پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 4×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

نان سبوس دار سالم‌ترین نوع نان است
18 شهریور 1397 - 10:38
شناسه : 8934
6
طلوع‌‌کرمانشاه :

مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: نان‌هایی که از آرد سبوس دار تهیه و با خمیر مایه عمل آوری می‌شود، سالم‌ترین نان‌ها هستند.

پ
پ
به گزارش طلوع کرمانشاه نیلوفر حیدری مدیرگروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه سبوس (جدار خارجی گندم) دارای مقادیر زیادی از ویتامین‌ها است، افزود: به طور میانگین ویتامین، مواد معدنی و فیبر در نان‌های سبوس دار ۲ برابر نان‌های سفید است.
حیدری گفت: نان‌های تهیه شده از آرد سبوس دار که رنگ تیره تری دارند مانند نان سنگک، نسبت به نان‌های تهیه شده با آرد سفید به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارند.
وی اظهار داشت: سبوس نان از یبوست پیشگیری می‌کند و علاوه بر این سبوس از مواد غذایی مورد نیاز باکتری‌های روده است که علیه بیماری‌های میکروبی روده عمل می‌کند و سیستم ایمنی بدن را فعال می‌سازد.
حیدری اضافه کرد: همچنین مواد فیبری موجود در نان سبوس دار، کلسترول و مواد سمی حاصل از تجزیه مواد غذایی را جذب کرده و از روده دفع می‌کنند.
او تاکید کرد نان‌های تهیه شده از آرد سبوس دار نه تنها مقداری از نیاز روزانه بدن به املاح، پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها و املاح را تامین می‌کند بلکه موجب کاهش روند شیوع چاقی و بیماری‌های غیرواگیر بخصوص دیابت می‌شوند.
حیدری اضافه کرد: آرد سبوس دار صرفا در کارخانه آرد تولید می‌شود و اضافه کردن سبوس به آرد مصرفی در نانوایی‌ها صحیح نیست.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه غذای اصلی مردم کشورمان نان است، گفت: نان همواره در نزد ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده است.
حیدری افزود: طبق نتایج بررسی‌های انجام شده در ایران، متوسط مصرف نان حدود ۴۱۰ گرم در روز برای هر فرد است که ۴۰ درصد انرژی دریافتی روزانه را تامین می‌کند.
وی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از پروتئین و انرژی مورد نیاز مردم از نان تامین می‌شود و توجه به تهیه، تولید و عرضه نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه موثر خواهد بود.
به گفته وی نان‌هایی که از آرد سبوس دار تهیه و با خمیر مایه و بدون استفاده از جوش شیرین عمل آوری می‌شود و با حرارتی ملایم، یکنواخت و شعله غیرمستقیم می‌پزد، سالم‌ترین نان‌ها هستند.
صداوسیما

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.