جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

سکته مغزی قابل درمان است/  نجات یک بیمار سکته مغزی با تزریق دارو در اسلام‌ آباد‌غرب
12 اسفند 1397 - 8:59
شناسه : 30007
2
اگر فردی دچار سکته مغزی شد سریعا با اورژانس 115 تماس بگیرید طلوع‌‌کرمانشاه :

مدیر شبکه بهداشت و درمان اسلام آبادغرب گفت: نخستین‌بار در بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان، داروی ترومبولیتیک آلتیپلاز در درمان بیماران سکته حاد مغزی تزریق و سبب نجات جان بیمار شد./ فردی که دچار علائم اختلال در بینایی، تعادل، ضعف در یک نیمه بدن یا دست و پا و صحبت کردن شدید می‌شود در نخستین اقدام با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرد، چرا که تزریق داروی ترومبولیتیک التیپلاز در درمان بیماران سکته حاد مغزی در ساعات اولیه، سبب نجات جان بیمار می‌شود. این دارو نخستین‌بار در مرکز آموزشی درمانی فارابی تزریق شد و بنا بر گفته آذریار، دبیر اجرایی برنامه مدیریت درمان سکته حاد مغزی وقلبی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، هم اکنون علاوه بر بیمارستان فارابی، بیمارستان‌امام رضا (ع) در شهر کرمانشاه و در شهرستان‌ها هم بیمارستان امام خمینی اسلام آبادغرب امکان تزریق داروی درمان سکته حاد مغزی از نوع ایسکمیک را دارند.

پ
پ

سکته مغزی نوعی اختلال نورولوژیک ناگهانی است که به علت عروق کانونی قابل انتساب است و به دنبال آن خون‌رسانی به ناحیه‌ای که دچار سکته شده مختل می‌شود.

براساس این گزارش، سکته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌های خون‌رسان مغز ایجاد شود، سکته مغزی در مردان بیشتر از زنان است.

سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در تمام سنین در ایران است، در هر پنج دقیقه یک سکته مغزی و در هر روز ۳۰۰ نفر دچار این عارضه می‌شوند و این در حالی است که ۲۵ درصد کل سکته‌های مغزی هم در افراد جوان و زیر ۵۵ سال رخ می‌دهد.

فردی که دچار علائم اختلال در بینایی، تعادل، ضعف در یک نیمه بدن یا دست و پا و صحبت کردن شدید می‌شود در نخستین اقدام با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرد، چرا که تزریق داروی ترومبولیتیک التیپلاز در درمان بیماران سکته حاد مغزی در ساعات اولیه، سبب نجات جان بیمار می‌شود.

این دارو نخستین‌بار در مرکز آموزشی درمانی فارابی تزریق شد و بنا بر گفته آذریار، دبیر اجرایی برنامه مدیریت درمان سکته حاد مغزی وقلبی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، هم اکنون علاوه بر بیمارستان فارابی، بیمارستان‌امام رضا (ع) در شهر کرمانشاه و در شهرستان‌ها هم بیمارستان امام خمینی اسلام آبادغرب امکان تزریق داروی درمان سکته حاد مغزی از نوع ایسکمیک را دارند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اسلام آبادغرب بیان کرد: نخستین درمان سکته مغزی با تجویز داروی جدید تزریقی آلتپلاز در اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام آبادغرب توسط «دکتر زیبا خانمرادی»، متخصص مغز و اعصاب با موفقیت انجام شد.

نجات فوری نخستین بیمار سکته مغزی با تزریق در اسلام‌ آباد‌غرب

محمدرضا نادری با بیان اینکه  نخستین کداستروک در بیمارستان اسلام آبادغرب اجرا شد، تشریح کرد: بیمار «لطف‌اله . ش»،  ۵۳ ساله درساعت ۱۰:۰۵ دقیقه صبح روز گذشته باعلائم بی‌حسی اندام «همی پارزی راست، آفازی، همونیموس همی انوپی راست توسط فوریت‌ها به اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام آبادغرب منتقل شد که فشار اولیه بیمار۱۸۰/۱۱۰گزارش شد.

وی ادامه داد: دکتر خانمرادی بربالین بیمار حاضر شدند b.ct از بیمار انجام، ایسکمیک و هموراژی مشهود نبود، التپلاز بلافاصله پنج میلی‌گرم درعرض یک‌دقیقه اجرا شد و۴۵ میلی‌گرم هم در عرض یک‌ساعت انفوزیون شد، علایم حیاتی هر پنج دقیقه تا یک‌ساعت کنترل می‌شد  و بالاخره بیمار باحال عمومی، خوب به بخش استروک مردان منتقل شد.

نادری تاکید کرد: سکته مغزی در ساعات اولیه و یا به عبارتی ۳ الی  ۴ و نیم ساعت طلایی قابل درمان است و مردم باید علائم این بیماری را بشناسند تا زمان را از دست ندهند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر فردی دچار سکته مغزی شد باید اطرافیان سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند و نیروهای اورژانس با آموزشی که از قبل دیده‌اند برحسب فاصله مسیر، بیمار را یا به بیمارستان امام رضا (ع) یا بیمارستان فارابی و یا بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام آبادغرب  انتقال می‌دهند.

دکتر بیگلری ریاست بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام آبادغرب و کادر پزشکی و پرستاری این بیمارستان از نجات جان این بیمار ابراز خوشحالی کرده و از شاد کردن دل چندین خانواده خدا را شکر گفتند./ فارس

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.