پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

۶۰ درصد زلزله زدگان کانکس ندارند / چادر در هوای سرد، سرپناه ناامن آسیب دیدگان زلزله
04 بهمن 1396 - 10:26
شناسه : 4288
0
زندگی مصیبت بار این روزهای زلزله زدگان استان کرمانشاه؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

با وجود گذشت دو ماه و نیم از زمین لرزه استان کرمانشاه، هنوز ۶۰ درصد مردم زلزله‌زده کانکس نگرفته‌اند. این وضعیت برای مستأجرین هم همچنان وجود دارد و به دلیل دریافت نکردن کانکس مجبورند در زیر چادر زندگی کنند.

پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع کرمانشاه، بیش از ۷۰ روز از زلزله خانمان برانداز ۷٫۳ ریشتری بیست و یکم آبان ماه می‌گذرد و کرمانشاه همچنان در مصیبت عظمای این حادثه دردناک اندوهگین است.

این روزها با سرد شدن هوا و بارش باران، زلزله زدگان به ویژه کسانیکه همچنان در چادر زندگی می‌کنند وضعیت بسیار بدی دارند و روزگار سختی را سپری می‌کنند.

سرمای هوا، نامناسب بودن شرایط زندگی، و کمبود امکانات رمقی برای زلزله زدگان باقی نگذاشته و مسئولان باید اقدام عاجل برای برون رفت از این مصیبت داشته باشند.

متاسفانه با وجود اینکه شرایط دریافت کانکس از مدتها پیش تعریف شد و نهادهای مختلف و خیران برای تامین کانکس زلزله زدگان پیش قدم شدند اما همچنان مشکل کانکس، زلزله زدگان را به ستوه آورده است.

شاید اگر مسئولان شبی را در چادر در کنار زلزله زدگان به صبح برسانند در حالیکه در محاصره آبهای جمع شده ناشی از بارش باران و نیز سرمای طاقت فرسا باشند، حال و روز این مصیبت دیدگان را درک کند و دستی به کار ببرند.

آنطور که فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس می‌گوید: با وجود گذشت دو ماه و نیم از زمین لرزه استان کرمانشاه، هنوز ۶۰ درصد مردم زلزله‌زده کانکس نگرفته‌اند.

تجری بیان کرد: مسئله‌ای که در حال حاضر در مناطق زلزله‌زده وجود دارد، این است که به دلیل پس‌لرزه‌های مکرر و شدیدی که بخصوص در گیلانغرب اتفاق می‌افتد، مقاومت ساختمان‌هایی که در زلزله اصلی آسیب جزئی دیده بودند، کاهش یافته است و مردم جرأت ماندن در این قبیل خانه‌ها را ندارند.

وی افزود: از سوی دیگر، امکانات کافی که مردم بتوانند تا زمان مقاوم‌سازی خانه‌هایشان در بیرون از خانه اسکان پیدا کنند، وجود ندارد و امکانات به خوبی توزیع نشده است.

نماینده مردم قصرشیرین، سر پل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت تداوم توزیع چادر و کانکس در بین مردم گفت: گلایه ما از هلال‌احمر این است که باید این شرایط را همچنان زیر نظر داشته باشد، اما گویا دستگاه‌های امدادی منتظرند تا دوباره زلزله شدیدی اتفاق بیفتد و مردم زیر آوار بروند و آنگاه به فکر امداد بیفتند.

تجری خاطرنشان کرد: رایزنی‌هایی کرده‌ایم و امیدواریم این گفتگوها و رایزنی‌ها مؤثر باشد و مسئولان هلال‌احمر سریعتر پای کار بیایند.

وی همچنین با اشاره به وضعیت شهرستان سر پل ذهاب گفت: با توجه به اینکه اکثر ساختمان‌های این منطقه خراب شده، کانکس مهمترین نیاز و ضرورت زندگی مردم این منطقه است، اما هنوز کانکس به میزان کافی توزیع نشده است.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تأکید کرد: با قاعده‌ای که برای توزیع کانکس‌ها گذاشته‌اند، این کانکس‌ها شامل حال خیلی‌ها نمی‌شود؛ به عنوان مثال مالکان ساختمان‌هایی که تخریبی نوع ۲ تشخیص داده شده‌اند، کانکس نگرفته‌اند و اولویت را به نوع ۱ داده‌اند و در چنین شرایطی با توجه به اینکه مالکان این ساختمان‌ها به مقاومت ساختمان آسیب‌دیده خود اطمینانی ندارند و منطقه نیز مدام درگیر پس‌لرزه است، مجبورند همچنان در این هوای سرد در زیر چادر زندگی کنند.

تجری تصریح کرد: این وضعیت برای مستأجرین هم همچنان وجود دارد و به دلیل دریافت نکردن کانکس مجبورند در زیر چادر زندگی کنند.

وی اظهار داشت: معتقدم حداقل ۶۰ درصد دیگر از مردم این مناطق به کانکس نیاز دارند؛ درحالی‌که با قاعده‌ای که دستگاه‌های متولی از روز اول گذاشته‌اند، کانکس حداکثر شامل حال ۲۰ درصد از مردم زلزله‌زده منطقه شده است، اما اعتقاد ما این است که با توجه به خطرات پس‌لرزه‌ها و نیز هوای سرد منطقه، کانکس باید به اکثر جمعیت مردم تعلق می‌گرفت.

نماینده مردم قصرشیرین، سر پل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرایط در حالی است که ۶۰ درصد مردم مناطق زلزله‌زده همچنان به دلایل مختلف در زیر چادر زندگی می‌کنند.

تجری خاطرنشان کرد: در جریان زلزله استان کرمانشاه، نهادهای نظامی زحمت زیادی کشیدند و ارتش و قرارگاه خاتم سپاه، تلاش بسیاری برای آماده کردن کانکس‌ها انجام دادند. اما متولی توزیع کانکس، بنیاد مسکن بوده که متأسفانه این کار به درستی انجام نشده است.

استاندار کرمانشاه اما اعلام کرده است که برای بازسازی و احداث حدود ۹۱ هزار واحد مسکونی مناطق زلزله زده به ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

بازوند خاطر نشان کرد: اگر چه قرار بود بازسازی را از اول بهمن شروع کنیم اما هنوز عملی نشده است و فقط یکسری کارها را در این راستا انجام شده است.

بازوند یاداور شد: باتوجه به خسارتهایی که زلزله به استان کرمانشاه وارد کرده است توقع داریم این موضوع در بودجه ۹۷ در ابعاد مختلف حل و فصل شود.

بازوند تصریح کرد: برای بازسازی زیرساختهای آسیب دیده در زلزله استان نیاز به یک ردیف مستقل در لایحه بودجه ۹۷ داریم که دولت آن را در لایحه بودجه گنجانده است اما تقاضا داریم در صحن علنی مجلس بر نام کرمانشاه در این ردیف مستقل صراحتا تاکید شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اما از نصب ۱۵ هزار کانکس در مناطق زلزله زده کرمانشاه خبر داد.

علیرضا تابش بیان کرد: در مجموع شهر و روستا ۵۰ هزار واحد مسکونی نیازمند تعمیرات هستند که روند معرفی این واحدها به بانک ها مطلوب است.

وی تصریح کرد: از ۵ هزار واحد نیازمند احداث در شهر پرونده بیش از دو هزار واحد به نظام مهندسی استان ارجاع شده و این سازمان اعلام کرده است تا یکی، دو هفته آینده پرونده ۱۵۰۰ واحد را جهت معرفی به شهرداری تحویل خواهد داد. از سوی دیگر شهرداری ها نیز قول تسریع در صدور پروانه را داده اند، از آنجایی که ساخت و ساز در شهر نیازمند رعایت قوانین مربوطه است روند بازسازی در شهر نسبت به روستاها طولانی تر بوده و تا سال ۹۸ به طول خواهد انجامید.

تابش با بیان اینکه تاکنون وام بازسازی برای ۱۰ هزار واحد مسکونی تعمیراتی پرداخت شده یادآور شد: برای مقاوم سازی واحدها نیز شرکت مشاور در حال تهیه طرح است.

وی در خصوص مصالح ساختمانی گفت: به اندازه کافی فولاد در منطقه وجود دارد و از قبل ۲۵ هزار تن فولاد خریداری کرده بودیم که تاکنون ۵ تا ۶ هزار تن فولاد به منطقه حمل شده است. سیمان و بتن نیز توسط تولیدکنندگان استان کرمانشاه در حال تولید بوده و به مناطق زلزله زده حمل می شود.

تابش ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۲ هزار واحد از منازل روستایی و شهری توسط ۵۲۰ دستگاه ماشین آلات سنگین آواربرداری شده که به همین منظور واحدهای تجاری در اولویت بازسازی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که رونق کسب و کار و ادامه فرایند زندگی در اولویت قرار دارد ستاد معین بازسازی زلزله از اداره کل بنیاد مسکن استان اصفهان در سر پل ذهاب حاضر بوده و بازسازی واحدهای صنفی و کسبه را که به هزار و ۵۰۰ واحد می رسد در اولویت قرار داده است.

وی تاکید کرد: به طور کلی تاکنون ۳۰ هزار واحد مسکونی به بانک معرفی شده که ۱۶ هزار واحد به عقد قرارداد منجر شد.

تابش در پاسخ به این پرسش که نحوه ضمانت تسهیلات بانک ها به چه صورت است، گفت: در روستاها وام ها با سفته زنجیره ای پرداخت می شود و نیازی به ضامن کارمند و سند نیست بنابراین پرداخت وام در روستاها به آسان ترین حالت ممکن پرداخت می شود. همچنین در خصوص وام شهرنشینان نیز ارائه سند زمین ملک تخریب شده به بانک کفایت می کند.

تابش در خصوص ارسال کانکس برای زلزله زدگان تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵ هزار کانکس برای خانوارهایی که محل سکونت آنها در شهر و روستا تخریب شده نصب شده که کانکس روستاییان را سپاه و کانکس های شهرنشینان را ارتش و بنیاد مسکن به همراه خیرین تامین و نصب کرده اند.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.