جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

برنج کرمانشاه در ایستگاه آخر / شهبازی: کشت برنج در سطح محدودی باید حفظ شود
03 خرداد 1397 - 9:54
شناسه : 7446
0
طلوع‌‌کرمانشاه :

 با وجود هشدارهای مسئولان نسبت به کم آبی و استمرار خشکسالی، برخی کشاورزان کرمانشاه هنوز هم این قضیه را جدی نگرفته و همچنان اصرار بر کشت محصولات آب بر دارند.

پ
پ

به گزارش طلوع کرمانشاه، مسئولان امور آب و دستگاه قضایی از چند ماه قبل اعلام کردند؛ با توجه به کمبود بارش ها و کاهش منابع آبی، کشاورزان استان نباید محصولات آب بری همچون برنج را کشت کنند.

با وجود این هشدارها تعدادی از کشاورزان صحنه خزانه های برنج خود را برای کشت این محصول آماده کردند، اما نیروی انتظامی با حکم دستگاه قضایی سه خرانه برنج را تاکنون در این شهرستان تخریب کرده است.

ممنوعیت کشت برنج در کل استان کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای غرب گفت؛ براساس اعلام شورای عالی حفاظت از آب کشور، کشت برنج تنها در ۲ استان شمالی کشور مجاز است و کشت این محصول در دیگر نقاط کشور ممنوع می باشد.

مروت قبادی اظهار داشت: براساس این مصوبه ممنوعیت کاشت برنج به کشاورزان سراسر استان کرمانشاه اعلام شده است.

وی اضافه کرد: در این راستا تاکنون پنج خزانه تولید نشای برنج در شهرستان صحنه شناسایی شده که سه خزانه آن با کمک نیروی انتظامی و دستگاه قضایی تخریب شد.

 برنج هایی که آب چاه می خورند

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کرمانشاه با بیان اینکه مصرف آب های زیرزمینی برای محصولات کشاورزی پرآب یکی از معضلات پیش روی منابع آبی استان است، گفت: متاسفانه معضل امروز، کاشت برنج در تعدادی از شهرستانهای استان است که به طور گسترده رواج پیدا کرده و می تواند به عنوان تهدید جدی برای رودخانه ها و به تبع آن کاهش منابع آب سفره های زیرزمینی باشد.

محمودرضا شهلایی اظهار کرد: با توجه به اعلام ممنوعیت کاشت برنج در کشور به جز استان های گیلان و مازندران از سوی وزارت نیرو، لازم است با اقدام های هماهنگ دستگاه های ذیربط از این قضیه جلوگیری شود و با ترویج کشت های کم آب بر و پرسود کشاورزان را اغنا کنیم.

وی با بیان اینکه هر هکتار برنج حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار متر مکعب در سال آب مصرف می‌کند که رقم بسیار بالایی است، افزود: در استان‌هایی مانند گیلان و مازندران بخش زیادی از آب مصرفی برای محصول برنج از طریق بارندگی‌ تامین می‌شود، اما در استان کرمانشاه کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز کشت برنج باید از منابع آب زیرزمینی و چاه‌ها استفاده کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کرمانشاه همچنین با اعلام اینکه کشت برنج با اقلیم استان سازگار نیست و منابع آبی کرمانشاه را با تهدید جدی مواجه می‌کند، گفت: متاسفانه کشاورزان به دلیل سود اقتصای که این محصول دارد، نسبت به کشت آن اقدام می‌کنند.

شهلایی در ادامه سخنان خود بر لزوم جلوگیری از کشت این محصول تاکید کرد و گفت: اگرچه از قبل با همکاری جهاد کشاورزی به کشاورزان در خصوص کشت نکردن برنج هشدار داده بودیم، اما متاسفانه باز هم شاهد کشت این محصول بودیم.

 محدودیت به جای ممنوعیت

با این حال رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه معتقد است که ایجاد ممنوعیت برای کاشت برنج کار درستی نیست، بلکه باید کاشت این محصول را محدود کرد.

خسرو شهبازی اظهار داشت: کاشت برنج با استفاده از آب های سطحی مشکلی ایجاد نمی کند و صرفا باید کاشت و آبیاری این محصول با استفاده از آب های زیرزمینی را محدود کنیم.

وی گفت: به دلیل مشکلات کم آبی سازمان جهاد کشاورزی نه توصیه ای برای کشت برنج کرده و نه این کشت را ترویج داده اما اعتقاد کارشناسی داریم که کشت برنج در سطح محدودی باید حفظ شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی به کشت برنج رقم ‘دیره’ در شهرستان گیلانغرب از گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: ما موافق هستیم که این رقم در سطح محدودی با هدف حفظ آن کشت شود.

وی کشت برنج را اقتصادی دانست و افزود: هر کیلوگرم برنج به قیمت ۱۳۰ هزار ریال به فروش می رسد که هر کشاورز از سطح سه تا چهار هکتار حدود ۴۰۰ میلیون ریال درآمد کسب می کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با بیان اینکه ما نمی توانیم مانع کشت برنج شویم و کشاورزان خود تشخیص می دهند چه محصولی کشت کنند، گفت: ما تنها می توانیم این نوع کشت را ترویج نکنیم.

شهبازی اظهار کرد که سازمان جهاد کشاورزی برای کشت برنج مخالف حفر چاه است و در شرایط فعلی کم آبی استان به کشاورزان اعلام کرده ایم که حق توسعه کشت این محصول را ندارند.

وی همچنین به صدور مجوز سه مورد شالی کوبی برنج در استان در گذشته اشاره کرد و افزود: این مجوزها قبلا صادر شده و اکنون مجاز به توسعه آن نیستیم.

برخورد قضایی در انتظار متخلفان

براساس اعلام دادستان عمومی و انقلاب شهرستان صحنه، کشت برنج با استفاده از منابع آب های زیرزمینی ممنوع است و در صورت مشاهده با آن برخورد خواهد شد.

مسعود صمدی، با بیان اینکه همه باید به امور آب کمک کنیم، اظهار کرد: امور آب نیز باید با جدیت در این عرصه وارد شود و به طور قطع ما با کسانی که در این حوزه غیرقانونی عمل کنند برخورد جدی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: کسانی که با برداشت‌های بی ‌رویه منابع آبی از چاه‌های آب کشاورزی گرفته تا آب‌های سطحی و زیرزمینی خسارت به آبی که متعلق به عموم مردم است، وارد می‌کنند باید از عهده تامین خسارت برآیند.

نورالدین فرزادی پور فرماندار صحنه نیز گفت: با توجه به کمبود منابع آب زیرزمینی و موقتی بودن افزایش سطح آب رودخانه های استان، باید فکری برای جایگزین کردن کشت های پرآب با کشت دیگر محصولات مقرون به صرفه شود.

کشت برنج در شهرستان های گیلانغرب، هرسین و صحنه رواج دارد.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۹۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ وجود دارد و مصرف آب در این بخش ۹۲ درصد است اما تنها حدود ۲۵ درصد زمین های آن آبی است.

 

ایرنا

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.