جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

آزادپزهای کرمانشاه هم نان بی‌کیفیت و گران دست خلق‌الله می‌دهند
07 خرداد 1397 - 11:39
شناسه : 7527
1
نابسامانی در نانوایی‌ها؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

بالا رفتن هزینه انرژی های نانوایی ها باعث شد از کیفیت نان کاسته شود و در مرحله بعدی طرح آزادپز شدن تعدادی از نانوایی ها کلید خورد که باعث شد وضعیت نان از گذشته هم بدتر شود.

پ
پ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع کرمانشاه، از همان زمانی که هدفمندی یارانه ها شروع شد شاهد نابسامانی هایی در بازار نان بودیم.

بالا رفتن هزینه انرژی های نانوایی ها باعث شد از کیفیت نان کاسته شود و در مرحله بعدی طرح آزادپز شدن تعدادی از نانوایی ها کلید خورد که باعث شد وضعیت نان از گذشته هم بدتر شود.

نانوایی های آزادپز مانند نانوایی معمولی آرد یارانه دار دریافت نمی کنند از همین رو نانی را که پخت می کنند به قیمت آزاد می فروشند.

امکان قیمت گذاری چندانی هم برای این نانوایی ها وجود ندارد و معمولا نان را با هر قیمتی که بخواهند عرضه می کنند و قیمت نان معمولا بین این نانوایی ها و مشتری به صورت توافقی تعیین می شود.

این نانوایی ها به بهانه اضافه کردن کنجد، سبوس و … هزینه زیادی از مردم می گیرند و گاهی قیمت یک نان سنگک در خبازی های آزادپز به ۱۷۰۰ تومان هم می رسد، نانی که دو طرف کنجدی باشد.

این امر باعث گلایه مردم شده زیرا هیچ نرخ گذاری خاصی برای این خبازی ها صورت نمی گیرد و گاهی حتی نان را سبک تر از وزنی که قانونی و استاندارد است به مردم می دهند.

«فریبا آراسته» یکی از شهروندان کرمانشاه در این باره گفت: هر روز شاهد باز شدن نانوایی های آزادپز جدید در شهر هستیم که به هر نرخی که بخواهند نان را به مردم عرضه می کنند.

وی افزود: مردم هم به دلیل کیفیت پایین نان در خبازی های یارانه ای، معمولا سراغ نانوایی های آزادپز می دهند و برای اینکه نان با کیفیت تحویل بگیرند حاضراند بهای بیشتری بدهند.

به گفته این شهروند، نانی که در خبازی های آزادپز ارائه می شود هم کیفیت چندان مرغوبی ندارد و گاهی اندازه آن هم کوچک است، به علاوه این خبازی ها به بهانه سبوس، کنجد و … پول بیشتری از مردم می گیرند.

آراسته با بیان اینکه تا کنون چند بار از این خبازی ها به اتحادیه شکایت کردیم، ادامه داد: متاسفانه اتحادیه تاثیر چندانی در نرخ گذاری این خبازی ها ندارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه نیز از وضعیت نابسامان قیمت نان در خبازی های آزادپز انتقاد کرد.

داریوش جودکی ادامه داد: تنها تفاوت هزینه های خبازی یارانه ای و آزادپز در قیمت آرد است و در سایر هزینه ها مانند دستمزد، آب و برق و … تفاوتی ندارند.

وی تاکید کرد: بهای آرد نیز برای نانوایی آزادپز فقط کیسه ای ۱۰ هزار تومان گرانتر است اما این نانوایی ها نان را بسیار گرانتر می فروشند.

به گفته این مسئول، نانوایی‌های آزادپز گاهی نان خود را ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان گرانتر از نانوایی‌های یارانه‌ای می‌فروشند که این تفاوت قیمت قابل توجه است.

جودکی گفت: نظارت ها بر خبازی ها را تشدید کردیم و در ماه مبارک رمضان با همکاری سایر دستگاه‌ های نظارتی از جمله اداره کل استاندارد نظارت بیشتری بر خبازی ها داشتیم.

وی عنوان کرد: با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و در راستای کسب رضایت مردم روند بازرسی از نانوایی ها بطور محسوس و غیر محسوس استمرار دارد و با متخلفان برخورد خواهد شد .

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه از نان به عنوان قوت قالب مردم یاد کرد که در سبد خانوار نقشی اساسی دارد و در این راستا با هرگونه تخلف در کیفیت پخت نان ، پیشگیری از کم فروشی و تقلب ، بهداشت و سلامت کارگران نانوایی ها و … برخورد خواهد شد.

رئیس اتحادیه خبازان کرمانشاه نیز در این باره گفت: خبازی های آزادپز معمولا نرخ نان را بر اساس عرضه و تقاضا اعمال می کنند و خیلی مشمول قمیت گذاری نیستند.

اعتضاد علیزاده بیان کرد: تعداد این خبازی ها آزادپز هر روز بیشتر می شود و شرایط برای کار کردن خبازی های یارانه ای که هزینه های زیادی دارند و تعرفه آنها چند سال است که بالا نرفته، سخت شده است.

وی افزود: البته نظارت بر این واحدها هم انجام می شود و با هرگونه تخلف برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۹۸۰ واحد خبازی در کرمانشاه، تصریح کرد: از این تعداد حدود ۷۰۰ مورد آنها یارانه‌ای و مابقی آزاد پز است

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.