سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20782 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور حوادث رانندگی در جاده های کرمانشاه ۲ کشته و ۳ زخمی به جا گذاشت غذاهای محلی وارد منوی رستوران‌های کرمانشاه می‌شود فعالیت جهادی عمرانی خدماتی در مناطق هشت‌گانه کرمانشاه از امروز آغاز شد آموزش در خصوص احیای «قلبی – ریوی» به جامعه باید جدی گرفته شود پُرشدگی سدهای کرمانشاه به ۶۶ درصد رسید/ کسری مخازن زیرزمینی جبران نشده است تفریح ارزان مردم کرمانشاه در انتظار تعطیلی ست!/رئیس حوزه هنری:ما نمی توانیم با جان مردم ریسک کنیم/ جدی نگرفتن سیستم استاندارد اطفای حریق در سینما آزادی کرمانشاه اتباع افغانی جواز ورود به کرمانشاه را ندارند جزئیاتی جدید از علت خودکشی پرستار جوان؛ در ۹ ماه گذشته ۴۹ کرمانشاهی با قرص برنج خودکشی کردند بازار داغ برداشت گیاهان خودروی بهاری در کرمانشاه/ این گیاهان را از ریشه نکنید آب همه جزیره‌های «هشیلان» را دربر گرفت/ تلاش برای انتقال آب به سراب «یاوری»

میوه از سبد خانوار کرمانشاهی حذف شده است؛ کنترل بازار تره‌بار توسط دلالها
08 مهر 1397 - 17:50
شناسه : 9284
3
افزایش بدون توقف قیمت میوه در استان کرمانشاه با فعالیت دلال‌ها در این بازار شدت یافته است طلوع‌‌کرمانشاه :

کمبود میوه و فعالیت دلال‌ها از دلایل افزایش قیمت برخی از میوه‌ها به صورت روزانه بوده سبب نارضایتی فروشنده و مشتری شده است اما در این میان مردم به‌دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و قیمت میوه مجبور به حذف این خوراک از از سبد کالای روزانه خود هستند/ رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان کرمانشاه کرمانشاه :به دلیل مرزی بودن و صادرات میوه از قصرشیرین و مرز خسروی بیش از سایر استان‌ها با افزایش قیمت میوه مواجه است.

پ
پ

امسال به طور قطع تجربه‌ای تکرار نشدنی در افزایش قیمت‌ها همچون میوه در کشور و استان کرمانشاه محسوب می‌شود که افزایش قیمت میوه به‌دلیل کمبود در بازار است و این کمبود نیز از کاهش بارندگی و سردرختی میوه‌های باغی ناشی می‌شود اما همچون همیشه سودجویان و در بحث میوه دلالان به افزایش قیمت‌ها دامن زده‌اند.

کمبود میوه و فعالیت دلال‌ها از دلایل افزایش قیمت برخی از میوه‌ها به صورت روزانه بوده سبب نارضایتی فروشنده و مشتری شده است اما در این میان مردم به‌دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و قیمت میوه مجبور به حذف این خوراک از از سبد کالای روزانه خود هستند و در شرایطی که مسئولان کمبود میوه و افزایش قیمت را انکار می‌کنند حذف میوه تنها راهکار پیش‌روی خانواده‌ها است. 

افزایش قیمت میوه براین اساس است که میوه‌ها با درجه‌بندی متفاوت در میدان بار عرضه می‌شود اما فروشندگان میوه را بدون در نظر گرفتن این درجه‌بندی عرضه می‌کنند و بدین ترتیب قیمت میوه در باغها با نرخ اولیه فروخته می‌شود و این نرخ در میدان میوه و تره‌بار براساس درجه‌بندی میوه‌ها افزایش یافته و سومین افزایش قیمت نیز در مغازه‌های میوه فروشی اتفاق می‌افتد.

از سوی دیگر نیز بیکاری سبب شده بسیاری از جوانان کرمانشاهی به شغل میوه‌فروشی روی بیاورند که در بسیاری از خیابان‌های شهر وانت‌بارهای عرضه میوه وجود دارد که به‌دلیل نبود هزینه‌های جانبی در این گروه از فروشندگان، قیمت میوه‌های عرضه شده از مغازه‌ها کمتر است تا نابه‌سامانی بخش میوه در استان کرمانشاه بیش از پیش شود.

این نابه‌سامانی در بازار میوه کرمانشاه به‌ این دلیل است که بسیاری از میوه‌ها از خارج از استان وارد می‌شود و در عوض تمرکز استان کرمانشاه بر روی محصولات زراعی همچون گوجه فرنگی و سیب زمینی است که منابع آبی مناسب این منطقه را مصرف کرده و سودی عاید مردم کرمانشاه نمی‌کنند زیرا صادرات این محصولات به کشور همسایه یا در سایر استانها به فروش می‌روند.

یکی از دلایل افزایش قیمت میوه صادرات است

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان کرمانشاه با اشاره به اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت میوه در استان کرمانشاه صادرات است، اظهار داشت: استان کرمانشاه به دلیل مرزی بودن و صادرات میوه از قصرشیرین و مرز خسروی بیش از سایر استان‌ها با افزایش قیمت میوه مواجه است.

سیدعلی حسینی ، افزایش قیمت ارز، هزینه کاشت برای کشاورزان و هزینه حمل و نقل را از دیگر عوامل افزایش قیمت عنوان کرد و گفت: شرایط جوی، سرمای هوا و خسارات وارد شده سبب افزایش قیمت میوه در استان شده است.

وی بیان کرد: بسیاری از میوه‌ها و تره‌بار همچون صیفی‌جات از استان‌های دیگر وارد می‌شود و تنها اقلام محدودی همچون انگور و سیب‌درختی تولید داخل استان کرمانشاه است و بنابراین افزایش هزینه حمل و نقل نیز سبب افزایش قیمت می‌شود. 

رئیس اتحادیه میوه‌فروشان و سبزی‌فروشان کرمانشاه با بیان اینکه سود عرضه میوه تعرفه مشخص و برابر با ۲۰ درصد است، افزود: قدرت خرید مردم کاهش یافته و با توجه به اینکه تره‌بار برخلاف خشکبار امکان نگهداری ندارد بنابراین گاهی کمتر از تعرفه مشخص شده به فروش می‌رسد.

حسینی با اشاره به اینکه بازار میوه اکنون سنگین است و کشش ندارد، گفت: اکنون ۲۸۰ واحد میوه‌فروشی تحت نظارت اتحادیه هستند و بسیاری از میوه‌فروش‌ها به دلیل بازار نامناسب درخواست لغو پروانه را داشته‌اند.

وی یکی از دلایل درخواست لغو پروانه میوه‌فروشی‌ها را فعالیت نامناسب وانت‌بارها دانست و افزود: با توجه به اینکه این وانت‌ها هزینه آب و برق و کرایه مغازه ندارند و به‌طور معمول میوه‌های درجه دو و سه دارند بنابراین میوه را با قیمت پایین‌ترین نسبت به مغازه‌ها عرضه می‌کنند. 

رئیس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان کرمانشاه با اشاره به اینکه زمین استان کرمانشاه برای کاشت گوجه‌فرنگی مناسب نیست و از استان‌های دیگر وارد می‌شود، گفت: گوجه ربی در استان کرمانشاه تولید می‌شود اما تولید این محصول نیز نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

کمبود میوه در استان کرمانشاه وجود ندارد

مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده‌های کشاورزی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: هیچ کمبودی از نظر میوه در استان کرمانشاه وجود ندارد و گرانی موجود در بازار ناشی از فعالیت برخی از سودجویان است.

اصغر بهمنی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه هیچگونه کمبودی از نظر میوه در کشور و استان کرمانشاه وجود ندارد اظهار داشت: گرانی موجود در بازار میوه به دلیل فعالیت دلالان و افراد سودجو است که از وضعیت موجود سواستفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیچکدام از محصولات کشاورزی در کشور و استان با کمبود روبه‌رو نیستند، عنوان کرد: در راستای ذخیره‌سازی اقلام اساسی مورد نیاز مردم در استان کرمانشاه ۵۷۰ تن مرغ منجمد ذخیره‌سازی شده توزیع می‌شود.

دلالان بازار میوه را کنترل می‌کنند

یکی از فروشندگان میوه در کرمانشاه با اشاره به کمبود میوه در استان کرمانشاه گفت: در شرایطی که حجم میوه و تره‌بار در بازار زیاد باشد به طور قطع قیمت کاهش می‌یابد و برعکس چنانچه میزان کم باشد قیمت افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه قیمت اقلامی همچون سیر و سیب‌زمینی به دلیل فراوانی پایین است، عنوان کرد: افزایش قیمت میوه به تحریم و تورم موجود در بازار نیست و کاهش بارندگی سبب افزایش قیمت آن در بازار شده است.

یکی دیگر از فروشندگان میوه و تره‌بار استان کرمانشاه با بیان اینکه کمبود میوه سبب افزایش روزانه قیمت میوه شده است، گفت: نظارتی بر بازار میوه وجود ندارد و دلالان بازار را کنترل می‌کنند و به هر قیمتی که بخواهند می‌فروشند.

وی با بیان اینکه میوه قیمت ثابتی ندارد و هر روز یک قیمت دارد عنوان کرد: میوه‌های وارداتی همچون موز هفته گذشته در میدان تره‌بار هر کیلو ۶۰۰۰ تومان عرضه می‌شد اما این هفته به ۹۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است و دلیل آن را نوسانات دلار اعلام می‌کنند.

فروشندگان میوه از وضعیت بازار ناراضی هستند و به گفته رئیس اتحادیه بسیاری از آنها درخواست ابطال پرداخت فعالیت خود را دارند و از سوی دیگر نیز مصرف کنندگان از افزایش قیمت میوه ناراضی هستند و این روزها مردم استان کرمانشاه میوه کمتری خریداری می‌کنند که به نظر می‌رسد در این میان تنها دلالان ناپیدای بازار میوه از وضعیت موجود سود می‌برند.

برنامه‌ریزی دستگاه‌های مربوطه برای کنترل بازار میوه و توزیع آن در سطح بازار را می‌توان از طریق فعالیت میادین میوه و تره‌بار انجام داد، کاری که در بسیاری از استان‌ها همچون تهران اجرا شده است که این شیوه فعالیت دلالان و سودجویان را نیز حذف خواهد کرد و در این میان سبد خانوارهای کرمانشاهی نیز از میوه خالی نمی‌ماند.

این وضعیت نابه‌سامانی بازار میوه در حالی است که میدان بار میوه در مرکز استان کرمانشاه نیز از نظر جانمایی و وضعیت ظاهر وضعیت مناسبی ندارد و رفت و آمد هر فردی به این منطقه آزاد است که از جمله این افراد می‌توان دلال‌ها را مثال زد که به گفته فروشندگان میوه و برخی مسئولان مسبب اصلی افزایش قیمت‌ها هستند/تسنیم

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.