جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

کرمانشاه سرزمین هزاره‌های تاریخ / از خروش آبشاران «کانی بل» و «چشمه ریزه» تا گردشگاه‌های بکر و طرب‌انگیز
02 فروردین 1397 - 12:30
شناسه : 6314
1
نوروزی به یادماندنی با سفر به قلب تاریخ و تمدن طلوع‌‌کرمانشاه :

حال و هوای این روزهای دیار کرمانشاه، مسافران و گردشگران و مهمانان نوروزی را از سراسر کشور به این سرزمین چهار فصل می کشاند و جای جای استان مملو از حضور پر شور مسافران است.

پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع کرمانشاه، حال و هوای این روزهای دیار کرمانشاه، مسافران و گردشگران و مهمانان نوروزی را از سراسر کشور به این سرزمین چهار فصل می کشاند و جای جای استان مملو از حضور پر شور مسافران است.

۴۰۰۰ اثر تاریخی در استان کرمانشاه، ارزشی صدچندان به تمدن و فرهنگ و اصالت این سرزمین بخشیده است و کرمانشاه همچنان سردمدار زیبایی و شکوه و تمدن است.

آثار تاریخی، طبیعت بکر، چشمه‌های جوشان، کوهساران بلندقامت، غذاهای خوش طعم، فرهنگ و زبان اصیل، امان زیارتی و گردشگری فراوان، مردمانی مهمان نواز و مهربان، سوغات‌های ارزشمند، صنایع دستی و …. از جمله ظرفیت‌های استان کرمانشاه برای پذیرایی و استقبال از مسافران نوروزی است.

صنایع دستی متنوع و زیبای کرمانشاه حقیقتاً ظرفیتی عظیم برای رونق گردشگری در استان است، اولین گلیم بافته جهان متعلق به شهرستان هرسین است بسیاری از نقوش فرش در تمام دنیا با نام سنقر و کلیایی شناخته شده است.

گیوه یا کلاش که از صنایع دستی استان ما است، چیغ و صنعت ساخت وسایل فلزی در دالاهو قدمتی بسیار دیرینه دارد. گفته می‌شود قدیمی ترین تبر در استان کرمانشاه پیدا شده است که ۱۲۰ هزار سال سابقه دارد و این نشان از قدمت صنعت و صنایع دستی در استان ما است.

اما چشمه‌های جوشان و طوفنده استان کرمانشاه صفایی دیگر دارد، با توجه به ساختمان زمین شناسی منطقه، استان کرمانشاه از نظر آبهای زیرزمینی غنی است، عواملی همچون دشت های وسیع با بسترهای آبرفتی عمیق میزان بارندگی سالانه، وجود کوه های آهکی و طبقات غیرقابل نفوذ زیرزمینی در آبرفت های منطقه، باعث ایجاد منابع وسیعی از آبهای زیرزمینی شده است.

وجود چشمه های فراوان دلیل بر غنی بودن آبهای زیرزمینی این استان است. یکی از این چشمه ها «چشمه ریزه» است که در ارتفاعات ریزه و در مسیر جوانرود به ثلاث باباجانی واقع شده است مردم این محل بر این باوراند که آب این چشمه برای درمان سنگ کلیه مفید است و خوردن آب آن باعث دفع سنگ کلیه می شود.

از دیگر چشمه های استان کرمانشاه می توان به «کانی بل» اشاره کرد چشمه ای معدنی در بلندی های کوه آتشگاه  و بر سر راه روستای کوسه هجیج واقع شده و آب ان از دل صخره‌های سرسخت اورامان به بیرون می ریزد و به رودخانه سیروان می پیوندند. آب این چشمه از جمله آبهای معدنی ناب جهان است کانی بل یکی از پرآب‌ترین چشمه های غرب ایران است و آب آن بسیار گوارا است و می تواند اب آشامیدنی نزدیک به ۲ میلیون نفر را تامین کند. این چشمه برای مردم منطقه اورامان از اهمیت فرهنگی و تاریخی چشمگیری برخوردار است.

چشمه معدنی دیگری هم با نام گلویج در ۲۵ کیلومتری شهر سنقر قرار دارد که به گویش محلی به آن گلی می گویند چشمه از پای کوه کم ارتفاعی واقع در روستای گلویج خارج می شود و به عقیده مردم محل استحمام در آب آن شفا دهنده است و تب بُر؛ و کودکان مبتلا به تب را درون آن می برند.

کرمانشاه قدمت و تمدنی به گستره تاریخ دارد این دیار پهناور و قهرمان پرور  در دوره‌های مختلف نام‌های مختلفی داشته است در اولین بار در دوران باستان و در زمان فرمانروایی کاسی‌ها کرمانشاه را با نام الیپی می‌خوانند و در دوران هخامنشیان از کرمانشاه با نام‌های کامبادن، کارمیسین، کارمیشین، کرمینشان یاد کردند.

پس از اسلام، اعراب نام کرمانشاه را به قرمسین تغییر دادند و در دوره‌های بعدی کرمانشاه با نام کرمانشاهان و کرمانشاه خوانده می‌شد. نام کرمانشاه پس از پیروزی انقلاب ۵۷ به قهرمانشهر و چندی بعد به باختران تغییر یافت و دوباره کرمانشاه شد.

نمایشگاه‌های صنایع دستی این روستا میزبان مهمانان نوروزی است تا فرهنگ و هنر مردمان این دیار به جای جای ایران اسلامی و جهان بیش از پیش شناسانده شود.

 معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان از برپایی نمایشگاه های صنایع دستی در ۶۲ نقطه از سطح استان کرمانشاه خبرداد.

پروانه حیدری با بیان اینکه نوروز امسال نیز همچون سالهای گذشته برپایی غرفه های صنایع دستی و سیاه چادرها را اجرا کرده ایم، اظهار کرد: جمعا ۳۷۶ غرفه صنایع دستی در ۶۲ نقطه از سطح استان برپا شده است.

وی ادامه داد: بخشی از این غرفه ها بصورت سیاه چادر برپا شده اند که علاوه بر عرضه محصولات صنایع دستی و سوغات استان برنامه های دیگری را نیز اجرا خواهند کرد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان افزود: پخت زنده و عرضه انواع آش ها و شیرینی های محلی و همچنین اجرای مراسمات آئینی همچون هلپرکی از جمله‌ی این برنامه ها است.

وی در خصوص برپایی نمایشگاه صنایع دستی در سطح شهر کرمانشاه نیز عنوان کرد: در ۲۰ نقطه سطح شهر کرمانشاه این غرفه ها برپا شده اند.

حیدری تصریح کرد: در مجموعه جهانی تاق بستان دو نمایشگاه صنایع دستی را برپا کرده ایم. میادین، بناهای تاریخی که تعداد گردشگران بازدید کننده از آنها زیاد است و نیز پارک های مهم سطح شهر از جمله مکان هایی هستند که در آن ها نمایشگاه های صنایع دستی برپا شده است.

معاون صنایع دستی استان معرفی صنایع دستی، سوغات و فرهنگ بومی و محلی استان را از اهداف برپایی نمایشگاه های صنایع دستی عنوان کرد و گفت: همچنین ایام نوروز فرصتی است تا هنرمندان صنعتگر استان بتوانند بخشی از محصولات خود را بفروش برسانند و رونقی در کار آنها ایجاد می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.