پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

بی‌رغبتی روستائیان برای مقاوم سازی خانه‌ها / حادثه هر لحظه در کمین کنگاوری‌هاست
30 دی 1396 - 13:14
شناسه : 4118
1
سایه سنگین زلزله بر روستاهای کنگاور؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

خطرات بالقوه بلاهای طبیعی همچون زلزله، روستاهای کنگاور را که از طرفی بر روی گسل اصلی قرار گرفته اند و از طرفی هم مقاوم سازی نشده اند، به شدت تهدید می کند.

پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع، از سال ۱۳۴۰ تاکنون ۸ زلزله بالای ۶٫۵ ریشتر در ایران رخ داده که در سراسر ایران این زلزله ها خسارت و صدمات مالی و جانی فراوانی برای هموطنان داشته است.

 ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ زلزله ای ۷٫۴ ریشتری شهرهای رودبار و منجیل را لرزاند و ۳۵ هزار نفر کشته شدند، پنجم دی ‌ماه سال ۱۳۸۲ شهر بم را زلزله ای ۶٫۶ ریشتری با خاک یکسان کرد و طبق آمار رسمی ۲۶ هزار قربانی برجای گذاشت.

 زلزله ۷٫۳ ریشتر ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه روی داد که ۵۲۱ کشته و بیش از ۱۲ هزار مصدوم داشت.

این زلزله به هفت شهرستان و حدود دو هزار روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد که در این زلزله حدود ۳۰ هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزیی شدند.

شهرستان کنگاور با قرارگیری بر روی گسل اصلی، بارها شاهد زلزله های شدیدی بوده که خسارت های جبران ناپذیر مالی و جانی بر جای گذاشته است.

زلزله همچنان تهدیدی بزرگ برای واحدهای مسکونی روستایی کنگاور است که ایمن سازی و مقاوم سازی نشده‌اند.

یکی از ساکنان روستای ده نو بخش خزل غربی کنگاور در گفتگو با خبرنگار طلوع کرمانشاه، در خصوص تمایل مردم برای مقاوم سازی مسکن های خود، گفت: متاسفانه سخت گیری بانک‌های شهرستان در پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن روستایی سبب می‌شود مردم از مقاوم سازی منزل مسکونی خود منصرف شوند.

مجتبی حصاری با اشاره به اینکه مردم بعد از زلزله سرپل ذهاب تمایل بیشتری برای گرفتن تسهیلات مقاوم سازی دارند، افزود: چنانچه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بیشتر با مردم همکاری کنند، شاهد افزایش متقاضیان برای دریافت تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن خواهیم بود.

 دهیار روستای رحمت آباد کنگاور که جمعیتی بالغ بر ۶۰۰ نفر در قالب ۱۳۰ خانوار دارد در گفتگو با خبرنگار طلوع کرمانشاه، با بیان اینکه دولت هر ساله اعتبارات مناسبی را برای بحث مقاوم‌سازی منازل مسکونی در نظر می‌گیرد، افزود: این در حالی است که متاسفانه مردم روستا تمایلی به استفاده از این تسهیلات به دلایل مختلف ندارند.

داود زنگنه نبود درآمد مناسب در میان خانوارهای روستایی را یکی از دلایل عدم تمایل مردم به مقاوم‌سازی منازل عنوان و تصریح کرد: در اولویت نبودن بحث مقاوم‌سازی منازل از سوی مردم از دیگر دلایل است.

دهیار روستای سرمست نیز با اشاره به اینکه این روستا ۲۲ خانوار دارد، اظهار کرد: تنها یک واحد مسکونی توانسته خانه ی خود را مقاوم سازی کند.

یوسف تاجدینی افزود: یکی از دلایلی که مردم این روستا تمایلی به مقاوم سازی ندارند، نداشتن امکانات اولیه همچون مسیر دسترسی مناسب، آب شرب روستا که در ۲۴ ساعت تنها یک ساعت آب دارند، گاز رسانی و خدمات بهداشت و درمان است.

بخشدار مرکزی کنگاور نیز از بیمه شدن ۶ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن روستایی این شهرستان به منظور جلوگیری از خسارت حوادث طبیعی خبر داد.

سعید سعیدی مجد با اشاره به خسارتهای زلزله اخیر غرب استان کرمانشاه که باعث تخریب کامل ۱۱ هزار واحد مسکونی روستایی شد، بیان کرد: گسترش بیمه روستاییان و عشایر و تعمیم بیمه حوادث در روستاهای بخش مرکزی کنگاور در صدر برنامه های بخشداری و شوراهای اسلامی این بخش قرار دارد و دهیاران نیز در این رابطه همکاری می کنند.

بخشدار مرکزی کنگاور با بیان اینکه هر خانوار تنها مبلغ ۳۰ هزار ریال در سال بابت بیمه پرداخت می کند، اضافه کرد: بخشداری کنگاور نیز با پرداخت مبلغ ۳۰ هزار ریال، که در مجموع ۶۰ هزار ریال می شود، به شرکت های بیمه پرداخت می کند.

وی بیان کرد: شرکت های بیمه متعهد می شوند در صورت خسارت به واحدهای مسکونی روستایی، مبلغ ۱۱۵ میلیون ریال و بابت وسایل و لوازم منزل، مبلغ ۳۵ میلیون ریال به خسارت دیده پرداخت کنند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کنگاور نیز در این باره تاکید کرد: این شهرستان یکی از پرمخاطره ترین شهرستان های کشور از لحاظ زلزله است که بر روی گسل اصلی زلزله قرار دارد.

علی محمدی با اشاره به اینکه شهرستان کنگاور حدود ۶ هزار خانه روستایی دارد، ادامه داد: تا کنون با تلاش بنیاد مسکن، ۳ هزار و ۵۰ واحد مسکن روستایی معادل ۵۰ درصد مقاوم سازی شده است.

وی اظهار کرد: کارمزد تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی تنها پنج درصد است و همه روستاییان می توانند از این تسهیلات با مبالغ ۲۰۰ و ۱۸۰ میلیون ریال بهره مند شوند.

وی افزود: این تسهیلات در قالب ۲۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده که باید واحد مسکونی مورد نظر درجا سازی شود و می توان آن را مشوقی برای مقاوم سازی این روستاهای محروم دانست.

وی اضافه کرد: همچنین از دیگر تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی می توان به تسهیلات ۱۸۰ میلیون ریالی اشاره کرد که مدت بازپرداخت آن نیز ۱۵ سال در نظر گرفته شده است.

محمدی عنوان کرد: از سال ۹۵ تاکنون برای مقاوم سازی و نوسازی ۱۰۰ واحد مسکونی روستایی در شهرستان کنگاور با بانک های عامل قرارداد منعقد کرده و اقدام به مقاوم سازی کرده اند. همچنین به ۴۰ متقاضی از این تعداد، علاوه بر تسهیلات کم بهره، مبلغ ۶۰ میلیون ریال بصورت بلاعوض در اختیار آنان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در زلزله اخیر به ۱۶ واحد روستایی در کنگاور خسارت وارد شده است، اظهار کرد: علیرغم ارسال پیامک به خسارت دیده ها برای مراجعه به بنیاد مسکن و انجام مراحل مقاوم سازی این واحدها، متاسفانه تا کنون تنها دو نفر از متقاضیان مراجعه کردند.

به گفته وی روستائیانی که قصد ندارند از این تسهیلات استفاده کنند نیز می توانند جهت استفاده از خدمات رایگان مشاوره تخصصی در خصوص اصول فنی منطقه از این اداره کمک بگیرند تا در صورت بروز حوادث طبیعی آمار تلفات کاهش یابد.

محمدی، با بیان اینکه ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی است، افزود: امیدواریم با توجه به این امر، روستانشینان همراهی بیشتری در این خصوص داشته باشند.

خیز مردم استان کرمانشاه برای مقاوم سازی مسکن های روستایی

معاون بازسازی بنیاد مسکن کرمانشاه نیز با اشاره به وجود ۱۲۷ هزار واحد مسکونی روستایی در استان گفت:  زلزله اخیر غرب استان بزرگترین تهدید طبیعی بود که تنها راهکار کاهش خسارت جانی در آن مقاوم سازی مساکن شهری و روستایی است.

فرهاد فقیهی عنوان کرد: ۶۹ درصد از مجموع کل واحدهای روستایی استان نامقاوم هستند که نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.

وی با بیان اینکه بعد از زلزله ۷/۳ دهم ریشتری غرب استان کرمانشاه استقبال مردم روستاها برای مقاوم سازی مسکن های خود بسیار قابل توجه است، اظهار داشت: مردم تا قبل از زلزله مقاوم سازی را جدی نگرفته بودند ولی امروز به این باور رسیده اند که خانه های خشتی و گلی سرپناهی ایمن برای زندگی محسوب نمی شود.

وی اضافه کرد: انتظار ما از روستائیان این است که آن دسته از افرادی که تا کنون اقدام به مقاوم سازی نکرده اند، در اسرع وقت به بنیاد مسکن روستایی مراجعه کنند و از طرح‌های تسهیلاتی بهره ببرند.

به هر روی وقوع زلزله در غرب استان کرمانشاه و موقعیت خاص جغرافیایی و آسیب پذیر بودن این استان و شهرستان کنگاور از بلایای طبیعی جدی بوده و زنگ خطری برای مردم و مسئولان جهت اجرای طرح‌های پیشگیری و ایمن سازی است.

گزارش از مجید رحمتی

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.