پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20826 تعداد نوشته های امروز : 1×

آخرین خبرها

خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر! دیدار شهردار و مدیران شهرداری کرمانشاه با فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص)+گزارش تصویری پرخاشگری یکی از علل اصلی وقوع نزاع در کرمانشاه است اعزام اولین گروه از زائران کرمانشاه به عمره مفرده

اختصاصی/ بلوغ زودرس دغدغه جدّی خانواده‌ها /  واکاوی طرح شیوع شناسی بلوغ سلامت در کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه
21 دی 1396 - 12:29
شناسه : 3628
6
طلوع بررسی می‌کند: طلوع‌‌کرمانشاه :

امروزه نگرانی بسیار مهمی که در حال تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی است؛ بلوغ زودرس دربین کودکان است که استان کرمانشاه نیز از قرار گرفتن در معرض چنین خطری بی‌نصیب نمانده است.

پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع، امروزه بشر، با پیشرفت علم و تکنولوژی و به وجود آمدن راه های مختلف ارتباطی، هر روز بیش از روز پیش در لاک خود فرو می‌رود چرا که دیگر برای رسیدن به کوچک‌ترین اطلاعاتی، با چند مرتبه کلیک کردن می‌تواند هر گونه شناختی را بدست بیاورد.

اما این آگاهی تا چه حد می‌تواند برای او مفید واقع شود و آیا این وسایل ارتباط  جمعی برای تمام سنین به یک گونه باید مورد استفاده واقع شود؟ امروزه نگرانی بسیار مهمی که در حال تبدیل شدن به یک معضل اجتماعی است؛ بلوغ زودرس دربین کودکان است که استان کرمانشاه نیز از قرار گرفتن در معرض چنین خطری بی‌نصیب نمانده است چرا که شرایط روانی و اجتماعی کودکان و نوجوانان ما در جامعه امروزی دستخوش تغییر شده است و گواه این موضوع نیز مراجعه بی‌شمار خانواده‌ها به پزشکان متخصص غدد کودکان است.

 هدف از این گزارش بررسی علل و پیامدهای این موضوع بسیار مهم در خانواده و اجتماع است.

راضیه شرفی مادر پسربچه‌ای ۹ ساله که با نگرانی تمام پیگیر وضعیت فرزند خود است، می‌گوید: تغییراتی که در وضعیت جسمی و اخلاقی فرزندم بوجود آمده دلیل مراجعه من به پزشک فوق تخصص غدد کودکان است. چون من هیچگونه اطلاعی درباره  قرار گرفتن در این موقعیت و چگونگی برخورد با آن ندارم و دلیل آن هم عدم وجود منابع آموزشی و مشاوره‌ای تخصصی اولیا و مربیان از پایه ابتدایی است.

والدین کودکی که درتربیت فکری و روحی فرزند خود در موقع بروز رفتارهایی که نشأت گرفته از انقلابی است که درون روح و جسم او اتفاق افتاده و در چگونگی برخورد درست با او هیچگونه تجربه‌ای ندارند، ناخوداگاه به خانواده و پیکره   جامعه آسیب وارد می‌کنند.

فرزاد بابایی کارشناس تغذیه درباره تاثیرات تغذیه بر این موضوع گفت: تغذیه سالم نمی‌تواند تاثیر زیادی بر بلوغ زودرس داشته باشد مگر مواد شیمیایی و افزودنی‌های غیر مجازی که در پروسه تولید مواد غذایی با آنها افزوده می‌شوند، در روند بلوغ مسائل ژنتیکی و آب و هوایی نیز بی‌تاثیر نیستند در مناطق گرمسیر شروع بلوغ می‌تواند زودتر باشد.

وی گفته است: در دوران بلوغ، بدن شروع به تولید هورمون‌ها می‌کند و میزان نیاز بدن به مواد مغذّی افزایش پیدا خواهد کرد بطور کلی ما نمی‌توانیم با صراحت بگوییم تغذیه مستقیماً اثر گذار است برای اثبات این موضوع باید اداره نظارت بر مواد غذایی و استاندارد این موضوع را پیگیری و از طریق رسانه‌ها اعلام کنند. به طور کل می‌توانیم بگوییم فرهنگ خانواده، شبکه‌های اجتماعی و شرایط محیطی عواملی هستند که تاثیر گذارند.

دکتر کیوان کاکابرایی دراین باره گفت: یافته‌های علمی نشان داده است سن بلوغ در پسران و دختران پایین آمده است و این موضوع را می‌شود در ۲ بُعد روانی و زیستی مورد بررسی قرار دارد. 

وی در ادامه افزود: شرایط زیستی مانند آب و هوا در مناطق گرمسیر و سردسیر، سبک و شیوه والدگری نیز در مساله بلوغ زود بهنگام کودکان می‌تواند تاثیر گزار باشد، در حال حاضر خیلی از پدر و مادرها در محیط خانوادگی به دلیل عدم آشنایی با هنجارهای مناسب در این سن رفتار صحیحی ندارند شرایط فرهنگی، اجتماعی در هر خانواده از لحاظ پوشش ورفتاری متفاوت است به اعتقاد من در هر خانواده ای باید فرهنگ رفتاری درخانه ومحیط اجتماعی یکسان باشد دراینصورت والدین می‌توانند در پروراندن کودکانشان آسوده تر باشند زیرا همین تناقض و تعارض در آداب خانوادگی و اجتماعی خود یکی از دلایل بلوغ زود رس است.

وی گفته است: اساس بلوغ زودرس، تحریک روانی و تغذیه نامناسب است. در حال حاضر یکی از راهکارهای ارائه شده از طرف من و دوستانم به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، طرح شیوع شناسی بلوغ سلامت در کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه و ارائه الگویی برای سلامت بلوغ نوجوانان استان است که در مسیر تصویب و بررسی می باشد که در این طرح به اولویت‌های مهم پژوهشی استان کرمانشاه در حوزه سلامت بلوغ و بررسی آن در استان کرمانشاه و ارائه الگویی از نظر متخصصین، والدین، دانش آموزان و آموزش پرورش و عوامل موثر در سلامت بلوغ خصوصا در دختران و رسیدن به این مطلب که چه کارهایی باید صورت بگیرد که دختران ما در عالی ترین سطح کیفیت سلامت بلوغ به سر ببرند می پردازیم و سازمان های صاحب نظر در مسائل کودک و نوجوان مانند آموزش پرورش می توانند در این طرح کمک شایانی به ما بکنند. در چرخه تحول انسانی مهم ترین دوره، دوره نوجوانی است و مسأله ای که این دوره را از بقیه دوره ها جدا میکند پدیده بلوغ است.

کاکابرایی افزود: تحقیقات در این زمینه نشان داده است که این شرایط در دو جنس متفاوت و آسیب پذیری دردختران بیشتر است و ازسال سوم و چهارم دوره ی ابتدایی تا اواخر دوران راهنمایی اگر در مسیر صحیح رشد فکری و جسمی قرار نگیرند می توانند دچار کج روی و خود نشناختن شوند، اگر یکی از ابعاد مختلف زیستی، شناختی، روانی وجسمانی دچار وقفه شود و یا از لحاظ رشدی جلو بیفتد مانند فردی می شود که برای زندگی به کشور دیگری مهاجرت می‌کند اما با زبان و فرهنگ عام کشور هیچگونه آشنایی ندارد، از لحاظ جسمی فرد به بلوغ رسیده است اما از لحاظ روانی آمادگی لازم را برای قرار گرفتن در این شرایط را ندارد و وقتی خود را  با همسن و سالانش مقایسه می‌کند دچار سردرگمی، عصبانیت و تزلزل می‌شود چرا که هیچ کدام از صفات اولیه و ثانویه او با همسن و سالهایش مطابقت ندارد به همین دلیل کنترل خویش را از دست می‌دهد و یکی از علایم آن نیز می‌تواند ضعف و اُفت شدید تحصیلی باشد. بنابراین با نگاه جدیدتر به این پدیده می‌توانیم این موضوع را تبدیل به فرصتی برای بررسی و تحقیقات بیشتر کنیم در غیر اینصورت تبعات منفی آن گریبان‌گیر خانواده و جامعه خواهد شد.

گزارش از پریا امیری پریان

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.