پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

سیل‌زدگان کرناچی همچنان آواره و سرگردان
21 فروردین 1398 - 19:29
شناسه : 46402
1
سیل‌زدگان شهرک کَرناچی کرمانشاه از زمانی که خانه‌هایشان زیر آب رفته آواره شده‌اند؛ ساختمان‌های آنان سست و مملو از گِل و لای و فاضلاب شده و امنیت ندارد، بدتر از همه اینکه نمی‌دانند آینده‌شان چه می‌شود طلوع‌‌کرمانشاه :

پس از بارش‌های سنگین نوروز ۹۸، این شهرک حدود ۲۵ هزار نفری با بحران جدیدی روبرو شد؛ این بار طغیان رودخانه قره‌سو بخشی از شهرک را زیر آب برد و ۱۵۰ خانواده را بی‌خانمان کرد/مسئولان پیش از وقوع سیل چندین بار از اهالی خواستند خانه‌هایشان را تخلیه کنند اما بیشتر آنان توجهی نکردند/ناصر از سیل‌زده‌های کرناچی گفت: تصورم این بود که ممکن است مانند گذشته آب تا مقابل در حیاط بالا بیاید اما هرگز فکر نمی‌کردم سیل اینگونه خانه‌ام را غرق کند
**می‌گویند به خانه‌هایتان برگردید

از بامداد ۱۲ فروردین ساکنان حاشیه قره‌سو خانه‌به‌دوش شده‌اند؛ هلال احمر کرمانشاه از همان روز اول مدرسه‌ نزدیک رودخانه را برای اسکان در اختیار سیل‌زده‌ها گذاشت سپس سالن ورزشی چهارراه رودکی را برای آنها مهیا کرد/بیشتر سیل‌زده‌ها به منزل اقوام رفته‌اند اما حدود ۶۰ خانواده هم همچنان زیر چادر و در این سالن ورزشی سکونت دارند/یکی از سیل‌زده‌های کرناچی گفت: به ما گفته‌اند باید ورزشگاه را خالی کنید و به خانه‌های خود برگردید/آقای حسینی افزود: اگر مسئولان توانستند تنها یک ساعت در این خانه‌ها دوام بیاورند ما هم قول می‌دهیم که بدون اعتراض به خانه‌هایمان برگردیم/او گفت: عاجزانه درخواست داریم مسئولان فکری به حال و روز ما بکنند.

**سوالات بی‌پاسخ سیل‌زده‌ها

اکنون اهالی سیل‌زده کرناچی سردرگم هستند و نمی‌دانند که دولت چقدر و چه زمانی به آنها کمک می‌کند؟ این کمک به اندازه خرید یا ساختن یک خانه جدید در جایی دور از بستر قره‌سو هست یا خیر؟ تکلیف وسایل زندگی و خانه‌های فعلی‌شان چه می‌شود؟ تا کی در چادر بمانند؟ و….
برخی سیل‌زده‌ها هم از شیوه برآورد خسارت سیل توسط کارشناسان بنیاد مسکن راضی نیستند زیرا به اعتقاد آنان، کارشناسان حداقل‌ها را در نظر می‌گیرند/ایرنا

پ
پ

اواخر شب ۱۱ فروردین بود که قره‌سو خاکریز کناری خود را شکافت و به یکباره خانه‌های اهالی بخت‌برگشته کرناچی را زیرآب برد؛ سیل آنقدر سریع وارد خانه‌ها شد که ساکنان محله تنها موفق شدند خود را نجات دهند.
حدود ۲۵۰ خانه کرناچی بدون مجوز قانونی و چند متر پایین‌تر از سایر ساختمان‌های شهرک در بستر رود قره‌سو ساخته شده‌اند؛ کم‌آبی و سربه‌زیری چندین ساله قره‌سو این گمان را ایجاد کرده بود که حاشیه رود می‌تواند جای امنی‌ برای زندگی باشد.
این بود که شهرداری و آب ‌منطقه‌ای کرمانشاه چشم خود را بر این ساخت و سازهای غیرقانونی بست و بی‌خیال امنیت شهر و شهروندان شد.

**اینجا دیگر جای زندگی نیست
کاهش سطح آب قره‌سو از روز ۱۴ فروردین آغاز شده اما رودخانه هنوز به بستر قدیمی خود برنگشته به طوری که برخی خانه‌های کرناچی همچنان زیر آب هستند یا اطراف آنها را آب گرفته است.
داخل خانه‌ها اما مملو از گِل و لای و فاضلاب است؛ فاضلابی که تا پیش از این در قره‌سو ریخته می‌شد اما سیل آن را پس زده است.
محمد، از سیل‌زدگان کرناچی به ایرنا گفت: تمام وسایل‌مان خراب شده و از شدت بوی فاضلاب امکان ورود و ماندن در خانه‌ها نیست.
یکی دیگر از اهالی کرناچی گفت: خانه‌‎ها سست شده و غیرقابل اسکان است و ما درخواست داریم تا روشن شدن تکلیف آنها، دولت کانکس‌هایی را در اختیار ما بگذارد تا آنجا زندگی کنیم.
آب، برق و گاز خانه‌های سیل‌زده نیز همچنان قطع است و مشخص نیست که چه زمانی وصل می‌شود.

**دولت کمک کند ما هم مشارکت می‌کنیم
به نظر می‌رسد تعمیر یا بازسازی خانه‌های سیل‌زده بیهوده است زیرا احتمال دارد با یک باران شدید دیگر و طغیان رودخانه، بازهم زیر آب بروند.
نظر اهالی سیل‌زده کرناچی نیز همین است؛ آنها گفتند اگر دولت به سیل‌زده‌ها زمین رایگان و وام کم‌بهره بدهند، خودشان هم در ساختن خانه‌های جدید و دور از بستر رودخانه مشارکت می‌کنند.
در همین حال، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: صاحبان واحدهای مسکونی سیل‌زده کرناچی باید ساختمان‌های جدید خود را در محل دیگری بسازند زیرا مکان فعلی بستر رودخانه محسوب می‌شود و ساخت و ساز در آن غیرقانونی است.
مهرداد سالاری به ایرنا گفت: استاندار کرمانشاه باجدیت به دنبال تامین اعتبار لازم از طریق مصوبات دولت برای پرداخت خسارت به این سیل‌زدگان است.
به گفته آقای محبی، عضو هیات امنای تنها مسجد شهرک کرناچی، «زمین کافی برای جابجایی سیل‌زده‌ها در داخل شهرک و دور از بستر رودخانه وجود دارد اما دولت باید برای خرید آن اقدام کند.»

**سوالات بی‌پاسخ سیل‌زده‌ها
اکنون اهالی سیل‌زده کرناچی سردرگم هستند و نمی‌دانند که دولت چقدر و چه زمانی به آنها کمک می‌کند؟ این کمک به اندازه خرید یا ساختن یک خانه جدید در جایی دور از بستر قره‌سو هست یا خیر؟ تکلیف وسایل زندگی و خانه‌های فعلی‌شان چه می‌شود؟ تا کی در چادر بمانند؟ و….
برخی سیل‌زده‌ها هم از شیوه برآورد خسارت سیل توسط کارشناسان بنیاد مسکن راضی نیستند زیرا به اعتقاد آنان، کارشناسان حداقل‌ها را در نظر می‌گیرند.

**درد کرناچی یکی دوتا نیست
کرناچی شهرکی تازه تاسیس در خروجی شهر کرمانشاه به سمت استان کردستان است که توسعه ساخت و سازها، روستاهای این منطقه را به هم دوخته و به شهر متصل کرده است.
از زمانی که ساکنان کرناچی عطای دهستان را به لقای شهرک بخشیدند، زمان زیادی نمی‌گذرد اما پیوستن به مرکز استان انتظارات و دغدغه‌های آنان را برآورده نکرده و حتی برخی اهالی شهرک هنوز در حسرت خدمات دهیاری سابق هستند.
آنچنان که عضو هیات امنای مسجد کرناچی گفت، هنوز چند کوچه شهرک آب شرب ندارند و شبکه فاضلاب آن ناقض است طوری که فاضلاب بخشی از ساختمان‌ها در کوچه تخلیه می‌شود.

حدود ۵۳ درصد از جمعیت ۲ میلیون نفری استان در شهرستان کرمانشاه ساکن هستند.
یک سوم ساکنان مرکز استان هم در مناطق حاشیه شهر همچون کرناچی زندگی می‌کنند.

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.