پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

ارائه خدمات رایگان پزشکی ودندانپزشکی در کرمانشاه طی هفته سلامت
31 فروردین 1398 - 20:00
شناسه : 51001
0
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ارائه خدمات رایگان پزشکی ودندانپزشکی در کرمانشاه طی هفته سلامت خبر داد. طلوع‌‌کرمانشاه :

دکتر ابراهیم شکیبا امروز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه شعار هفته سلامت امسال «مراقبتهای اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش سلامتی است» اظهار داشت: طی هفته جاری اکیپی از کارشناسان بهداشت روان، بهداشت محیط، تغذیه به صورت سیار در سطح شهر نسبت به ارائه خدمات رایگان فشار خون و چربی خون اقدام می‌کنند/به گفته وی، این گروه در روز نخست هفته سلامت در محل پارک شرقی، در روز دوم در محل بیمارستان امام رضا، روز سوم در محل سالن شهید بهشتی، روز چهارم در سالن ورزشی کوثر و در روزهای بعدی نیز به ترتیب در منطقه دولت آباد، در جمع نمازگزاران و دانشکده بهداشت مستقر خواهند شد.

پ
پ

برگزاری دو همایش با محوریت سلامت

وی با اعلام اینکه ۴۵ درصد مرگ و میرها به دلیل ابتلاء به بیماری‌های قلب و عروق است که فشار خون بالا نیز در ابتلاء به آن مؤثر است، افزود: طی هفته سلامت کلینیک سیار دندان پزشکی این معاونت نیز به صورت رایگان نسبت به پر کردن دندان، معاینه، فیشورسیلنت اقدام می‌کند.

شکیباهمچنین از امکان تشخیص تست ابتلاء به ویروس HIV به طور ویژه در هفته جاری خبر داد و گفت: درصدد برگزاری «همایش سفیران سلامت خانواده» و نیز همایش «مشارکت اجتماعی و سلامت» طی هفته جاری هستیم.

۱۸۷ هزار نفر سفیر سلامت خانواده در استان کرمانشاه وجود دارد

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: ۱۸۷ هزار نفر سفیر سلامت در بخش خانوار علاوه بر ۴۲ هزار سفیر دانش آموز و دو هزار سفیر سلامت دانشجو در سطح استان کرمانشاه مورد آموزش قرار گرفته‌اند. همچنین در این میان تفاهم نامه‌ای با معاونت دانشجویی دانشگاه رازی برای تربیت سه هزار سفیر سلامت دانشجو منعقد شده است.

دکتر شکیبا با بیان اینکه امروزه ۸۷ درصد بیماری‌ها غیرواگیر هستند بنابراین خودمراقبتی از نقشی اساسی برخوردار است گفت: به همین منظور در روز چهارشنبه برنامه صبحانه سالم با محوریت معاونت غذا و دارو در سالن ورزشی کوثر برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ویژه برنامه‌های هفته سلامت در سطح شهرستان‌ها نیز برگزار می‌شود افزود: در حال حاضر ۶۴۷ خانه بهداشت، ۶۰ مرکز بهداشت روستایی، ۷۴ مرکز بهداشت شهری، ۱۴۴ پایگاه بهداشتی ،۱۰۳ مرکز مجری بیمه، ۱۹۹ پزشک خانواده و ۱۵۴ ماما بیمه روستایی و یک هزار و ۴۰۰ بهورز در سطح استان کرمانشاه وجود دارد.

۱۷۴ پروژه سلامت محور در استان کرمانشاه در دست اجرا است

دکتر شکیبا خاطرنشان کرد: از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت ۱۷۴ پروژه یا تکمیل یا در دست احداث است که ۸۸ پروژه تکمیل و ۸۶ پروژه نیز در زمینه احداث خانه بهداشت، مرکز بهداشت و درمانی، مرکز اداری در دست احداث است.

این مسئول از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سطح استان کرمانشاه و امکان ارائه خدمت مذکور در ۹۰۰ مرکز زیرمجموعه خبر داد و گفت: در مجموع ۵۷ میلیون خدمت به صورت الکترونیکی به این افراد ارائه شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود در این زمینه دسترسی ضعیف به اینترنت و اینترانت است از عدم دسترسی ۴۲۰ نقطه شهری و روستایی به اینترنت و نیز وجود مشکلات زیرساختی در دالاهو و ثلاث باباجانی خبر داد.

مردم ۹۷ درصد از خدمات الکترونیک سلامت رضایت دارند

دکتر شکیبا با اشاره به رضایت ۹۷ درصدی مردم از ارائه خدمات الکترونیک سلامت، خاطرنشان کرد: جایگاه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در میان ۵۶ دانشگاه کشور همواره زیر رتبه ده بوده است.

وی درباره خدمات ارائه شده دندان پزشکی افزود: به ۱۷۰ هزار دانش آموز خدمات فیشورسیلنت و وارنیش فلوراید و نیز سایر خدمات سطح یک و دو در ۷۷ مرکز شهری و روستایی ارائه می‌شود. همچنین خدمات سطح دو برای مادران باردار و زنان شیرده رایگان خواهد بود.

دکتر شکیبا از ارائه ۴۴۷ خدمت دندان پزشکی طی سال قبل خبر داد و گفت: به منظور پیشگیری از خشونت خانگی، کودک آزاری و همسرآزاری ۵۳۳ هزار زن دارای همسر تحت پوشش هستند که ۷۸ هزار نفر از این تعداد مورد غربالگری اولیه قرار گرفتند که از این تعداد ۲۲ هزار نفر نیازمند مداخله بوده‌اند.

پوشش درمانی ۷۹ درصدی برای مبتلایان HIV

وی همچنین از پوشش درمانی ۷۹ درصد مبتلایان به ویروس HIV در سطح استان خبر داد و گفت: برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های مقاربتی و ویروس HIV بسته‌های کاهش آسیب در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه تعداد مرگ مادر باردار از ۹ مورد به چهار مورد در سال گذشته رسیده است، گفت: شاخص مرگ نوزاد در سال ۹۴، ۱۴.۳ در هزار نفر در سال ۹۵ به ۱۲.۵ در هزار نفر و در سال ۹۶ به ۱۰.۱ در هزار نفر رسید که البته این میزان در کشور ۹.۱ در هر یک هزار نفر است.

وی همچنین به پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون و کاهش ۵۰ درصدی ابتلاء به بیماری سالک اشاره و عنوان کرد: به منظور شناسایی افراد مبتلا به ویروس HIV سال قبل ۴۳ هزار نفر مورد آزمایش قرار گرفتند. همچنین خوشبختانه در سال گذشته ۹ مورد مادر باردار ابتلاء به HIV در استان تحت نظر قرار گرفتند و همگی نوزادانی سالم به دنیا آوردند.

معدوم سازی ۲۲ تن مواد غذایی ناسالم

دکتر شکیبا همچنین از ارتقای میزان باروری کلی از ۱.۷ در سال ۹۲ به ۱.۸۵ در سال ۹۶ خبر داد و گفت: طی سال قبل ۱۷۵ هزار بازدید بهداشتی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و سایر مکان‌ها به عمل آمد که منجر به معدوم سازی ۲۲ تن مواد غذایی ناسالم شد.

وی ازتلاش برای معرفی دو روستای سالم یکی روستای ژالگه در شهرستان دالاهو و دیگری روستای هرسم اسلام آباد خبر داد و گفت: هدف ما از معرفی روستاهای سالم فرهنگ سازی و ترویج سلامتی است.

به گفته این مسئول، طی یکسال اخیر در زمینه بیماری‌های قلب و عروق ۴۵ درصد از ۹۶۸ هزار نفر جمعیت بالای ۳۰ سال در استان مورد غربالگری قرار گرفتند. همچنین از ۱۵۰ هزار نفر آزمایش قند خون ناشتا گرفته شد که ۲۴ هزار نفر بیمار دیابتی ۵۲ هزار نفر از ۴۲۷ هزار نفری که تحت معاینه فشارخون قرار گرفتند مبتلا به فشارخون بودند.

وی از غربالگری ۱۸۴ هزار زن از نظر ابتلاء به سرطان سینه و ۱۴۲ هزار مورد غربالگری دهانه رحم و ۹۹ هزار مورد غربالگری روده بزرگ خبر داد و افزود: بروز بیماری تالاسمی طی سال گذشته صفر بوده است.

پوشش ۹۰ درصدی روستایی برای خدمات رسانی آزمایشگاهی

به گفته دکتر شکیبا ۹۰ درصد نقاط روستایی و ۸۰ درصد نقاط شهری تحت پوشش خدمات آزمایشگاهی هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: معاونت بهداشتی استان کرمانشاه سه آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای شامل آزمایشگاه سل، آنفلوانزا و HIV دارد که علاوه بر بیماران استان، سایر استان‌های همجوار را پوشش می‌دهد.

این مسئول از وجود ۶۵۰ مدرسه مروج سلامت در استان خبر داد که ۱۳۵ مدرسه از آنها از نظر آیتم‌های بهداشتی نسبت به سایر مدارس در بالاترین رده قرار گرفته‌اند و افزود: در سال قبل ۳۰ هزار نوآموز اول ابتدایی و پیش دبستانی از لحاظ جسمی و روانی مورد سنجش قرار گرفتند.

دکتر شکیبا از ارائه آموزش‌های بهداشتی به ۳۵ هزار دانش آموز دختر و پسر و ۹ هزار و ۴۰۰ نفر از والدین آنها خبر داد و گفت: در پایگاه‌های اوقات فراغت و در قالب طرح هجرت سه در سال قبل ۲۸ هزار و ۷۷۶ نفر نوجوان از آموزش‌های سلامت محور بهره مند شدند و از ۲۱۱ واحد بهداشتی بازدید کردند.

تنها در ۲۷ درصد مدارس ورزش صبحگاهی برگزار می‌شود

وی از غربالگری ۲۶۸ هزار دانش آموز طی سال قبل خبر داد و افزود: از آنجا که کم تحرکی در تمام گروه‌های سنی شایع شده در ۹۰۷ مدرسه یعنی ۲۷ درصد مدارس استان مراسم ورزش صبحگاهی برگزار می‌شود.

شکیبا با بیان اینکه درصدد اجرای طرح پیشگیری از استعمال دخانیات در محله جعفرآباد هستیم عنوان کرد: ۸۰ درصد جوانان در سامانه سیب تحت پوشش خدمات مرکز بهداشت استان هستند.

به گفته این مسئول در سال قبل ۸۵ هزار جوان در زمینه ترغیب به ازدواج تحت پوشش برنامه‌های مربوطه قرار گرفتند و ۳۲ درصد آنها نیز تحت پوشش مکمل یاری و ویتامین دی قرار گرفتند. همچنین هشت هزار و ۲۵۹ سبد غذایی میان مادران باردار توزیع شد.

وی با تاکید بر اینکه ۱۰۰ درصد دختران دبیرستان تحت پوشش قرص‌های مکمل یاری و ویتامین دی قرار دارند از وجود شش هزار کودک دچار اختلال رشد خبر داد و افزود: مکمل‌های تقویتی رایگان در اختیار گروه‌های هدف قرار داده می‌شود/مهر

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.