جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

۳۰۰۰ میلیارد تومان منابع برای رونق تولید و اشتغال داریم
05 اردیبهشت 1397 - 11:18
شناسه : 6881
0
معاون استانداری کرمانشاه: طلوع‌‌کرمانشاه :

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: سه هزار میلیارد تومان منابع داریم که می‌توانیم با کمک آن سرمایه‌گذاری و اشتغال قابل توجهی در استان ایجاد کنیم.

پ
پ

به گزارش طلوع کرمانشاه، رضا رحیمی، با اشاره به چشم انداز اقتصادی استان کرمانشاه در سال ۹۷، اظهار کرد: امسال بیش از سه هزار میلیارد تومان منابع داریم که باید از آن برای رونق تولید و سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تامین منابع خوبی از سوی دولت برای ایجاد اشتغال صورت گرفته، خاطرنشان کرد: در برخی از منابع سهم استان کرمانشاه از منابع کل کشور به پنج درصد هم می‌رسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه یکی از مهمترین این منابع را تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری عنوان کرد که بر اساس آمار سامانه “کارا” کرمانشاه بیشترین عملکرد از نظر طرح‌ها و منابع پرداخت شده را دارد.

وی گفت: طرح‌های بزرگی برای این بخش پیشنهاد شده که سرمایه‌گذاری برخی از آنها به ۲۰ میلیارد تومان هم می‌رسد.

رحیمی با بیان اینکه کل سهمیه استان کرمانشاه از این طرح ۳۵۷ میلیارد تومان است که در فاز اول آن ۸۸ میلیارد تومان ابلاغ شده، افزود: نرخ تسهیلات این طرح در روستاهای مرزی چهار درصد، غیرمرزی شش درصد و برای سرمایه در گردش ۹ درصد است.

وی یادآوری کرد: طرح دیگر دولت برای ایجاد اشتغال طرح اشتغال فراگیر است که سهمیه کرمانشاه از این طرح ۸۴۷ میلیارد تومان است و کل اعتبار آن ابلاغ شده و در اختیار بانک‌ها است.

رحیمی با بیان اینکه همه مناطق شهری و روستایی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، گفت: نرخ سود تسهیلات اشتغال فراگیر ۱۶ درصد است که تلاش می‌شود با تلفیق کمک‌های فنی و اعتباری ۱۰۰ میلیارد تومانی که برای امسال داریم، نرخ سود این تسهیلات را تا کف ۹ درصد کاهش دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه قرار است از محل طرح رونق تولید و احیا واحدهای راکد و نیمه فعال نیز امسال شش هزار نفر در استان مشغول به کار شوند، یادآوری کرد: تسهیلاتی که برای کرمانشاه در این بخش در نظر گرفته شده ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان بعلاوه حدود ۵۰ میلیارد تومان کمک فنی و اعتباری است.

رحیمی از تسهیلات ۶۰۰ میلیارد تومانی که از محل صندوق توسعه ملی برای کمک به واحدهای صنعتی و کشاورزی مناطق زلزله زده در نظر گرفته شده هم یاد کرد و ادامه داد: این تسهیلات قرار است با منابع داخلی بانک‌ها تلفیق و در مجموع ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با بهره پایین در اختیار واحدهای تولیدی مناطق آسیب دیده قرار گیرد.

وی اظهار کرد: این تسهیلات توسط چهار بانک کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی و امید پرداخت خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه پیشنهاد دادیم به جای واحدهای آسیب دیده، مناطق آسیب دیده بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند، تصریح کرد: این ظرفیت خوبی برای کمک به رونق تولید ۹ شهرستان آسیب دیده از زلزله و خصوصا سه شهرستان اصلی آسیب دیده است.

به گفته این مسئول، در بخش اشتغال‌ حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی نیز ۲۵۰ میلیارد تومان درخواست دادیم که در صورت ابلاغ این تسهیلات کم بهره، برای حدود ۱۰ هزار نفر ایجاد شغل خواهیم داشت.

رحیمی تصریح کرد: یکی دیگر از سرفصل‌های ایجاد اشتغال در استان، در بخش نوسازی ناوگان حمل و نقل و همچنین نوسازی بافت فرسوده استان است.

وی در ادامه از تسهیلات ۲۷۰۰ میلیارد تومانی برای کمک به احداث واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده هم یاد کرد که در این بخش نیز می‌توان به ایجاد ۱۵ هزار فرصت شغلی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ امیدوار بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه معتقد است، در مجموع حدود سه هزار میلیارد تومان منابع بدون احتساب کمک‌های فنی و اعتباری تسهیلات داریم که قرار است با کمک آنها ظرف مدت دو سال ۷۹ هزار شغل در کرمانشاه ایجاد شود.

رحیمی شرط ایجاد این ۷۹ هزار شغل را در درجه اول تامین تسهیلات و در درجه دوم پای کار بودن خود مردم و سرمایه‌گذاران دانست و تاکید کرد: با توجه به وجود حدود ۱۵۰ هزار بیکار در استان کرمانشاه، ایجاد این تعداد شغل می‌تواند کمک بسزایی به کاهش نرخ بیکاری استان کرمانشاه بکند.

فرش قرمز واقعی برای سرمایه‌گذاران پهن کنیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه یکی دیگر از مهمترین زمینه‌های مورد نیاز برای ایجاد شغل در استان را بهبود فضای کسب و کار برای سرمایه‌گذاران دانست و تاکید کرد: باید فرش قرمز را به معنای واقعی برای سرمایه‌گذاران پهن کنیم، نه در حد حرف و شعار.

وی با ابراز تاسف از نامناسب بودن فضای کسب و کار استان کرمانشاه، بیان کرد: یکی از مهمترین موانع پیش روی سرمایه‌گذاری مربوط به روابط انسانی، ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌ها، رویه و مقررات است. بخشی هم به مسائل فرهنگی جامعه مربوط می‌شود. ضعف در سیستم های الکترونیکی و نبود سامانه در بعضی از فرآیند های دستگاه ها، فرآیند های اضافی و یا سلیقه ای نیز از دیگر مشکلات فضای کسب و کار کشور و استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به دستور استاندار برای تشکیل کمیسیون رفع موانع کسب و کار، افزود: تقویت مراکز خدمات سرمایه‌گذاری، ایجاد پنجره واحد در دستگاه‌ها، کاهش روند صدور مجوزها، الکترونیکی شدن خدمات و … از جمله کارهایی است که باید انجام شود و تاکنون نیز اقدامات خوبی آغاز شده است.

وی معتقد است، اگر توسعه سرمایه‌گذاری در استان را می‌خواهیم راهی جز بهبود فضای کسب و کار استان نداریم و دیگر نباید اجازه بدهیم سرمایه‌گذار در راهروی ادارات سرگردان شود.

رحیمی ابراز امیدواری کرد، با توجه به مسئولیت وزارت اقتصاد و دارائی در این حوزه و سامانه هایی  که طراحی و در فضای مجازی قرار گرفته هم سرمایه گذاران بتوانند مشکلات و مسائل خود را خوب منعکس و پیگیری کنند و هم دستگاه‌های اجرائی پاسخگوی به روز مردم و مجریان طرحها باشند.

وی افزود: در این سامانه ها نظارت ها و گزارشات لازم تهیه می‌شود و در صورت عدم حل توسط دستگاه‌ها برخورد لازم به عمل می‌آید. به هر حال با پیگیری ها و اقداماتی که شروع شده امیدواریم بتوانیم فضای کسب و کار استان را چند پله بهبود بخشیم.

وی سپس از مزیت‌های سرمایه گذاری در استان کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: در حوزه توسعه باغات، گلخانه‌ها، دامداری و صادرات دام زنده، فرآوری مواد معدنی و جلوگیری از خام فروشی، تولید پنل‌های خورشیدی، فرآوری قیرطبیعی، تولید رب گوجه فرنگی، ایجاد کارخانه قند، سنگ‌های تزئینی و … مزیت‌های خوبی در استان داریم.

رحیمی گفت: تمام مزیت‌های سرمایه‌گذاری استان را بر اساس شهرستان‌ها تفکیک و به سرمایه‌گذاران معرفی کرده ایم تا پای کار بیایند.

وی از برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه در تهران هم خبر داد که بهار امسال برگزار خواهد شد و بیش از ۶۰۰ سرمایه‌گذار در این همایش حضور دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه یادآوری کرد: تلاش می‌کنیم همایشی را نیز در خود استان کرمانشاه داشته باشیم.

 امیدواریم عملیات اجرایی آناهیتا و پتروشیمی چهارم آغاز شود

رحیمی در ادامه به تشریح وضعیت برخی طرح‌های مهم کرمانشاه پرداخت و گفت: پتروشیمی اسلام آبادغرب یکی از این طرح‌ها است که مجموعه استانداری تمام تلاش خود را برای اجرای آن انجام داده، اما از روند کار راضی نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام کارهای لازم مانند مجوز تامین خوراک، مجوز آب، مجوز محیط زیست، زمین مناسب و … تامین شده، اما عملیات اجرایی این پروژه عظیم هنوز آغاز نشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه ابراز امیدواری کرد، هرچه زودتر شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه باشیم و گفت: اگر سرمایه‌گذاران تا مقطع خاصی کار را آغاز نکنند، پروژه را تعیین تکلیف خواهیم کرد.

رحیمی درباره وضعیت پالایشگاه آناهیتا نیز افزود: این پروژه درگیر مشکلات بین سرمایه گذاران است و امیدواریم کار اجرایی آن امسال آغاز شود.

وی از پالایشگاه آناهیتا به عنوان یک پروژه عظیم با سرمایه گذاری سه میلیارد یورو یاد کرد که در زمان ساخت اشتغال بالایی ایجاد می کند.

اسید سیتریک لنگ سرمایه در گردش است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه درباره وضعیت کارخانه اسیدسیتریک نیز گفت: این کارخانه اوورهال شد و از بهترین و به روزترین تجهیزات دنیا برخوردار است.

وی مهمترین مشکل این واحد راکد را ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش دانست و ابراز امیدواری کرد از محل منابع موجودی استان تامین شود.

رحیمی توجیه اقتصادی این پروژه را ۱۰۰ درصد اعلام کرد و گفت: تنها چیزی که کار را ساخت می‌کند ورود اسیدسیتریک چینی با کیفیت پایین و قیمت کم به بازار است که اگر این واحد راه‌اندازی شود پیگیری می‌کنیم که تعرفه واردات اسید سیتریک نیز بالا برود.

امسال ۶۰ تا ۷۰ واحد راکد را به چرخه برمی‌گردانیم

وی در ادامه درباره وضعیت واحدهای صنعتی راکد استان نیز یادآوری کرد: حدود ۲۰۰ واحد راکد در کرمانشاه شناسایی شده که تعدادی از آنها ماهیت صنعتی خود را از دست داده‌اند و برخی هم در تملک بانک‌ها است که با تاکید استاندار واحدهای تحت تملک بانک‌ها نیز تعیین تکلیف خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه افزود: امیدواریم امسال ۶۰ تا ۷۰ واحد راکد در استان از محل طرح رونق تولید فعال شود و اگر واحدهای کشاورزی و خدماتی را نیز حساب کنیم تعداد آنها ممکن است به ۱۰۰ واحد هم برسد.

وی افزود: از زمان زمین لرزه آبان تاکنون فعالسازی واحدهای زیادی را خصوصا در مناطق زلزله زده داشتیم که عمدتا در زمینه مصالح ساختمانی فعال بودند.

صادرات رونق می‌گیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه به برنامه‌های امسال برای صادرات و مرزهای استان هم اشاره کرد و گفت: دولت بخشنامه جدیدی برای ساماندهی مبادلات مرزی دارد که به زودی اجرایی خواهد شد و باعث رونق در مرزهای ما می‌شود.

به گفته این مسئول، در قالب این طرح به خانوارهای مرزنشین کارت هوشمندی تعلق خواهد گرفت و برای هر خانوار ۵۰۰ هزار تومان در هر دوره معافیت گمرکی تعلق می‌گیرد.

وی از رشد ۹ درصدی ارزش صادرات استان در سال گذشته نسبت به سال ۹۵ هم یاد کرد.

 

ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.