سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20782 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور حوادث رانندگی در جاده های کرمانشاه ۲ کشته و ۳ زخمی به جا گذاشت غذاهای محلی وارد منوی رستوران‌های کرمانشاه می‌شود فعالیت جهادی عمرانی خدماتی در مناطق هشت‌گانه کرمانشاه از امروز آغاز شد آموزش در خصوص احیای «قلبی – ریوی» به جامعه باید جدی گرفته شود پُرشدگی سدهای کرمانشاه به ۶۶ درصد رسید/ کسری مخازن زیرزمینی جبران نشده است تفریح ارزان مردم کرمانشاه در انتظار تعطیلی ست!/رئیس حوزه هنری:ما نمی توانیم با جان مردم ریسک کنیم/ جدی نگرفتن سیستم استاندارد اطفای حریق در سینما آزادی کرمانشاه اتباع افغانی جواز ورود به کرمانشاه را ندارند جزئیاتی جدید از علت خودکشی پرستار جوان؛ در ۹ ماه گذشته ۴۹ کرمانشاهی با قرص برنج خودکشی کردند بازار داغ برداشت گیاهان خودروی بهاری در کرمانشاه/ این گیاهان را از ریشه نکنید آب همه جزیره‌های «هشیلان» را دربر گرفت/ تلاش برای انتقال آب به سراب «یاوری»

نکاتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز
16 اسفند 1396 - 10:54
شناسه : 5961
1
طلوع‌‌کرمانشاه :

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از فعالیت اکیپ‌های نظارتی در سطح استان برای نظارت بر عرضه ماهی قرمز خبر داد.

پ
پ

پگاه رستمی اظهار کرد: این اکیپ ها در صورتی که علائم بیماری را مشاهده کننده، نسبت به نمونه برداری و ارجاع نمونه‌ها برای انجام آزمایشات تشخیصی اقدام خواهند کرد.

رستمی گفت: در هریک از شهرستانها یک اکیپ و در شهر کرمانشاه نیز دو تا سه اکیپ بر عرضه ماهی قرمز نظارت دارند.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه سپس از شهروندان خواست  ماهی قرمز را از مراکز معتبر خریداری کند و از فروشندگانی که ماهی را در شرایط نامناسب نگهداری می‌کنند، ماهی قرمز نخرند.

رستمی افزود: مغازه‌هایی که آکواریوم دارند بهترین مکانها برای خرید ماهی قرمز هستند، چراکه این ماهی‌ها در شرایط مناسب‌تری پرورش می‌یابند.

وی با بیان اینکه ماهی هایی که پولک های آنها ریخته شده و یا چشم‌های بیرون زده دارند سالم نیستند، به خانواده ها توصیه کرد: از خرید ماهی های قرمز با لکه های سفید یا متمایل به قرمز و خاکستری صرف نظر کنند.

وی با اشاره به اینکه ماهی قرمز هنگام خرید باید ظاهری سالم و شنای متعادل داشته باشد به شهروندان توصیه کرد: ماهی های قرمز با باله “تاخورده” یا جمع شده نخرند.

رستمی بهترین دما برای نگهداری ماهی قرمز را دمای بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد عنوان کرد و افزود: در دمای بالاتر و پایین‌تر این ماهی‌ها آسیب می‌بینند.

رستمی افزود: به هیچ عنوان نباید ظرف ماهی را در یخچال نگهداری کرد، چراکه این کار نه تنها از نظر بهداشتی توصیه نمی‌شود، بلکه برای پرورش ماهی هم مناسب نیست.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در مورد تغذیه ماهی قرمز هم گفت: باید دو بار در روز به ماهی های قرمز غذا داد و میزان آن باید به اندازه‌ای باشد که ماهی همه آن را مصرف کرده و در کف ظرف ته نشین نشود، زیرا غذا دادن بیش از حد باعث مسمومیت ماهی‌ها خواهد شد.

وی در مورد عوض کردن آب ماهی قرمز هم توضیحاتی داد و گفت: آب باید هم دما با محیط بوده و برای هم دما شدن آب با دمای محیط و از بین رفتن کلر آن توصیه می‌شود آب از ۲۴ ساعت قبل از تعویض در دمای محیط نگهداری شود. برای هر قطعه ماهی بندانگشتی نیز یک لیتر آب نیاز است.

رستمی بهترین ظروف برای نگهداری ماهی قرمز را ظروف دهانه گشاد دانست و گفت: این نوع ظروف سطح بالاتری از اکسیژن را در اختیار ماهی می‌گذارند.

وی اضافه کرد: ظروف ماهی بهتر است به صورت دوره ای با مخلوط نمک طعام ضدعفونی شود .

رستمی افزود: ماهی قرمز در شرایط مطلوب می تواند تا ۲۰ سال زنده بماند، این در حالیست که معمولا این ماهی ها بیش از شش تا هشت سال دوام نمی‌آورند.

رستمی با بیان اینکه در کرمانشاه مرکز تکثیر ماهی قرمز نداریم، گفت: ماهی های قرمز مورد نیاز مردم استان از استان های شمالی کشور وارد می‌شود.

رستمی گفت: ماهی قرمز در واقع بومی کشور چین و ژاپن بوده، هرچند در اکثر کشورها نیز دیده می شود و از سالیان خیلی دور هم وارد فرهنگ نوروز شده است.

رستمی با بیان اینکه تماس دست با ماهی‌های قرمز به ویژه برای سالمندان و کودکان توصیه نمی‌شود، گفت: در صورت تماس دست با ماهی ها باید قبل از تماس دست با چشم، دهان و صورت، دست ها را با شوینده‌ها بشوییم./ ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.