جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

افزایش شمار فوتی‌های مصرف قارچ سمی در کرمانشاه/ ۸ فوتی و ۴۴۹ مسموم
27 اردیبهشت 1397 - 10:21
شناسه : 7301
4
طلوع‌‌کرمانشاه :

مصرف قارچ سمی تاکنون ۴۴۹ نفر را در پنج استان‌ غربی مسموم و راهی بیمارستان کرده و جان ۸ نفر را هم گرفته است.

پ
پ

به گزارش طلوع کرمانشاه، صدها نفر از مردم غرب کشور که به دنبال بارندگی‌های خوب اخیر هوس گردش در طبیعت سرسبز و خوردن گیاهان بهاری کرده بودند، با یک بی‌احتیاطی کوچک راهی بیمارستان شدند.

خطر از بیخ گوش بیشتر آنها گذشته است اما برای برخی دیگر حتی از پزشکان هم کاری ساخته نبود چون ‘قارچ سمی’ کبد آنان را از کار انداخته بود.

به دلیل مصرف قارچ سمی تاکنون ۴۴۹ نفر در استان‌ های کرمانشاه، کردستان، لرستان، آذربایجان غربی و زنجان مسموم و راهی بیمارستان شده و ۸ نفر هم جان باخته اند؛ آن هم تنها در یک ماه اخیر.

با وجود هشدارهای کارشناسان بهداشت و درمان هر ساله عده ای از مردم استان کرمانشاه بخصوص در مناطق روستایی به علت مصرف قارچ سمی، مسموم می شوند؛ امسال اما آمار قربانیان غافلگیرکننده بوده است.

طبق اعلام معاون استاندار کرمانشاه، پنج جانباخته و ۲۲۳ نفر از مسمومان اهل این استان هستند.

ابراهیم الهی تبار  گفت: ۱۵۷ نفر از مصدومان پس از مداوا از بیمارستان مرخص و تعدادی نیز به دلیل نیاز حاد به پیوند کبد به شیراز منتقل شده اند.

آنچنان که مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور هم روز ۲۵ اردیبهشت اعلام کرد: از ۲۳ بیماری که به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شده اند تاکنون سه نفر عمل پیوند کبد شده و بقیه در نوبت بررسی پیوند هستند؛ ۱۰ مسموم دیگر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه شهر تهران در حال معالجه هستند.

 تشکیل کمیته ویژه در مرکز استان

بیشتر قربانیان مصرف قارچ سمی ساکن مرکز استان کرمانشاه بوده اند؛ جایی که فرماندار آن اکنون یک کمیته ویژه تشکیل داده و با جدیت به دنبال اطلاع رسانی به مردم بویژه روستائیان است.

فضل الله رنجبر گفت: در این کمیته بخشداری ها و شوراهای بخش را موظف به اطلاع رسانی و آموزش مردم کرده ایم و از دهیاری ها و شوراهای روستا هم خواسته ایم که مردم را نسبت به خطرات مصرف قارچ کوهی آگاه کنند.

به گفته رنجبر، مراکز بهداشت سطح شهر و روستا برای مقابله با مشکلات احتمالی مهیا شده اند و جهاد کشاورزی هم با استفاده از سامانه پیامکی در حال اطلاع رسانی به همه کشاورزان استان است.

او از همه مردم خواست که از مصرف هرگونه قارچ جز قارچ های بهداشتی که در فروشگاه های معتبر عرضه می شود، خودداری کنند.

 چرا این همه قربانی؟

مسمومیت ها از هفته دوم اردیبهشت آغاز شد؛ درست زمانی که پس از چند روز بارندگی سنگین هوای استان حسابی لطیف شد و طبیعت پر از گل و شکوفه و سبزی‌های بهاری، بسیاری از کرمانشاهی ها را به دامان خود کشاند.

بهار کرمانشاه همواره مملو از گیاهان خوراکی مانند پاغازه، کنگر، گنور، شنگ، پیچک، برزه، زو، ریواس، سیرونه، تولکه و… است و بازار خرید و فروش آنها هم حسابی رونق دارد.

بارش های فراوان و دمای مناسب هم سبب شد که رویش قارچ‌ کوهی هم چشمگیر باشد و شهروندان کم‌اطلاع و بی‌احتیاط را ترغیب به مصرف این سبزی کند.

علائم مصرف قارچ سمی

گمان قربانیان این بوده که قارچ‌ها خوراکی است اما در واقع آنان یکی از سمی ترین قارچ های دنیا را خورده اند؛ ‘آمانیتا فالوئیدس’ (نام علمی: Amanita phalloides) مشهور به کلاهک مرگ و از مرگ‌آورترین نوع قارچ‌های چتری.

این قارچ معمولا در کنار درختان بلوط و مخروطی می‌روید و شبیه قارچ‌های خوراکی است اما مملو از سم ‘آلفا-آمانیتین’ است که کبد و کلیه را از بین می برد.

درد شکم، تهوع، استفراغ، ضعف و بی حالی از عمده ترین نشانه های مسمومیت با این قارچ است.

مصرف قارچ سمی آمانیتا، درمان یا پادزهر خاصی ندارد اما اگر بیمار به موقع به بیمارستان رسانده شود با شستشوی معده بیمار، تجویز سرم و چند اقدام درمانی دیگر خطر رفع می شود.

قدرت سمی قارچ آمانیتا آنقدر زیاد است که تاخیر درمان حتی می تواند به زندگی مصرف کننده آن پایان دهد؛ همان بلایی که سر پنج نفر از مردم کرمانشاه آمد.

به قارچ سمی دست هم نزنید

به گفته دکتر علی میکائیلی، از استادان قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ‘سم موجود در قارچ های آمانیتا حتی با جوشاندن، شستن، خشک نمودن قارچ و هیچ اقدام دیگری از بین نمی رود و طی چند ساعت تا چند روز علائم مرگبار مسمومیت را نشان می دهد؛ مصرف کنندگان هم باید فوری برای طی مراحل درمانی اقدام کنند.’

تشخیص قارچ خوراکی از سمی برای مردم ممکن نیست و به اعتقاد میکائیلی این کار ‘تنها در مراکز تشخیصی معتبر قارچ شناسی’ میسر است.

این استاد قارچ شناسی در باره لمس قارچ های سمی از نوع آمانتینا هشدار داد و تاکید کرد که حتی دست زدن به این قارچ ها مسمومیت را از طریق پوست و مخاطات به بدن می رساند.

پرهیز از دست زدن و مصرف قارچ‌های خودرو و طبیعی و مراجعه فوری به مراکز درمانی در صورت مسمومیت با قارچ مهمترین توصیه کارشناسان به مردم است.

یک میلیون و ۷۱۷ هزار هکتار از مساحت استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، منابع طبیعی است که ۵۲۷ هزار هکتار آن را جنگل و یک میلیون و ۱۹۰ هزار هکتار دیگر را مراتع تشکیل می دهند یعنی حدود ۱٫۵ درصد از وسعت منابع طبیعی کشور.

این استان با ۲۴ هزار کیلومتر مساحت در غرب کشور واقع شده و به دلیل میزبانی از رشته کوه های زاگرس، مملو از جنگل های بلوط است.

 

 

 

 

ایرنا

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.