شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

از کرمانشاه چه می دانید؟/ ازاقلیمی سرشار آبادانی تا کتیبه تاج گذاری اردشیر دوم
18 اسفند 1397 - 9:59
شناسه : 32652
1
طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه یکی از کلان‌شهرهای مهم ایران و جزو ده شهر پرجمعیت کشور محسوب می‌شود. این شهر هرساله گردشگران زیادی را از سراسر ایران و جهان به سمت خود می‌کشاند. استان کرمانشاه در معرض جبهه‌های مرطوب مدیترانه‌ای قرار دارد که در برخورد با ارتفاعات زاگرس، موجبات ریزش برف و باران را فراهم می‌سازد و چند نوع آب و هوای متفاوت را به وجود می‌آورد./ در این گزارش تا حدودی با موقعیت کرمانشاه از نظر منطقه ای و جغرافیا ووضعیت و مکان های گردشگری این استان آشنا می شوید. در ادامه درباره مقصد سفر نوروزی تان بیشتر بخوانید؛

پ
پ

استان کرمانشاه ناحیه‌ای کوهستانی است که بین فلات ایران و جلگه بین‌‌النهرین قرار گرفته و سراسر آن را قله‌ها و ارتفاعات سلسله کوه‌های زاگرس پوشانده‌اند و در محدوده این استان به صورت مجموعه‌ای از رشته‌ کوه‌های موازی پدیدار شده که دشت‌های مرتفع کوهستانی در میان آن‌ها شکل گرفته و بستر گذرگاه‌های مهم زاگرس را به وجود آورده است.

این استان در گذشته یکی از مراکز ساسانیان بوده است و از همین دوره آثار بسیار زیاد و ارزشمندی در این استان مانند تاق بستان (طاق بستان)، کتیبه بیستون و معبد آناهیتا باقی‌مانده است و در طی سده‌های گوناگون نیز به دلیل جایگاه ویژه راهبردی کرمانشاه، این شهرستان دارای اهمیت ویژه‌ای بوده است. کرمانشاه امروزه نیز از مهم‌ترین شهرهای غرب ایران به شمار می‌رود.

استان کرمانشاه با وسعتی در حدود ۲۴۴۳۴ کیلومترمربع در میانه ضلع غربی کشور قرار گرفته است. این استان از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان‌های لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود شده است. شهر کرمانشاه مرکز استان کرمانشاه است و شهرستان‌هایی این استان عبارت‌اند از: اسلام‌آباد غرب، پاوه، جوانرود، روانسر، ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب، سنقر، صحنه، قصر شیرین، کرمانشاه، کنگاور، گیلان غرب و هرسین.

اقلیم و آب و هوای کرمانشاه

بلوار کرمانشاه

 استان کرمانشاه در معرض جبهه‌های مرطوب مدیترانه‌ای قرار دارد که در برخورد با ارتفاعات زاگرس، موجبات ریزش برف و باران را فراهم می‌سازد و چند نوع آب و هوای متفاوت را به وجود می‌آورد.

زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک شهرستان‌های قصر شیرین، سرپل ذهاب و دهستان ازگله در جنوب غربی شهرستان جوانرود را شامل می‌شود. 

زمستان و تابستان خنک شهرستان‌های پاوه و جوانرود (به جز دهستان ازگله) و بخش کرند از توابع شهرستان اسلام‌آباد غرب را دربر می‌گیرد.

کرمانشاه

آب و هوای نیمه‌خشک و استپی خنک شهرستان‌های سنقر و دهستان پشت دربند از توابع شهرستان کرمانشاه را دربر می‌گیرد.  آب و هوای نیمه خشک و استپی گرم هم شهرستان‌های کنگاور، صحنه و هرسین را شامل می‌شود. به‌طور کلی استان کرمانشاه از نظر آب و هوایی به دو منطقه‌ گرمسیر (غرب) و سردسیر در سایر نواحی تقسیم می‌شود.

وضعیت جمعیت و دین مردم کرمانشاه

کرمانشاه

بر اساس آمار سال ۱۳۸۵ تعداد ۳۴۶٬۸۶۴ زن و ۳۵۷٬۸۴۵ مرد شهرنشین و مجموع ۷۰۴۷۰۹ نفر شهرنشین در کرمانشاه زندگی می‌کنند.

زبان کردی و فارسی کرمانشاهی در شهر کرمانشاه از رایج‌ترین زبان‌ها هستند؛ و در استان گویش‌های لکی، کردی کرمانشاهی، زنگنه‌ای، سنجابی، گورانی، کلهری، فارسی کرمانشاهی نیز وجود دارد.

اقتصاد کرمانشاه

نرخ بیکاری استان در پاییز سال ۹۴ در حدود ۱۵ درصد بوده که جزو بالاترین رتبه بیکاری در کشور است و البته این وضعیت سابقه‌ای ۳۰ ساله در استان دارد و مربوط به چند سال اخیر نیست.

بخشی از منابع اقتصادی استان کرمانشاه کارخانه‌های صنعتی است. کرمانشاه به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و نیاز اهالی به لوازم و مواد اولیه زیستی مرکز صنایع دستی بوده است و در بین مردم بومی افراد مستعد و ماهر در هر رشته پرورش یافته‌اند. از سوی دیگر شیوه معیشت عشایری استان زمینه‌های مساعدی را جهت گسترش صنایع دستی فراهم کرده است. صنایع دستی این استان مشتمل بر قالی، گلیم، جاجیم و انواع گیوه است.

هتل‌های کرمانشاه

  • هتل پارسیان ۵ ستاره

آدرس: کرمانشاه، بلوار شهید کشوری، جنب پل ولایت

  • هتل لاله بیستون ۵ ستاره

آدرس: کرمانشاه، بیستون، سایت جهانی بیستون، کاروانسرای شاه عباسی

  • هتل جمشید ۴ ستاره

آدرس: کرمانشاه، طاق بستان

  • هتل آپارتمان لیژان ۳ ستاره

آدرس: کرمانشاه، چهارراه مدرس، خیابان مطهری شرقی

  • هتل آپارتمان کوروش ۳ ستاره

آدرس: کرمانشاه، خیابان ۲۲ بهمن، بلوار گلریزان، نبش کوچه حسینی، پلاک

دیدنی‌های کرمانشاه

استان کرمانشاه ۳۰۰۰ اثر تاریخی برآورد شده است که ۷۱۶ اثر آن به ثبت آثار ملی و بیستون به ثبت اثر جهانی رسیده است.

طاق بستان

طاق بستان

طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌ نبشته‌های دوره‌ ساسانی است که در شمال‌غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است.

محوطه تاریخی بیستون

بیستون

محوطه باستانی بیستون تنها مجموعه و اثری از استان کرمانشاه است که در فهرست جهانی ثبت شده است. از کوه بیستون در متون تاریخی با نام‌های بغستان، بهستان و بهستون یادشده است.

مجسمه هرکول

در محوطه تاریخی بیستون نقش برجسته دیگری وجود دارد که به مجسمه هرکول معروف است. این اثر سال ۱۳۳۷ در زمان احداث جاده همدان کرمانشاه شناسایی شد و مربوط به دوره اشکانیان است.

کرمانشاه دارای دو تکیه بسیار زیبا و تاریخی است

 ۱. تکیه معاون الملک: نشانی: کرمانشاه، خیابان حداد عادل

۲. تکیه بیگلربیگی: نشانی: کرمانشاه، خیابان مدرس، روبرو مسجد جامع

کتیبه تاج گذاری اردشیر دوم طاق‌بستان کـرمانشاه

در کتیبه تاج‌گذاری اردشیر دوم ساسانی، پیکر سمت راست فروهر، پیکر میانی اردشیر دوم ساسانی و پیکر سمت چپ الهه میترا (مهر) است.

غار پراو

غار پراو در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه یکی از عمیق‌ترین و صعب‌العبورترین غارهای جهانِ است.

بازارهای سنتی کرمانشاه عبارت‌اند از:

  • بازار سنتی کرمانشاه
  • تاریکه بازار
  • بازار کردها
  • بازار کرمانشاه
  • بازار زرگرها
  • بازار توپخانه

موزه‌های کرمانشاه

  • موزه پارینه‌سنگی زاگرس
  • موزه سنگ تاق بستان
  • موزه تاریخ طبیعی دانشکده کشاورزی کرمانشاه
  • موزه مردم‌شناسی کرمانشاه
  • موزه پوشاک و زیورآلات استان کرمانشاه
  • موزه خط و کتابت کرمانشاه
  • موزه تمبر کرمانشاه
  • موزه دفاع مقدس کرمانشاه
  • موزه ورزش کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.