جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

دودهای سمّی معطر بلای جان دختران و پسران کرمانشاهی
31 اردیبهشت 1397 - 9:48
شناسه : 7366
7
صدای ناکوک قل قل قلیان در هر کوی و برزن؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

در گذشته قلیان آن هم با تنباکوهای اصلی و قدیمی را فقط افراد مسن و کهنسال می کشیدند اما امروز قبح مصرف قلیان بین همه شکسته شده و مصرف آن به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است.

پ
پ

به گزارش طلوع کرمانشاه؛ در گذشته قلیان آن هم با تنباکوهای اصلی و قدیمی را فقط افراد مسن و کهنسال می کشیدند اما امروز قبح مصرف قلیان بین همه شکسته شده و مصرف آن به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است.

این روزها در بسیاری از خیابان های اصلی و حتی مراکز تفریحی شهر مانند منطقه گردشگری طاقبستان تعداد زیادی از مراکز عرضه قلیان فعالیت دارند که پر از افراد جوان و اکثرا کم و سن و سال هستند.

گاهی سن افرادی که قلیان می کشند نزدیک به ۱۰ سال هم هست و متاسفانه کشیدن قلیان دیگر فقط محدود به پسران نیست و به شدت بین دخترها نیز شیوع پیدا کرده است، گاهی حتی خانواده ها هم در کنار هم قلیان می کشند و قبح آن در جمع خانواده نیز شکسته شده است.

در شرایطی که بسیاری از افراد عقیده دارند قلیان اعتیادآور نیست و مضراتی مانند سیگار و … ندارد اما بر اساس عقیده کارشناسان قلیان به مراتب از سیگار بدتر است و هر وعده قلیان معادل مصرف صدها نخ سیگار است.

گفته شده تا کنون چندین هزار نوع ماده سمی در دود قلیان شناسایی شده است.

مضرات قلیان به همینجا محدود نمی شود، اخیرا قلیان ها با تنباکوهای متفاوت در بازار عرضه می شود که این تنباکوها با انواع مواد شیمیایی و اسانس ها طعم دار می شود و وقتی که در برابر آتش ذغال قرار می گیرد به شدت سرطان زا می شود.

متاسفانه اخباری هم به گوش می رسد که گاهی برخی از مراکز برای اینکه جوانان را بیشتر جذب و وابسته کنند از انواع مخدر در قلیان استفاده می کنند که بسیاری از جوانان را به دام می اندازد.

جوانان این آگاهی را ندارند که بسیاری از افراد معتاد، مصرف مواد مخدر را از همین قلیان آغاز کردند.

نتیجه مصرف زیاد قلیان در جامعه آمار بالای سرطان و مرگ زیاد جوانان بر اثر سکته های قبلی و … است.

اگرچه در بسیاری از ایام سال طرح های ضربتی برای مقابله با قلیان و همچنین جمع آوری آن انجام می شود اما اکثر کارشناسان عقیده دارند این طرح ها چندان جوابگو نیست زیرا باعث می شود افراد در خفا قلیان بکشند و قلیان کشیدن به داخل خانه ها نفوذ کند و آسیب های اجتماعی بیشتری از دل آن بیرون بیاید.

به علاوه مشکل اصلی که پیش روی کارشناسان قرار دارد رواج بیش از پیش مصرف قلیان بین زنان و دختران است که می تواند پیامدهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

یک متخصص ریه در خصوص مضرات مصرف قلیان گفت: قلیان به مراتب خطرناک‌تر از سیگار است زیرا با توجه به اینکه دود قلیان از محیط مرطوب عبور می‌کند، با جذب رطوبت سنگین‌تر شده و راحت‌تر در سیستم تنفسی رسوب می‌کند.

دکتر علی معینی اظهار کرد: با رسوب بیشتر مواد خطرناک موجود در قلیان در ریه، عوارض این مواد نیز شدیدتر است.

وی از خطرات مصرف قلیان هم یاد کرد و ادامه داد: مصرف هر وعده قلیان معادل چندین نخ سیگار است.

این متخصص ریه عفونت دستگاه تنفسی و انواع بیماری های خطرناک از جمله سرطان را از عوارض مصرف قلیان عنوان کرد.

معینی خاطرنشان کرد: با ترک قلیان می توان تا حد زیادی از عوارض مصرف آن جلوگیری کرد.

طرح های برخورد و جمع آوری قلیان اگرچه نتیجه بلندمدت ندارد اما در کوتاه مدت شاید بتواند مفید باشد اما مدتی است دیگر خبری از اجرای این طرح ها در کرمانشاه نمی شنویم.

سال گذشته در اوایل سال با همکاری دستگاه های متخلف از جمله اداره اماکن، اجرائیات شهرداری و … طرح جمع آوری قلیان در کرمانشاه آغاز شد و بنا به گفته رئیس اداره اجرائیات بیش از هزار قلیان در این طرح جمع آوری و ضبط شد اما ظاهرا این طرح دیگر ادامه پیدا نکرد.

علی ناصری رئیس اداره اجرائیات قول داده بود که این طرح تا جمع آوری همه قلیان ها ادامه پیدا کند.

وی مناطقی از جمله طاقبستان و پارک کوهستان را در اولویت جمع آوری قلیان ها اعلام کرد که البته سایر مناطق شهر نیز از نظارت خارج نیستند.

به علاوه وی اعلام کرد که قلیان هایی که جمع آوری می شود دیگر به صاحبانشان عودت داده نخواهد شد.

اما در سال جاری که فعلا خبری از جمع آوری قلیان ها نیست و مراکز به راحتی به فعالیت خود ادامه می دهند فقط پلیس اماکن از برخورد با این مراکز در ماه رمضان خبر داده است که احتمالا مقطعی خواهد بود.

نباید فراموش کرد در کنار برخورد با مراکز عرضه قلیان، باید فرهنگ‌سازی و آموزش برای جوانان نیز انجام شود و خانواده ها نیز پای کار بیایند و بیشتر مراقب فرزندانشان باشند.

تا فرهنگ اصلاح نشود هرچقدر هم که قلیان ها جمع شوند دوباره جایگزین خواهند شد و فایده ای به حال جوانانی که هر روز درگیر این دود خانمان سوز هستند ندارد.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.