خبرنگار:کریم زاده

مشکلات متعدد تاکسیرانان کرمانشاهی، موجب شد که در روزهای اخیر شاهد تجمع و اعتراضات این صنف خدمت رسان در کرمانشاه شویم.

 فعالیت مسافربرهای شخصی، مسایل و مشکلات ترافیکی مطرح شده و کم بودن نرخ کرایه تاکسی از عواملی بود که موجب نارضایتی تاکسیرانان کرمانشاهی شده بود از همین رو جلساتی در راستای رسیدگی به مهم ترین عامل نارضایتی تاکسیرانان برگزار شد که افزایش ۱۳درصدی نرخ کرایه تاکسی در مقایسه با سال گذشته، ثمره آن بود.

با توجه به وضعیت تورم و افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت اجناس موردنیاز جامعه، چنین تصمیمی برای کاهش مشکلات صنف زحمتکش تاکسیرانی گرچه بسیار اندک است ولی تصمیم مناسبی است چراکه تاکسیرانان تا زمانی که معیشت و حداقل‌های زندگی‌شان تأمین نشود نمی‌توانند رضایت استفاده کنندگان از وسایل حمل و نقل عمومی را فراهم کنند.

 ولی اگر نیم نگاهی به میزان نرخ کرایه تاکسی در تصمیم گیری جدید شورای شهر و سازمان تاکسیرانی بیندازیم بیم شدت یافتن هرج و مرج و تنش میان مسافر و راننده شدت می گیرد چرا که نرخ برخی از مسیرها همچون میدان آزادی تا خیابان سعدی، بهار، میدان معلم، فرهنگیان فاز دو، تعاون، الهیه، کیهانشهر و ترمینال راه کربلا به میزان یک هزار و ۱۵۰تومان تعیین شده که به هیچ عنوان رند نیست و در اکثر مواقع چنین پول خردی نه در جیب راننده پیدا می شود و نه در جیب مشتری…

در چنین شرایطی اگر درگیری و تنش ایجاد نشود و یکی از طرفین گذشت کند بازهم حقی خورده شده و نادیده گرفته می شود.

از آقایان شورای شهری باید پرسید که چنین نرخ گذاری هایی که با توجه به رفاه راننده و مسافر تعیین نمی شود برچه اساس اخذ شده چرا که از همین روزهای نخست گلایه ها چه از سوی رانندگان و چه از سوی مسافران به گوش می رسد و بدیهی است که بازهم شاهد ناهماهنگی و بی‌نظمی در سطح شهر خواهیم شد.

از وضعیت نامناسب نرخ جدید کرایه ها که بگذریم متوجه جای خالی خودروها با کاربری تاکسی در شهر می شویم که نبود حداقل امکانات رفاهی همانند تهویه مناسب هوا و یا فرسودگی غیرقابل تحمل خودرو، موجب گرایش شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی و یا مسافربرهای غیرمجاز شخصی در سطح شهر می شود که این خود عاملی دیگر برای نبود مسافر و کسادشدن بازار تاکسیرانان خواهد شد.

بهتر است تصمیم گیری برای رفع مشکلات یک صنف تک بعدی نباشد تا تصمیم اخذ شده علاوه براینکه گره گشای مشکل شود به پله ای صعودی برای حرکت در مسیر کاهش مشکلات بالاتر یک صنف تبدیل گردد.