جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

“قراردادهای نانوشته” بلای جان کارگران شده‌ است/افزایش ۳۶٫۵ درصدی نرخ دستمزد، جوابگوی نیازهای زندگی کارگری نیست
09 اردیبهشت 1398 - 10:56
شناسه : 54693
0
یک فعال کارگری: طلوع‌‌کرمانشاه :

یک فعال کارگری قراردادهای موقت و شرکت‌های پیمانکاری تامین نیروی کار را مهمترین عامل مشکل ساز برای قشر کارگری دانست./جواد اکبری در آستانه روز کار و کارگر، کارگران را از سخت کوش ترین و مظلوم‌ترین اقشار جامعه دانست و گفت: این قشر امروز با مشکلات اقتصادی و اجتماعی متعددی دست و پنجه نرم می کنند./وی مشکلات اقتصادی را مهمترین معضل کارگران اعلام کرد و افزود: اگرچه امسال افزایش ۳۶٫۵ درصدی نرخ دستمزد برای کارگران در نظر گرفته شد که بیشتر از سال‌های گذشته بود، اما همین افزایش در برابر تورم چند ۱۰ درصدی که شاهد آن هستیم به هیچ وجه جوابگوی نیازهای زندگی و افزایش هزینه خانوارهای کارگری نیست و حتی نیمی از هزینه‌های این خانوارها را نیز پوشش نمی‌دهد./به گفته اکبری همین افزایش دستمزد نیز در برخی از موارد از سوی برخی از کارفرمایان که انصاف ندارند رعایت نمی‌شود.

پ
پ
 

رییس کانون بازنشستگان کارگری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بارها درخواست کردیم بخشی از افزایش دستمزد کارگران به صورت بن کالا و سبد اقلام اساسی باشد اما این کار صورت نگرفت.

 
وی با بیان اینکه بخش اعظم کارگران کشور در بخش خصوصی فعالیت دارند، یادآور شد: بخش‌ خصوصی متاسفانه عامل اصلی افزایش هزینه‌های خود را بالا رفتن نرخ دستمزد کارگران می‌بیند و این در حالی است که سهم دستمزد کارگر حتی ۱۰ درصد هزینه‌های تولید هم نیست.


کارگرانی که با قرارداد نانوشته مشغولند!

رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان کرمانشاه  معضل دیگر کارگران را عدم امنیت شغلی آنها و قراردادهای موقت دانست و تاکید کرد: از آنجایی که در کشور ما عدم توازن بین نیروی کار و  بازار کار وجود دارد، برخی از کارفرمایان از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند و قراردادهای سفید امضا برای کارگران در نظر می‌گیرند.
 

اکبری اضافه کرد: در برخی موارد کارگران حتی با یک قرارداد نانوشته مشغول به کارند و اگر قراردادی هم نوشته می‌شود اسم کارگر درآن  نمی‌آید و کارفرما می‌تواند به صورت یک طرف آن را نقض کند.
 

این فعال کارگری با بیان اینکه بر اساس قانون کار نباید برای کارهایی که ماهیت دائمی دارند قراردادهای کوتاه مدت در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۸۰ درصد کارگران در ایران قراردادی هستند و تعداد کمی از کارگران دائم که در کشور داریم نیز هم اکنون در شرف بازنشستگی هستند.


اکبری با اشاره به اینکه اکنون گاهی یک کارگر بعد از چند ماه یا یک سال از کاری که در آن مشغول است خراج می شود، گفت: با اخراج یک کارگر ۱۰ نفر حاضرند  به دلیل مشکلات اقتصادی به جای او سر کار بیایند و این امر باعث می شود کارگران مجبور باشند در هر شرایط سخت و ناعادلانه ای کار کنند.


شرکت‌هایی که کارگر دلالی می‌کنند


وی وجود واسطه ها و دلالان برای تامین نیروی کار را نیز مشکل دیگری برای قشر کارگری برشمرد و اظهار کرد: فعالیت شرکت‌های پیمانکاری برای تامین نیروی کار و کارگر از اول هم اشتباه بود.

وی گفت: این شرکت ها از دستگاه‌های مختلف پول بیشتری می‌گیرند و مقدار کمی از آن را به کارگر پرداخت می‌کنند و به نوعی مشغول دلالی و واسطه گری در تامین نیروی کار هستند.



رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان کرمانشاه ادامه داد: حذف این شرکت‌ها هم به سود دستگاه‌ها است و هم به معیشت کارگران. کمک می‌کند.

کارگران در مزایای مناطق جنگی نادیده گرفته شدند

رئیس کانون بازنشستگان کارگری استان کرمانشاه از اینکه کارگران کرمانشاه از مزایای مناطق جنگی بهره مند نشدند هم بسیار انتقاد کرد و ادامه داد: این میزان تبعیض به هیچ عنوان قابل قبول نیست.


اکبری با بیان این که این امر باعث می شود شکاف بین کارگران و کارکنان دولت بیشتر شود، عنوان کرد: پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم و نامه ای به دفتر مقام معظم رهبری، دفتر ریاست جمهوری، رئیس مجلس، استاندار کرمانشاه، مجمع نمایندگان و … نوشتیم تا این موضوع پیگیری شود.
 

وی اشاره‌ای هم به مشکلات کارگران بازنشسته خصوصا  از بعد معیشتی داشت و افزود: متاسفانه طرح همسان سازی حقوق چندین سال است که برای کارگران بازنشسته اجرا نشده است. به علاوه بسیاری از کارگران بازنشسته حداقل دریافتی را دارند که جواب هزینه‌های آنها در این سن را نمی دهد.
اکبری درباره مسائل درمانی کارگران و افزایش هزینه‌های این بخش  نیز عنوان کرد: اگرچه صفر تا ۱۰۰ دارو و درمان کارگران باید در مراکز ملکی تامین اجتماعی رایگان صورت گیرد، اما متاسفانه هم اکنون در برخی از بیمارستان‌ها با کمبود برخی از اقلام دارویی مواجهیم و کارگران مجبور می شوند داروی مورد نیاز خود را خارج از سیستم تامین اجتماعی و با هزینه بالا تامین کنند.

وی ابراز امیدواری کرد در هفته‌ای که به نام کار و کارگر نامگذاری شده این مشکلات به گوش مسئولین برسد و بخشی از دغدغه‌های جامعه کارگری که بار اصلی تولید و گرداندن چرخ اقتصاد کشور را برعهده دارند، مرتفع شود/ایسنا

 
 
 
 
 
 
 
 
 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.