پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

تکرار دفع بخشی از زباله های بیمارستانی در اطراف کرمانشاه
17 شهریور 1397 - 10:28
شناسه : 8905
4
طلوع‌‌کرمانشاه :

بخشی از زباله های بیمارستانی کرمانشاه با وجود تذکر دستگاه قضایی در آخرین نشست کارگروه پیشگیری و مدیریت پسماند استان در ۲۸ مرداد ، کماکان در سایت دفع زباله جنوب شهر کرمانشاه به صورت غیراصولی تخلیه می شود.

پ
پ

به گزارش طلوع کرمانشاه پس از انتشار گزارش دفع زباله های بیمارستانی ایرنا در جنوب شهر کرمانشاه، دستگاه قضایی به موضوع ورود پیدا کرد و پس از تشکیل کارگروه پیشگیری و مدیریت پسماند، از مدیران دانشگاه علوم پزشکی خواسته شد که نظارت های خود بر شرکت های زیرمجموعه را افزایش دهند و نسبت به تکرار نشدن این تخلف متعهد شوند.
با این حال با گذشت بیش از ۱۵ روز از مصوبات این کارگروه، کماکان بخشی از زباله های بیمارستانی در سایت دفع زباله کرمانشاه رها و یا سوزانده می شوند.
 در انتهای قسمت شرقی سایت دفع زباله بخشی از زباله های بیمارستانی در شیب کوه با اندکی خاک پوشانده شده اند، اما سگ ها، سرم ها و بخشی از کیسه های خون را از زیر لایه های نازک خاک بیرون کشیده اند.
در قسمت غربی سایت دفع زباله نیز چاله هایی در میان انبوه زباله های شهری قدیمی حفر شده و زباله های بیمارستانی در کیسه هایی سیاه و زرد رنگ درون آن انداخته شده اند.
این در حالی است که براساس قانون دفع پسماند نباید زباله های بیمارستانی با زباله های شهری در یک محل دفع شوند.
محل دفع زباله های بیمارستانی استاندارد نیست
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گفت: مکان فعلی دفع زباله های بیمارستانی مورد تایید ما نیست، اما دانشگاه علوم پزشکی پس از انتشار این گزارش، متعهد شده است که زباله های بیمارستانی را به صورت موقت در محدوده دفع بهداشتی و در حداقل زمان ممکن مکان جدید و استانداردی را برای دفع زباله های بیمارستانی معرفی کند.
فریدون یاوری گفت: اکنون بیشتر زباله های بیمارستانی در سایت دفع زباله های خانگی در چاله هایی ، پس از پاشیدن آهک بر روی آنها دفع می شوند.
وی افزود: براساس اعلام مدیران دانشگاه علوم پزشکی این دانشگاه ، مکان جدیدی را برای دفع زباله های بیمارستانی مشخص کرده است و به زودی جلسات بررسی کارشناسی برای تایید استانداردهای مکان مورد نظر برگزار خواهد شد.

سوزاندن زباله های بیمارستانی
براساس مشاهدات  در بخش دیگری از سایت دفع زباله جنوب شهر کرمانشاه و در فاصله ای حدود ۵۰ تا صد متری چاله هایی حفر شده و کماکان بخشی از زباله های بیمارستانی شامل نمونه های آزمایشگاهی، سرنگ های آلوده، کیسه های خون و مواد آلوده در کنار جاده رها و سوزانده می شوند.
دود حاصل از سوزاندن زباله های بیمارستانی به شدت آزار دهنده است به نحوی که با  استنشاق دود حاصل از سوزاندن این زباله ها دچار سردرد شدید می شوید.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در این رابطه گفت: رها سازی و سوزاندن زباله های بیمارستانی به هیچ عنوان قابل قبول نیست، از این رو در صورت مشاهده با خاطیان به شدت برخورد خواهد شد.
یاوری افزود: براساس مشاهدات کارشناسان ما مشخص شده است که مقدار اندکی زباله های بیمارستانی در سایت جنوب شهر کرمانشاه رها و سوزانده می شوند که عامل یا عاملان آن تاکنون مشخص نشده است.
سایت دفع زباله جنوب شهر کرمانشاه در نقطه ای مرتفع تر از دیگر نقاط شهر قرار دارد، از این رو دود ناشی از سوزاندن زباله ها در زمان وقوع پدیده وارونگی هوا در زمستان و حرکت هوای خنک به بخش های پایین جو در تابستان، می تواند به بخش های کم ارتفاع شهر منتقل شود.
از سوی دیگر جریان وزش باید در شهرستان کرمانشاه از نیمه دوم پاییز تا پایان زمستان به سمت جنوب شرق است که دود ناشی از سوختن زباله های بیمارستانی در محدوده سایت را به روستاهای بخش سرفیروزآباد با حدود ۲۷ هزار نفر جمعیت منتقل می کند.

** تشکیل گشت ویژه
یاوری اعلام کرد: به منظور شناسایی و مشخص شدن عامل رهاسازی زباله های بیمارستانی و آتش زدن آنها ، گشت ویژه ای با همکاری دستگاه قضایی و دانشگاه علوم پزشکی تشکیل خواهیم داد تا به صورت سر زده به محل مراجعه و متخلفان را شناسایی کند.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: این گشت موظف است که متخلفان رها سازی زباله های بیمارستانی را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کند.

** اعلام جرم نسبت به متخلفان
یاوری در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد: پس از انتشار گزارش دفع زباله های بیمارستانی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه نسبت به رهاسازی و دفع غیرقانونی زباله های بیمارستانی اعلام جرم کرده است.
وی با بیان اینکه شکایت رسمی محیط زیست به دستگاه قضایی ارسال شده است ، گفت: این موضوع با جدیت رسیدگی و با متخلفان برخورد خواهد شد.

** بیمارستان ها به دستگاه خردکن مجهز شوند
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه چندی پیش نیز در کارگروه مدیریت پسماند با اشاره به اینکه براساس مصوبات کارگروه مدیریت پسماند و دستور معاون استاندار باید تمامی بیمارستان ها به دستگاه خردکن زباله مجهز شوند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی هرچه سریع تر نسبت به تجهیز بیمارستان ها به دستگاه خردکن باید اقدام کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه کارشناسان اداره کل محیط زیست علاوه بر گزارش آزمایشگاه های معتمد به صورت سرزده نیز بر بیمارستان ها نظارت می کنند، گفته بود: متاسفانه مدیران بیمارستانی در برخی موارد از حضور کارشناسان محیط زیست جلوگیری می کنند که باید دانشگاه علوم پزشکی، هماهنگی های لازم در این زمینه را انجام دهد.

** زباله گردها
شرکت های دفع زباله های بیمارستانی حضور زباله گردها در محدوده سایت دفع زباله جنوب شهر کرمانشاه را یکی از مشکلات خود می دانند و مدعی هستند که زباله گردها پس از دفع زباله های بیمارستانی آنها را از زیر خاک خارج می کنند و مواد پلاستیکی آن را با خود می برند.
فرماندار کرمانشاه که از سوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه مسئول رسیدگی به موضوع زباله های بیمارستانی شده است، در این رابطه به ایرنا گفت: پس از انتشار موضوع دفع زباله های بیمارستانی در محدوده جنوب شهر کرمانشاه در رسانه ها جلساتی را به منظور رسیدگی به موضوع برگزار کردیم و در این جلسات مقرر شد که سایت دفع زباله کنونی به منظور جلوگیری از ورود زباله گردها محصور شود.
فضل الله رنجبر افزود: به زودی عملیات اجرایی لازم برای محصور کردن سایت دفع زباله جنوب شهر کرمانشاه انجام خواهد شد.
براساس آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از ۴۰ درصد پسماندهای بیمارستانی عفونی هستند و سالانه ۶ میلیون نفر در جهان به دلیل نبود مدیریت صحیح این پسماندها جان خود را از دست می دهند.
گرچه از چند سال پیش وزارت بهداشت بیمارستان ها را موظف به بی خطرسازی و دفع مجزای زباله های عفونی و غیرعفونی از مبدا کرده، اما برخی کارشناسان مدعی هستند این اقدام در همه مراکز درمانی انجام نمی شود.
در شرایط کنونی حدود ۱۵ درصد پسماندهای بیمارستانی را پسماندهای عفونی تشکیل می‌دهد که جزو پسماندهای ویژه محسوب می‌شوند و پسماندهای عفونی بیماری‌ زا، قابل اشتعال، سمی و دارای قابلیت خورندگی هستند.
براساس مصوبه سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی، زباله های بیمارستانی، عفونی و شیمیایی که برای سلامت جامعه تهدید محسوب می شود، باید ایمن سازی و تحت شرایطی خاص دفع شوند.
براساس آمارهای اعلام شده، هر یک از ساکنان شهر یک میلیون نفری کرمانشاه روزانه ۶۸۰ گرم زباله تولید می کند که بخشی از آن، زباله های عفونی و بیمارستانی است.
گزارش از سامان رحمتیان/ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.