جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

تاجران مرگ در همسایگی آسیب پذیرترین شهروندان یک کلانشهر / پاتوق‌های فروشندگان موادمخدر؛ بقالی ولبنیاتی و…
02 اسفند 1396 - 10:22
شناسه : 5281
0
طلوع‌‌کرمانشاه :

رصد اطلاعاتی فروشندگان مواد مخدر در شهر کرمانشاه توسط مسئولان امر حکایت از عرضه این مواد افیونی حتی در پوشش بقالی و لبنیاتی دارد!

پ
پ

رد فروشندگان خرده پای مواد افیونی را که بگیرید، یکباره سر از حاشیه های شهر در می آورید، آنجا که تاجران مرگ در همسایگی آسیب پذیرترین شهروندان یک کلانشهر به داد و ستد مواد مخدر مشغولند، محلاتی همچون آقاجان، زورآباد، ملاحسینی، مهدیه، حکمت آباد، دولت آباد، باغ ابریشم، تپه فتحعلی خان و… که آلوده ترین محلات از حیث وجود این افراد هستند.

تاجران بی رحمی که صرفا به سودهای کلان این تجارت کثیف چشم دوخته اند و همه را مشتری بالقوه می بینند و آنجاست که امنیت اجتماعی در سایه این تهدید بزرگ رنگ می بازد و تکرار صحنه های دلهره آور هر روز بیشتر از دیروز ساکنان این محلات را دچار رعب و وحشت می کند.

حضور نامیمون توزیع و عرضه کنندگان مواد مخدر که بیشتر در مناطق حاشیه ای شهر جولان می دهند و آنجا را پاتوق های امن می دانند، زمینه ساز فعالیت های مجرمانه دیگری از جمله سرقت، نزاع، خشونت، فساد و فحشا و سایر آسیب های از این دست در این محلات شده و ساکنان این مناطق به شدت آسیب پذیر کرده است.

اما طرح پاکسازی مناطق آلوده به مواد مخدر و جمع آوری فروشندگان خرده پا که حدود یکسالی است با پیشگامی استان کرمانشاه آغاز شده، نشان از عزم جدی برای مبارزه با این پدیده شوم است و محلات را برای قانونشکنان و توزیع کنندگان مواد افیونی ناامن کرده اند.

طبق آخرین اظهارات مسئولان امر این طرح در استان کرمانشاه تاکنون در ۸ مرحله انجام و ۱۰۰ مکان عرضه و توزیع مواد مخدر نیز پلمب شده و همچنین قرار است این موضوع ادامه داشته باشد.

اما اجرای این طرح یک بحث است و اینکه تا چه حد توانسته مناطق آلوده را به طور کامل پاکسازی کند و در این زمینه موفق شده باشد، خود موضوع دیگری است. چرا که گاهی در این محلات شاهد هستیم که با وجود پلمب منازل عرضه این مواد، با فک پلمب آنها دوباره روز از نو و روزی از نو شروع می شود.

زورآزمایی و رعب و وحشت در پاتوق های فروش مواد مخدر

یک شهروند کرمانشاهی در محله آقاجان  اظهار داشت: وضعیت محله آقاجان اصلا برای زندگی کردن مناسب نیست و ما از دست توزیع کنندگان مواد مخدر آسایش نداریم.

آذر. م ادامه داد: بارها برای جابه جا شدن از این محله و فروش منزلمان تلاش کردیم، اما متاسفانه تا به حال کسی حاضر به خرید آن نشده و همچنان بالاجبار در این محله زندگی می کنیم.

وی با اشاره به فعالیت فروشندگان مواد مخدر در این محله و سودهای کلانی که آنها از این راه کسب کرده اند، گفت: برخی از این افراد در یک کوچه چندین خانه را خریده اند و در سالهای اخیر که یکی از آنها پلمب شده فعالیت خودشان را در خانه دیگر ادامه می دهند.

این شهروند کرمانشاهی با بیان اینکه این خانه ها حتی به لانه فساد هم تبدیل شده اند، خاطرنشان کرد: گاهی اوقات افرادی که برای تهیه مواد به این خانه ها مراجعه می کنند کوچه ما محل زورآزمایی و نزاع و درگیری می شود هیچکس هم حق دخالت ندارد.

پیشگامی کرمانشاه در طرح جمع آوری خرده فروشان مواد مخدر در کشور

دبیر هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه  در خصوص طرح پاکسازی محلات آلوده و برخورد با خرده فروشان مواد مخدر اظهار داشت: این طرح را بیش از یکسال است که با پشتیبانی شخص دادستان کرمانشاه شروع کرده ایم.

علی شمشیری با بیان اینکه این طرح در راستای اجرای ماده ۱۳ قانون مبارزه با مواد مخدر انجام می شود، گفت: در این راستا مراکز و اماکنی که به محل عرضه و فروش، انبار و استعمال مواد مخدر تبدیل شده به این شکل و گستردگی در هیچ کجای کشور اجرا نمی شد و سابقه نداشت و به دنبال اجرایی شدن آن در کرمانشاه، طرح را به ستاد مبارزه با مواد مخدر فرستادیم و طرح در ستاد مورد بررسی و استقبال قرار گرفت، به یک طرح کشوری تبدیل و از مسئولان استان هم تقدیر شد.

وی با بیان اینکه این طرح کماکان ادامه دارد، افزود: بعد از توفیق این موضوع به دنبال این هستیم که یک مجتمع قضایی ویژه مواد مخدر در استان راه اندازی کنیم که در آن تمام مراحل از صدور دستور قضایی، تشکیل پرونده، دادگاه بدوی، تجدیدنظر و دادسرا قرار دارد، این موضوع در شورای مبارزه با مواد مخدر استان هم مورد موافقت استاندار قرار گرفت و در حال آماده کردن آن هستیم.

این مقام مسئول در خصوص محلات آلوده کرمانشاه نیز اظهار داشت: محلاتی همچون آقاجان، رودکی، لاله شمالی، ملاحسینی و… از جمله محلاتی هستند که به عنوان محلات آلوده شناخته می شوند، اما ما در نقاط مرفه شهر هم شاهد عرضه مواد مخدر هستیم.

عرضه مواد مخدر در پوشش بقالی و لبنیاتی!

دبیر هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه از عرضه مواد مخدر در پوشش عطاری، بقالی و لبنیاتی در سطح شهر کرمانشاه خبر داد و گفت: در حوزه مقابه همکاران ما پس از کار اطلاعاتی و شناسایی و مستندسازی به چرخه برخورد قضایی وارد می شوند.

شمشیری در خصوص موفقیت حاصل شده در بحث مقابله نیز اظهار داشت: استقبال ستاد مبارزه با مواد مخدر از طرح استان کرمانشاه و اجرا شدن اقدام مشابه در کشور توفیق طرح را می رساند.

وی با بیان اینکه خود ما هم از وضعیت کف جامعه راضی نیستیم، افزود: به هرحال در کل دنیا بحث مافیای مواد مخدر و قاچاق چیزی است که تمام شدنی نیست و ریشه کنی آن هم چندان ساده نیست، تا زمانی که یک نفر متقاضی باشد با توجه به عدم باور و اعتقادات دینی و انسانی عرضه کنندگان و سود بالای این تجارت عرضه کننده قطعا دوبرابر متقاضی است.

دبیر هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه تاکید کرد: باید با انجام کارهای فرهنگی تقاضا را کم کنیم و آحاد جامعه و دستگاه های مختلف را در این زمینه همراه کنیم تا تقاضا و به تبع آن عرضه کم شود.

شمشیری بیان داشت: در حوزه مقابله با عرضه و کشفیات توفیقات ۱۰۰ درصدی داشته ایم و در حوزه کاهش خوب کار شده و نتیجه این موضوع و تلاش ها ۵ تا ۶ سال آینده ملموس خواهد بود.

این مقام مسئول افزود: مجموعه عملکردها نسبت به گذشته خوب است هرچند انتظارات جامعه بیش از این است اما روند خوب است.

تلاش بهزیستی برای کاهش آسیب های اجتماعی در محلات آلوده

دکتر فرحناز محمدی، معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در خصوص رشد آسیب های اجتماعی در محلات آلوده به مواد مخدر اظهار داشت: در محلات آلوده زنان، کودکان و نوجوانان گروههایی هستند که بیشترین آسیب متوجه آنان است و در برنامه های پیشگیری تلاش بر این است که عوامل محافظ را تقویت و عوامل خطر را کاهش دهیم.

وی وجود والد معتاد، دسترسی آسان به مواد، عدم نظارت خانواده، نداشتن مهارتهای زندگی، فقر، مهاجرت، فحشا، سرقت، ترک تحصیل، فرار از منزل و مدرسه، طلاق و انواع نابهنجاری های اجتماعی را از جمله آسیب های اجتماعی عنوان کرد که از قبل حضور این افراد در محلات آلوده به مواد مخدر ایجاد می شود.

این مسئول در خصوص اقدامات بهزیستی در این مناطق برای کاهش این آسیب ها تصریح کرد: راه اندازی پایگاههای سلامت اجتماعی در مناطق پرخطر، اجرای برنامه مصون سازی کودکان و خانواده ها در برخی مهدهای کودک محلات حاشیه ای، برنامه همکاری خانه و مدرسه یا فست در محلات پرخطر، ایجاد مراکز DIC، اجرای برنامه اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در سطح محلات حاشیه ای و پرخطر از جمله برنامه های بهزیستی برای این منظور است.

 با توجه به سودهای کلانی که متوجه سمت عرضه و گردانندگان دنیای زیرزمینی مواد مخدر است باید پذیرفت که کنترل کامل این بخش تقریبا محال است و بیشتر به سمت کنترل تقاضا معطوف شویم و اینجاست راهکارهای فرهنگی – اجتماعی اهمیت می یابد و ضرورت پیدا می کند.

هرچند این موضوع بدین معنی نیست که از اقدامات بازدارنده عرضه غافل شد و برخوردی صورت نگیرد بلکه با تداوم این برخوردها باید اقدامات فرهنگی را نیز در دستور کار قرار داد  و بیشتر به آن پرداخت.

 

 

 

منبع: مهر کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.