پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20790 تعداد نوشته های امروز : 3×

آخرین خبرها

بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور حوادث رانندگی در جاده های کرمانشاه ۲ کشته و ۳ زخمی به جا گذاشت غذاهای محلی وارد منوی رستوران‌های کرمانشاه می‌شود

پروژه‌های آب و فاضلاب کرمانشاه چشم انتظار وزیر نیرو
04 اردیبهشت 1397 - 13:36
شناسه : 6867
4
گزارش طلوع/ طلوع‌‌کرمانشاه :

در استان کرمانشاه پروژه های متعددی در حوزه آب، فاضلاب، آب روستایی و … داریم که منتظر تامین اعتبار برای اجرا هستند و امید آن می‌رود که با سفر وزیر نیرو اعتباری حداقل برای چند پروژه مهم و اساسی کرمانشاه در نظر گرفته شود.

پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع کرمانشاه، رضا اردکانیان وزیر نیرو فردا (۵ اردیبهشت)به کرمانشاه سفر می کند و در سفر دو روزه خود به استان از طرح‌ها و پروژه های آب و فاضلاب استان بازدید خواهد کرد.

در استان کرمانشاه پروژه های متعددی در حوزه آب، فاضلاب، آب روستایی و … داریم که منتظر تامین اعتبار برای اجرا هستند و امید آن می‌رود که با سفر وزیر نیرو اعتباری حداقل برای چند پروژه مهم و اساسی کرمانشاه در نظر گرفته شود.

آبرسانی بلندمدت شهر کرمانشاه

یکی از مهمترین این پروژه طرح آبرسانی بلندمدت به شهر کرمانشاه از سد گاوشان است. این پروژه اکنون ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر تامین اعتبار شود امکان بهره برداری از آن تا پایان سال فراهم می‌شود.

قرار است با اجرای این طرح ۶۳ میلیون مترمکعب آب در سال برای کرمانشاه و مصارف شرب شهر تامین شود.

حالا بخش زیادی از کارهای این پروژه از جمله ۷۰ کیلومتر خط انتقال انجام شده و کار تصفیه خانه آب نیز پیشرفت زیادی داشته است اما برای تکمیل تصفیه خانه و راه اندازی این طرح نیازمند تامین اعتبار برای خرید تجهیزات هستیم.

به علاوه این پروژه حدود ۶۰ هزار مترمکعب مخزن نیز نیاز دارد که ۴۵ هزار مترمکعب آن ساخته شده یا در دست احداث است.

ساماندهی آبشوران

 

پروژه ساماندهی آبشوران قرار بود از سال ۹۰ و هر سال حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کند و با مبلغ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان ظرف مدت چهار سال این پروژه اجرایی شود.

اکنون با گذشت حدود هفت سال ، فقط ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به ساماندهی آبشوران تزریق شده است و اعتبارات این پروژه در قوانین بودجه سالانه نیز بسیار کم است به گونه ای که امسال فقط ۱۳ میلیارد تومان برای ساماندهی آبشوران تعیین شده است و این در حالی است که این پروژه برای تکمیل به حداقل سالانه ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ساماندهی آبشوران اکنون در سه جبهه و در نقاط مختلف شهر در حال انجام است و در مجموع نزدیک به ۴۲ درصد پیشرفت دارد.

این پروژه قرار است به طول ۱۴٫۵ کیلومتر در کرمانشاه اجرا شود و از محل سفر مقام معظم رهبری نیز اعتباراتی به صورت اسناد خزانه برای آن در نظر گرفته شده است.

فاضلاب کرمانشاه

موضوع فاضلاب کرمانشاه یک مشکل دیرینه و قدیمی است و اکنون فقط حدود یک سوم فاضلاب شهر تصفیه می‌شود و مابقی پساب‌ها به آب های سطحی که در شهر داریم مانند رودخانه های “قره‌سو” و “آبشوران” وارد می شود و هم این آبها را آلوده می کند و هم مشکلات بهداشتی و محیط زیستی دارد.

تصفیه خانه فاضلاب کنونی شهر کرمانشاه دیگر جوابگوی این تعداد از جمعیت نیست و متناسب سال های گذشته ساخته شده است و اکنون چند وقتی است که پیگیری‌هایی برای احداث تصفیه خانه فاضلاب جدید شهر کرمانشاه در حال انجام است.

بر اساس برآوردها، با احداث این پروژه نیاز تصفیه فاضلاب شهر کرمانشاه برای چند سال برطرف خواهد شد و دیگر ورود فاضلاب به آبشوران و قره سو هم نداریم.

اعتباری که برای احداث این پروژه برآورد شده حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است که تامین آن کار ساختی است و قرار بود بانک های خارجی در این مورد پای کار بیایند.

تامین آب روستاهای کرمانشاه

هنوز بخشی از روستاهای استان کرمانشاه برای تامین آب شرب با مشکل مواجه‌اند و حتی در فصل بارندگی نیز آبرسانی سیار برای انها انجام می شود.

در حال حاضر نزدیک به ۱۴۰ روستای استان به صورت سیار و با تانکر آبرسانی می شود که پیش بینی شده این عدد در روزهای اوج گرما و اواخر تابستان به ۴۰۰ روستا هم برسد.

به علاوه برای تامین آب مطمئن روستاهای استان کرمانشاه در فصل گرمای شدید حدود ۲۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب وجود دارد که باید از منابع مختلف تامین شود.

آب روستا به صورت مستقیم با بهداشت و سلامت مردم در ارتباط است و باید در اولویت قرار گیرد.

علاوه بر این موارد طرح های دیگری مانند سامانه گرمسیری، سامانه سردسیری، آبرسانی به شهر پاوه، آبرسانی به کرند، سدهای نیمه کار استان و … نیز همگی نیازمند توجه ویژه وزیر نیرو است.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.