سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20782 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور حوادث رانندگی در جاده های کرمانشاه ۲ کشته و ۳ زخمی به جا گذاشت غذاهای محلی وارد منوی رستوران‌های کرمانشاه می‌شود فعالیت جهادی عمرانی خدماتی در مناطق هشت‌گانه کرمانشاه از امروز آغاز شد آموزش در خصوص احیای «قلبی – ریوی» به جامعه باید جدی گرفته شود پُرشدگی سدهای کرمانشاه به ۶۶ درصد رسید/ کسری مخازن زیرزمینی جبران نشده است تفریح ارزان مردم کرمانشاه در انتظار تعطیلی ست!/رئیس حوزه هنری:ما نمی توانیم با جان مردم ریسک کنیم/ جدی نگرفتن سیستم استاندارد اطفای حریق در سینما آزادی کرمانشاه اتباع افغانی جواز ورود به کرمانشاه را ندارند جزئیاتی جدید از علت خودکشی پرستار جوان؛ در ۹ ماه گذشته ۴۹ کرمانشاهی با قرص برنج خودکشی کردند بازار داغ برداشت گیاهان خودروی بهاری در کرمانشاه/ این گیاهان را از ریشه نکنید آب همه جزیره‌های «هشیلان» را دربر گرفت/ تلاش برای انتقال آب به سراب «یاوری»

صادرات دام زنده ظرفیتی متوقف شده در کرمانشاه
17 مهر 1396 - 10:43
شناسه : 934
4
طلوع‌‌کرمانشاه :

استان کرمانشاه یکی از قطب های دامپروری کشور است و از دیرباز به تولید محصولات دامی با کیفیت شهره بوده است. یکی از مهمترین محصولات دامی کرمانشاه گوشت دام سبک است که در تمام کشور و حتی کشورهای دیگر مورد توجه قرار دارد. گوسفند نژاد سنجابی کرمانشاه به نوعی یک برند محسوب می شود و […]

پ
پ

استان کرمانشاه یکی از قطب های دامپروری کشور است و از دیرباز به تولید محصولات دامی با کیفیت شهره بوده است.
یکی از مهمترین محصولات دامی کرمانشاه گوشت دام سبک است که در تمام کشور و حتی کشورهای دیگر مورد توجه قرار دارد.
گوسفند نژاد سنجابی کرمانشاه به نوعی یک برند محسوب می شود و اگرچه قیمت آن بالا است اما در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خوبی به فروش می رسد.
در سال های گذشته همواره صادرات دام زنده از استان کرمانشاه به خوبی صورت می گرفت، دام ها پس از طی مراحل قرنطینه و رعایت مسائل بهداشتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شدند و بازار خوبی هم در این کشورها داشتند.
در برخی از سالها بیش از ۲۰۰ هزار راس دام زنده از کرمانشاه به کشورهای عربی صادر شد و ارزآوری خوبی برای استان در پی داشت.
سال گذشته در شرایطی که صادرات دام زنده به خوبی انجام می شد به بهانه تنظیم بازار و بالا رفتن قیمت گوشت، صادرات دام زنده متوقف شد و کرمانشاه نیز از این امر متضرر گردید.
حالا مسئولین استان پیگیری و تاکید دارند که بار دیگر صادرات دام زنده از کرمانشاه برقرار شود، زیرا ادامه این روند علاوه بر ضرر اقتصادی که به همراه دارد باعث می شود بازارهایی را که به دست آوردیم از دست بدهیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه دام زنده و خصوصا گوسفند نژاد سنجابی را یکی از کالاهای عمده صادراتی استان کرمانشاه برشمرد و خواستار برقراری مجدد صادرات دام زنده از استان شد.
نعمت الله حقیقی اظهار کرد: دام زنده یکز از اقلام مهم و با ارزش صادراتی استان بود که عمدتا به کشورهای حوزه خلیج فارس می ‌رفت و صادرات مجاز و غیرمجاز آن ارزشی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار در سال داشته است.
وی با بیان اینکه اکنون صادرات دام زنده متوقف شده است، تاکید کرد: تقاضا داریم صادرات دام زنده دوباره برقرار شود و هر سال سهمی از تولیدات دام کشور برای صادرات در نظر گرفته شود.
به گفته این مسئول، این سهم می تواند حدود پنج درصد باشد تا آسیبی هم برای بازار داخل وارد نکند و این سهم تاثیر چندانی در افزایش قیمت گوشت داخلی نخواهد داشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استات کرمانشاه عقیده دارد توقف صادرات دام زنده به بازار صادراتی ما در سایر کشورها لطمه می‌ زند و چند سال طول می‌ کشد تا تجار ما بتوانند با زحمات زیاد دوباره بازار را به دست بیاورند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این خصوص گفت: در سال های گذشته یکی از مهمترین اقلام صادراتی ما دام زنده بود که اکنون صادرات آن متوقف شده است.
خسرو شهبازی یاداوری کرد: فقط در سال گذشته تا نیمه دی ماه ۲۴۵ هزار راس دام زنده از استان صادر شد و از آن زمان به بعد صادرات دام زنده متوقف شد.
وی ادامه داد: دلیلی که برای ممنوعیت صادرات دام زنده اعلام شد بالا رفتن قیمت گوشت بود.
به گفته این مسئول، اکنون قیمت گوشت در بازار کرمانشاه دو تا سه هزار تومان پایین آمده و شرایط خوبی است که دوباره صادرات دام زنده برقرار شود.

وی گفت: اگر صادرات دام زنده برقرار شود می ‌توان برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت، واردات گوشت انجام داد زیرا صرفه اقتصادی آن بیشتر است و بهای دام زنده صادر شده دو تا سه برابر واردات گوشت است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه ظرفیت خوبی برای صادرات دام زنده دارد، تصریح کرد: استان کرمانشاه سالانه ۴۰۰ هزار راس دام مازاد دارد که بخشی از آن می ‌تواند به خارج از کشور صادر شود.
شهبازی میزان تولیدات گوشت استان را نیز ۳۶ هزار تن دانست که ۲۶ هزار تن آن برای مصرف داخلی است.
وی گفت: البته ممنوعیت صادرات دام زنده در کل کشور است اما کرمانشاه چون پتانسیل زیادی در این بخش دارد بیشتر متضرر می شود.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.