پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20788 تعداد نوشته های امروز : 1×

آخرین خبرها

بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور حوادث رانندگی در جاده های کرمانشاه ۲ کشته و ۳ زخمی به جا گذاشت غذاهای محلی وارد منوی رستوران‌های کرمانشاه می‌شود فعالیت جهادی عمرانی خدماتی در مناطق هشت‌گانه کرمانشاه از امروز آغاز شد آموزش در خصوص احیای «قلبی – ریوی» به جامعه باید جدی گرفته شود

مرگ باغ های کرمانشاه زیر تبر بی تدبیری مسئولین
20 خرداد 1397 - 11:21
شناسه : 7695
0
طلوع‌‌کرمانشاه :

از قدیم همیشه می گفتند تمام کرمانشاه یک زمانی باغ بوده است و در شمال و جنوب شهر باغ های وسیعی داشتیم که در آنها آب جاری بوده و مردم در کنار آن به تفریح و استراحت می پرداختند.

پ
پ

از قدیم همیشه می گفتند تمام کرمانشاه یک زمانی باغ بوده است و در شمال و جنوب شهر باغ های وسیعی داشتیم که در آنها آب جاری بوده و مردم در کنار آن به تفریح و استراحت می پرداختند.
با بزرگ شدن شهر و گسترش شهرنشینی هر روز وسعت بیشتری از این باغ ها قطع شد و ساختمان های کوتاه و بلند جای آن را گرفت و اکنون شرایط به گونه ای شده که جز در برخی مناطق جنوب شهر، دیگر باغ چندانی برای کرمانشاه باقی نمانده است.
طی چند سال اخیر هم هر روز خبری از قطع درختان باغ ها به گوش می رسد که باعث نگرانی مردم و فعالان محیط زیست شده است.
برای شهری مانند کرمانشاه که اکثر روزهای سال هوای غیراستاندارد دارد وجود درختان یک امر ضروری برای پاک ماندن هوا است، اما عده ای با هدف سودجویی و ساخت و ساز در حال قطع کردن تنه درختان باغ های کرمانشاه هستند و دیگر هیچ کمربند سبزی برای کرمانشاه وجود ندارد.
وقتی که باغ ها نباشند آلودگی هوا، فرسوده شدن خاک، هدر رفت آب های سطحی و … همه رخ می دهد و کاری هم از دست کسی بر نمی آید.
اگر باغات و درختان کنونی کرمانشاه را از دست بدهیم هرچقدر هم که طرح های درختکاری و جنگل کاری اجرا کنیم ده ها سال زمان نیاز دارد که به درختان بزرگ و تنومند تبدیل شود و برای زندگی مردم مفید باشد.
کارهایی هم از سوی شهرداری کرمانشاه برای ایجاد پارک جنگلی در سراب قنبر شروع شده اما در بهترین شرایط طی چند سال آینده به نتیجه می رسد و تا آن زمان بسیاری از مردم به دلیل مشکلات آلودگی هوا و بیماری های قلبی و تنفسی از بین می روند.
بارها و بارها صدای تبر قطع درختان باغات کرمانشاه از طریق رسانه ها، فعالان محیط زیست و … به گوش مسئولین رسیده است اما آنها قصد بیدار شدن از خواب را ندارند و زیر سایه عدم نظارت و بی تدبیری مسئولین، تعدادی از افراد سودجو هر روز درختان سراب قنبر، دلگشا و … را قع می کنند و چند سال دیگر خبری از این محلات قشنگ و پر درخت کرمانشاه نخواهد بود.
برخی از مردم این مناطق به صورت انفرادی پیگیری و شکایت هایی از افرادی که درختان را قطع می کنند داشته اند اما به نتیجه ای نرسیده است.
” حسن امیریان” یکی از ساکنان مطنقه دلگشا است و درباره قطع درختان این منطقه گفت: افرادی ملک و زمین های این منطقه را می خرند و چون صاحب آن هستند هرچقدر هم که قطع درختان را انجام بدهند هیچکس جلوی آنها را نمی تواند بگیرد.
وی افزود: بارها پیگیری و شکایت کردیم اما امکان متوقف کردن کار این افراد وجود ند ارد و هر روز با انواع دستگاه ها درختان این منطقه که چند ده سال عمر دارند را قطع می کنند.
امیریان عنوان کرد: طی چند سال اخیر چندین هکتار از باغ های این منطقه از دست رفته است و با ادامه این روند چیز دیگری باقی نخواهد ماند.
شهردار کرمانشاه نیز درباره وضعیت قطع درختان خصوصا در باغات سراب قنبر، گفت: شخصی ملک را خریداری کرده و به صورت قانونی دیوارکشی می کند و چون سند دارند نمی توان مانع دیوارکشی وی شد.
آرش رضایی اظهار کرد: البته به افرادی که سند آنها قولنامه ای باشد اجازه چنین اقداماتی داده می شود.
وی افزود: با قطع درختانی که به صورت غیرقانونی انجام شود نیز برخورد لازم خواهد شد و شهرداری مناطق و سازمان پارک ها نیز پای کار هستند.
اخیرا نیز مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرمانشاه از شناسنامه دار شدن باغ های کرمانشاه خبر داده است.
مهندس سیروس کومه اظهار کرد: در شهر رکمانشاه باغ های زیادی داریم اما متاسفانه در سنوات گذشته با توجه به اینکه شناسنامه و مشخصه‌ ای برای باغات کرمانشاه وجود نداشته برخی افراد تصرفات و تخلفاتی را در آنها داشته‌ اند .
وی یادآوری کرد: در حال حاضر با هماهنگی که با دادستان کرمانشاه صورت گرفته در حال جمع بندی آمار باغات سطح کرمانشاه هستیم که پس از آن با گرفتن حکم قضایی بتوانیم از طریق اداره ثبت اسناد و املاک شهر کرمانشاه مشخصات ثبتی و اطلاعاتی این باغ‌ها را به دست بیاوریم.
به گفته این مسئول در کرمانشاه نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۰۰ باغ وجود دارد.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.