پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 4×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

سفره کرمانشاهی‌ها از تورم آب رفته است / مردم از خیر گوشت و برنج گذشتند
29 اردیبهشت 1397 - 13:07
شناسه : 7337
0
گزارش طلوع از افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها در ماه رمضان؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

هر سال در ماه مبارک رمضان نیاز مردم به خرید کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ، مواد پروتئینی، لبنیات، برنج، نان، خرما و … بیشتر می شود و حتی برخی قبل از شروع ماه رمضان کل خرید یک ماه خود را انجام می دهند تا در این ایام دیگر نیازی به بیرون رفتن از خانه برای خرید نداشته باشند.

پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع کرمانشاه؛ هر سال در ماه مبارک رمضان نیاز مردم به خرید کالاهای اساسی مانند گوشت، مرغ، مواد پروتئینی، لبنیات، برنج، نان، خرما و … بیشتر می شود و حتی برخی قبل از شروع ماه رمضان کل خرید یک ماه خود را انجام می دهند تا در این ایام دیگر نیازی به بیرون رفتن از خانه برای خرید نداشته باشند.

در ماه رمضان امسال اما کمتر کسی توان اینکه برای کل ماه خرید کند را داشت و قیمت ها آنقدر سرسام آور بالا رفته که مردم حتی نمی توانند مایحتاج یک هفته خود را تامین کنند.

برای مردمی مانند مردم کرمانشاه که درگیر بیکاری بیش از ۲۲ درصدی هستند و بسیاری از آنها حداقل های دستمزد را دارند خرید گوشت کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان و برنج ایرانی کیلویی ۱۸ هزار تومان امکانپذیر نیست.

بسیاری از مردم در این ایام خرید گوشت را کنار گذاشتند و فقط سراغ مرغ که قیمت کمتری دارد می روند و یا برنج های هندی و پاکستانی کیلویی هفت هشت هزار تومان را جایگزین برنج ایرانی کرده اند.

در این ایام در برخی از اقلام مانند روغن مایع علاوه بر گرانی که در بازار وجود دارد حتی کمبود هم داریم.

قیمت خوراکی هایی که نماد ماه رمضان است نیز بسیار گران شده و برای بسیاری از مردم قابل تهیه نیست، برای مثال بهای زولبیا و بامیه به کیلویی ۱۲ هزار تومان رسیده و حلیم نیز کیلویی هشت هزار تومان شده است و این در حالی است که حلیم های یک کیلویی یک خانواده چهار نفره را به سختی سیر می کند.

نانوایی های آزادپز نیز با هر قیمتی که بخواهند نان عرضه می کنند و به بهای سبوس، کنجد و … گاهی قیمت یک نان سنگک و بربری را تا ۱۵۰۰ تومان و حتی بیشتر هم می برند.

علی رغم اینکه گفته می شد گرانی دلار هیچ تاثیری در بازار نخواهد داشت و مسئولین هم نرخ تورم را ۹ درصد اعلام می کنند اما نرخ تورم واقعی در بازار این روزها بیش از ۳۰ درصد است و مردم حتی به خرید تخم مرغ ساده هم نمی رسند.

وقتی که از مغازه داران علت گرانی می پرسیم بالا رفتن نرخ دلار را اعلام می کنند که بر همه چیز اثر گذاشته است.

«مهدی صبوری» یکی از سوپرمارکت داران کرمانشاه است و می گوید: قیمت اجناس آنقدر بالا رفته که مردم دیگر حتی مانند پارسال هم قدرت خرید ندارند و سال به سال وضعیت بدتر می شود.

وی ادامه داد: در گذشته مردم تخم مرغ زیادی برای ماه رمضان می خریدند اما امسال تخم مرغ آنقدر گران شده که مردم سراغ آن هم نمی روند.

این مغازه دار کرمانشاهی خاطرنشان کرد: این وضعیت برای مغازه داران هم بسیار وخیم است زیرا وقتی که مردم خرید نکنند مغازه دار هم درآمدی ندارد و این زنجیره کاهش قدرت خرید مدام پیش می رود.

«شیرین مهدوی» یکی از شهروندان کرمانشاه است که عقیده دارد مردم از گرانی شدید کالاها به تنگ آمده اند.

وی افزود: میوه که نیاز اولیه مردم است بسیار گران شده به گونه ای که اکنون زردآلو در بازار کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان، سیب چهار هزار تومان، پرتقال پنج هزار تومان و توت فرنگی ۱۰ هزار تومان است.

مهدوی بیان کرد: اقلام غذایی مانند برنج ، گوشت، روغن و … هم گران شده و کالاهایی که دولت توزیع می کند نیز بسیار بی کیفیت است.

این شهروند با بیان اینکه برنجی که دولتی عرضه می شود هندی است و مشخص نیست چطور تهیه شده، اضافه کرد: گوشت منجمد قرمزی که توزیع می شود نیز اصلا مزه ندارد و استفاده از آن رد غذا بی فایده است زیرا آنقدر یخ زده که دیگر هیچ خاصیتی هم ندارد.

مهدوی برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا را نیز بر وضعیت مردم بی تاثیر دانست و عنوان کرد: در نمایشگاه اجناس ته انباری و باقی مانده مغازه ها توزیع می شود که نه تفاوت قیمتی با بازار دارد و نه قیمت آن خوب است.

این در حالی است که معاون اجرایی تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه از نظارت بر بازار ماه رمضان در قالب طرح نظارتی ویژه ضیافت و با هدف جلوگیری از گرانفروشی و هرگونه تخلف خبر داده تا مردم بازار ماه رمضان آرامی داشته باشند.

جواد عزتی گفت : هدف از این طرح فراهم نمودن بستر لازم و ایجاد آرامش در سطح بازار است که در قالب اعزام گشت های مشترک به سطح بازار و کنترل و نظارت بر واحد های صنفی در راستای خرید و فروش کالا های اساسی انجام می شود.

وی تاکید کرد: با هرگونه تخلف از جمله گرانفروشی، کم فروشی، تقلب، عدم درج قیمت و … برخورد خواهد شد.

این در حالی است که معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز بر لزوم تشدید نظارت ها بر بازار و خصوصا اقلام اساسی تاکید کرد.

عباس سجادی راد گفت: در این راستا گشت های مشترکی با سایر دستگاه ها برگزار می شود و اولویت با اقلام اساسی مورد نیاز مردم مانند برنج، محصولات پروتئینی، لبنیات و … است.

وی هم هدف از این نظارت ها را کاهش گرانفروشی و تخلف در بازار ماه رمضان اعلام کرد.

علی رغم اینکه تمام این دستگاه برای بازار ماه رمضان اعلام کردند تا مردم در بازار احساس آرامش داشته باشند اما بازار ماه رمضان کرمانشاه همچنان گران و پر تلاطم است. مردم از این وعده ها و وضعیت نابسامان به ستوه آمده‌اند.

این نظارت ها در شرایطی صورت می گیرد که مغازه داران نیز قصد گرانفروشی ندارند تا بتوانند بازار خود را حفظ کنند بلکه اجناس واقعا گران به دست مغازه دار می رسد و علی رغم انکار مسئولین نرخ تورم در بازار بیداد می کند.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.