضای سبز به مساحت ۱۰ هکتار نیز ایجاد شده است که باید از آن نیز نگهداری شود.

نیاز بیستون به اعتبار سالانه ۱۰ میلیارد تومانی

به گفته اجرایی اثر تاریخی به این مهمی در مجموع باید سالانه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یابد اما طی ۴سال اخیر اعتبار تخصیصی صفر بوده است. بدون اعتبار نمیتوان زیرساخت های گردشگری را فراهم کرد.

اجرایی با بیان اینکه برداشتن هر گام و اجرای هر برنامه در این گونه آثار تاریخی باید با انجام مطالعه و توجه به تمامی جوانب فرهنگی و تاریخی آن باشد، می گوید: از وزیر میراث فرهنگی درخواست کردیم به واسطه اهمیتی که این اثر جهانی دارد و استقبالی که از آن می شود، اعتبار کافی و پیوسته لحاظ شود. این گونه نباشد یک سال اعتبار اختصاص یابد و پروژه ای آغاز شود بعد به دلیل نبود اعتبار و… سا لها نیمه تمام باقی بماند تا زمانی که دوباره وزیری بیاید و دستور بر ادامه اعتبار دهد.

او مساله اصلی بیستون را مشکلات اعتباری میداند و میگوید: « حفاظت و مرمت داخل محوطه و آثاری که داریم با امکاناتی که در اختیار ما بوده است به بهترین نحو ممکن انجام شده اما در حوزه گردشگری زیرساخت ها کامل نیست چون نیازمند اعتبار کافی و پیوسته است. » به گفته اجرایی از ۱۰ هکتار فضای سبز ایجاد شده، حدود ۳هکتار آن به دلیل شرایط اقلیمی حاکم خشک شده که احیای آن نیز نیازمند اعتبار است. اعتباری که اختصاص می یابد صرف نگهداری می شود و برای تکمیل و ساماندهی اعتباری اختصاص نیافته است.

او با اشاره به طرح ویژه ساماندهی بیستون که از ۱۰ سال قبل برای آن در نظر گرفته شده و به دلیل نبود منابع مالی کافی هنوز به سرانجام نرسیده است،

می گوید: طی سا لهای قبل مجموعه کاروانسرا در این محوطه تاریخی به هتل تبدیل شد اما فضای خدماتی و جانبی همجوار آن نظیر سول های باقی

مانده که قبلا به زندان اختصاص داشت را برای سال نهای آمفی تئاتر، معرفی موزه و… در نظر گرفته بودیم که از سال ۱۳۹۶ تاکنون نیمه تمام مانده است.

اگر اعتبار لازم تزریق شود، سالن های نیمه کاره تکمیل و همچنین در داخل محوطه موزه و فضاهای خدماتی نظیر اقامتگاه و… ایجاد می شود.

به گفته اجرایی تاکنون فقط ۳۰ درصد پروژه ها انجام شده و تکمیل ۷۰درصد دیگر آن در انتظار اعتبار کافی است.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.