جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

محدودیت کشت برنج در برنامه است
18 فروردین 1397 - 9:34
شناسه : 6401
0
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه: طلوع‌‌کرمانشاه :

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از در برنامه بودن محدودیت کشت برنج در این استان در پی خشکسالی‌های حادث شده و محدودیت منابع آبی خبر داد.

پ
پ

خسرو شهبازی با بیان اینکه سنوات گذشته در اکثر استان‌های کشور کشت برنج انجام می‌شد، رویکرد فعلی وزارت جهادکشاورزی را کاهش و حتی ممنوعیت کشت برنج در استانهای غیرشمالی کشور عنوان کرد. 

شهبازی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل مصرف بالای آب در کشت برنج هیچ نوع حمایتی از این کشت در استان های غیرشمالی و از جمله استان کرمانشاه نمی‌شود، تاکید کرد: محدودیت کشت برنج در برنامه وزارتخانه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه محدودیت کشت محصولات آب‌بر مثل برنج با توجه به خشکسالی‌های چند سال گذشته و کاهش سطح منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در برنامه وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی تنها در استان‌های شمالی کشور از کشت برنج حمایت می‌کند و در دیگر استان‌های کشور برنامه محدودیت کشت برنج را دارد.

شهبازی با اشاره به بالا بودن میزان مصرف آب در تولید برنج اظهار کرد: برآوردها حاکی از این است که به ازای هر هکتار کشت برنج به حدود ۱۵ هزار مترمکعب آب نیاز است، در حالیکه این میزان آب در شرایط کنونی که با محدودیت منابع آبی در استان و کشور مواجهیم، کشت برنج را غیرمنطقی می کند.

وی اضافه کرد: محصولات دیگری مثل کلزا به پنج هزار مترمکعب آب به ازای هر هکتار نیاز دارند، لذا می تواند جایگزین خوبی برای محصولات آب‌بری مثل برنج در شرایط خشکسالی و بحران آب باشد.

وی به کشاورزانی که در سنوات گذشته کشت برنج انجام می دادند، توصیه کرد: کشت محصولاتی مثل کلزا، چغندرقند، صیفی و سبزیجات، گوجه فرنگی و … را جایگزین کشت برنج کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس اشاره ای هم به سابقه برنج کاری در استان کرمانشاه داشت و گفت: برنج کاران استان کرمانشاه از سنوات  گذشته و به سبک اجدادشان در استان برنج کاری می کرده اند و دارای حق آبه بوده اند و لذا ممنوعیت کشت برنج نمی تواند در استان اجرایی شود، هرچند محدودیت کشت آن در برنامه وزارتخانه و استان قرار دارد.

این مسئول با بیان اینکه  از گذشته های دور در شهرستانهای گیلانغرب، صحنه و هرسین کشت برنج انجام می‌شده، گفت: در سنوات گذشته سالانه حدود ۸۰۰ هکتار برنج در استان کرمانشاه کشت می شده است.

به گفته شهبازی در استان کرمانشاه از گذشته ارقامی مثل برنج عنبربو که جزو ارقام مرغوب برنج است در استان  کشت می شده که کیفیت، طعم و مزه منحصر به خود را دارد./ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.