به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع کرمانشاه، امروزه حمل و نقل یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور محسوب می شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تاثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی دارد.

اما صنف کامیون داران استان و رانندگان وسایل نقلیه سنگین این روزها در پیچ و خم مشکلات زندگی خواسته هایی دارند.

آقای عبدی یکی از کامیون داران کرمانشاهی می گوید: الان هفت سال است که تعرفه حمل و نقل بار ما هیچ تغییری نداشته است و ما با حقوق هفت سال پیش زندگی می کنیم. اکثر بارهای کرمانشاه را مناقصه ای کرده اند یعنی زیر تعرفه محاسبه می شود.

وی گفت: لوازم یدکی نیز از مشکلات ما است، لوازمی که یک میلیون تومان بوده الان سه برابر شده و لاستیک یک و نیم میلیونی الان سه میلیون شده است.

علی اصغر جانجانی رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل استان کرمانشاه به اعتراضات سراسری کامیون داران اشاره کرد و اظهار داشت: از اوایل خرداد چند آیتم از جمله افزایش عوارض داخل جاده ای، با توجه به افزایش نرخ دلار افزایش قیمت قطعات، افزایش نرخ بیمه تامین اجتماعی رانندگان که تقریبا به صورت سه برابری اتفاق افتاد سبب شد یکسری اعتراضات در سطح کشور و به تبع در استان کرمانشاه رخ دهد.

رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل استان کرمانشاه افزود: در کنار این اتفاقات کاهش تناژ حمل کامیونها بود که بنا به دلایلی مقدار از ۲۴ تن به ۲۰ تن تقلیل پیدا کرد.

وی خاطر نشان کرد: در برخی از اماکن مانند بندر عباس عدم توزیع عادلانه بار مطرح بود که باعث شد کامیون دارها اعتراض کنند.

جانجانی یادآور شد: در استان کرمانشاه ابتدا توافقی با کامیون دارها انجام دادیم اما زمانی که این موضوع سراسری شد توافق ما جواب نداد.

وی با بیان اینکه در استان کرمانشاه با عدم توازن تعداد کامیون و مقدار بار مواجه هستیم، گفت: متاسفانه بخاطر بحث بیکاری بسیاری از افراد به کامیون داری روی آوردند که همین امر سبب شده که در این عدم توازن از نرم کشوری پایین تر باشیم.

رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل استان کرمانشاه بیان داشت: بار مستمر و جاری در استان بسیار کم است و تا قبل از فعالیت کارخانه سیمان این مسئله حادتر بود.

جانجانی تصریح کرد: در ۲ فصل که کشاورزی داریم بار هست اما با کمبود کامیون مواجه هستیم و در بقیه فصول این امر برعکس می شود و بسیاری از کامیونها بی بار هستند.

وی وجود مرزها را هم تهدید عنوان کرد و هم فرصت و گفت: در طول روز دهها کامیون وارد کرمانشاه می شوند و آماده برگشت به نقاط مختلف کشور هستند که این یک فرصت است و می تواند بار تولیدی و کشاورزی را با هزینه کمتر جابجا کرد و به این لحاظ که بار موجود سبد رانندگان کرمانشاه را می برند و رانندگان کرمانشاه تعداد سفر باریشان کمتر می شود یک تهدید است.