شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20797 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

تعداد بوستان های منطقه ۵کرمانشاه به ۳۹عدد رسید خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان پارکینگ‌های کرمانشاه هستیم کرمانشاه از فردا بارانی می‌شود سال گذشته ۱۳۳۳ پرونده تصرف غیرمجاز اراضی ملی در کرمانشاه تشکیل شد چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند

مناطق زلزله‌زده در محاصره نخاله‌ها
05 اردیبهشت 1397 - 11:51
شناسه : 6892
6
طلوع کرمانشاه گزارش می‌دهد؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

با سرعت گرفتن آواربرداری و بازسازی در مناطق زلزله زده میلیون ها تن نخاله ساختمانی در این مناطق تولید شده است. نخاله هایی که پر از خاک،  شیشه، فلز، آجر و … است و به معضلی برای شهرها و روستاهای این منطقه تبدیل شده است.

پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع کرمانشاه، با سرعت گرفتن آواربرداری و بازسازی در مناطق زلزله زده میلیون ها تن نخاله ساختمانی در این مناطق تولید شده است. نخاله هایی که پر از خاک،  شیشه، فلز، آجر و … است و به معضلی برای شهرها و روستاهای این منطقه تبدیل شده است.

با نزدیک شدن فصل گرما و رطوبتی که از زمان بارندگی در دپو نخاله ها باقی مانده ، زمینه برای تکثیر و ازدیاد موش ها و حشرات فراهم می شود و  خطر شیوع انواع بیماری ها و اپیدمی ها افزایش می یابد.

از سوی دیگر گاهی رواناب ها نیز به زیر نخاله ها نفوذ می کند و مسائل و‌ مسائل و‌مشکلات زیست محیطی را در پی دارد.

سالک از مهمترین بیماری هایی است که با وجود نخاله ها خطر آن تشدید می شود.

در برخی نقاط که بنیاد مسکن و بخش های دولتی بر کار آواربرداری و‌ بازسازی نظارت دارند وضعیت تخلیه نخاله ها بهتر است اما در مناطقی که افراد انفرادی و‌ شخصی آواربرداری انجام دادند، نخاله ها را در هر نقطه ای حتی نزدیک مناطق مسکونی رها کرده اند.

علاوه بر عوامل بیماری زا و‌ موش ها، حتی خطر لانه کردن مار و عقرب نیز بین نخاله ها بیشتر است و خصوصا در نزدیکی مناطق مسکونی خطر به شدت مردم را تهدید می کند.

دپو نخاله ها در خارج از محدوده سکونت مردم شاید مشکل را به صورت موقت حل کند اما تنها راه مدیریت این حجم از نخاله ساختمانی بازیافت آنها است.

اگرچه مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه از ابتدای کار پیشنهاد بازیافت نخاله ها را داد و از اعلام آمادگی این شرکت خبر داد اما تا کنون اقدام خاصی در این خصوص صورت نگرفته است.

این در حالی است که چندی قبل معاون بهداشتی وزیر بهداشت درباره خطر شیوع بیماری هایی مانند سالک و وبا در مناطق زلزله زده هشدار داده بود.

دکتر علیرضا رئیسی اظهار کرد: دمای هوا در سرپل ذهاب در فصل گرما به بیش از ۴۰ درجه افزایش پیدا می‌کند؛ به همین دلیل از شیوع بیماری وبا و سالک در این مناطق بسیار نگران هستیم. البته اقدامات زیادی در این مناطق انجام شده است، ‌ اما با وجود فاضلاب‌های منطقه و وضعیت اسکان مردم، خطر اپیدمی وبا و سالک جدی است.

وی بر لزوم ساماندهی هرچه سریع تر وضعیت زلزله زدگان و خصوصا نخاله های ساختمانی در این مناطق تاکید کرد و ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی منطقه و وزارت بهداشت نیز به صورت مرتب فعالیت می‌کنند و اقداماتی مانند سم‌پاشی و آموزش‌های مداوم انجام می‌شود. کارشناسان نیز حضور دارند، اما خطر این دو بیماری جدی است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه نیز از برنامه ریزی برای دپو موقت نخاله های ساختمانی در چند نقطه خارج زا محدوده مسکونی مردم خبر داد تا مشکلی از نظر بهداشت و محیط زیست برای مردم رخ ندهد.

فریدون یاوری عنوان کرد: بر اساس آخرین تصمیم جلسات مربوطه، قرار شد نخاله‌ های ساختمانی مناطق روستایی با همکاری بنیاد مسکن و دهیاری‌ ها در نقاطی که از قبل مکان یابی و بر اساس شاخص ‌های محیط زیستی و بهداشتی مشخص شده، دپو شود.

وی خاطرنشان کرد: مکان‌ یابی این مراکز به شکلی انجام شده که در فاصله مُعَینی از هم و از مناطق مسکونی دور باشند تا مشکل محیط زیستی و بهداشتی برای مردم ایجاد نشود.

به گفته این مسئول، برای نخاله‌ های ساختمانی شهر سرپل ذهاب نیز قرار است  در این شهر یک نقطه در حاشیه پروژه بیوکمپوست سرپل ذهاب برای دپو نخاله مشخص شده که نخاله‌ها در حال جمع‌آوری و انتقال به این مکان است.

یاوری معتقد است نخاله های ساختمانی مناطق زلزله زده یا باید بازیافت شود یا محل مناسبی برای دپو دائم آنها با همکاری سایر دستگاه‌ها مانند دانشگاه علوم پزشکی مشخص شود.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.