جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

جای میراث فرهنگی در انتهای جدولِ بودجه!
26 بهمن 1396 - 12:06
شناسه : 4972
1
طلوع‌‌کرمانشاه :

«سازمان میراث فرهنگی همیشه در انتهای جدول بودجه کشور قرار دارد، بنابراین برای تکمیل، نگهداری و انجام اقدامات مورد نیاز موزه‌ها، نیازمند کمک از سوی سایر بخش‌ها هستیم.»

پ
پ

 محمدحسن طالبیان – معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری – که عصر روز چهارشنبه ۲۵ بهمن در آئین چهل سالگی موزه ملی فرش ایران و گشایش نمایشگاه ۴۰ فرش دوره صفوی در موزه‌ی ملی فرش ایران سخن می‌گفت، ادامه داد: تقریبا اوایل انقلاب کمتر از ۷۰ موزه فعال در کشور داشتیم، اما خوشبختانه اکنون این موزه‌ها به بیش از ۶۵۰ موزه رسیده است.

او افزود: سازمان میراث‌فرهنگی معمولا همیشه در انتهای جدول بودجه کشور قرار دارد، در نتیجه برای تکمیل، نگهداری و… موزه‌ها نیزمند کمک سایر بخش‌ها هستیم. با این حال سال گذشته ۱.۵ میلیارد تومان بودجه عمرانی برای سامان‌دهی مخازن موزه‌ها تخصیص داده شد، در حالی‌که کل بودجه موزه‌ای کشور ۲۰ میلیارد تومان است.

به اعتقاد وی در این شرایط لزوم مشارکت بخش خصوصی در این حوزه به صورت جدی احساس می‌شود.

او بر لزوم وقف در حوزه فرهنگی اشاره کرد و افزود: متأسفانه وقف در این حوزه ناچیز است و باید توسعه پیدا کند. هنر فرش، تزیینات معماری، هنرهای سنتی دستی از یگدیگر جدا نیستند و آیینه همدیگرند.

امکان تبدیل میدان مشق به میدان موزه‌های کشور

وی با اشاره به مطرح شدن بحث ایجاد موزه‌های ملی به صورت جدی از زمان حضور رئیس کنونی سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: براین اساس قرار شد سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر موزه‌های ملی مانند موزه فرش نظارت کند.

طالبیان با بیان این‌که خوشبختانه نمایش ذخایر فرهنگی کشوردر حال گسترش است، اظهار کرد: به عنوان مثال نمایشگاهی در موزه ملی برگزار شد و در آن جواهرات سلطنتی در معرض نمایش قرار گرفت و جواهرسازان بسیار زیادی از این جواهرات سلطنتی الهام گرفتند.

او اضافه کرد: موزه‌ها حتما باید با توجه به ماهیت خود از سایر موزه‌ها شئی امانت بگیرند و به آن‌ها اشیای موزه‌ای امانت دهند. موزه فرش نیز باید با سایر موزه‌های فرش پیوند برقرار کند.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اعلام اینکه اخیرا مصوبه‌ای تصویب شد که به دنبال آن «عین درآمد موزه‌ها به خود موزه‌ها برگردد»، توضیح داد: بسیاری از سازمان‌ها و نهادها، ساختمان‌های تاریخی زیادی را در اختیار دارند، این موزه‌ها باید برای موزه‌های ملی کشور اختصاص داده شود. به عنوان مثال اگر شهرداری و وزارت خارجه همراهی داشته باشند می‌توان با استفاده از ساختمان‌های اطراف میدان مشق، این میدان را به میدان موزه‌های کشور تبدیل کرد.

در ۴۰ سال گذشته تلاش کردیم به بلوغ برسیم

پریسا بیضایی مدیر موزه ملی فرش ایران نیز در این آئین اظهار کرد: موزه فرش در ۲۲ بهمن ۵۶ به‌عنوان نخستین موزه تخصصی فرش در جهان دایر شد و امروز که چهلمین سالگرد تأسیس این موزه را جشن می‌گیریم باید تأکید کنم که ۴۰ عدد خرد و تجربه در فرهنگ ایران است، ما در این ۴۰ سال تلاشِ زیادی کردیم که به بلوغ برسیم، امیدوارم از این به بعد بهتر از این عمل کنیم.

تلاش برای ارتقای جایگاه فرش ایرانی

مجید مهدوی، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهران نیز در سخنان کوتاهی گفت: فرش یکی از گران‌بهاترین میراث‌ ایران است، بسیاری از کشورها ایران را با فرش ایرانی می‌شناسند.

وی با بیان این‌که متأسفانه در سال‌های گذشته آن‌طور که باید و شاید از فرش ایرانی حمایت نشده است، اظهار کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان تهران تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندد که بتواند جایگاه فرش ایرانی را ارتقا دهد.

غلامعلی ملول یکی از اهدا کنندگان فرش به موزه فرش ایران نیز که ۲۸ قطعه فرش به این موزه اهدا کرده است، در سخنان کوتاهی اظهار کرد: هر چند این فرش‌ها محبوس شده بود و من به بهترین شکل از آن‌ها نگهداری می‌کردم، اما فکر کردم اگر در معرض دید عموم قرار بگیرد بهتر است، این هدیه‌ای از طرف من به ملت ایران است.»

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.