به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ امروز دوشنبه (۳۰ آبان) هزار دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس کالا عرضه شد؛ این اولین خودروی پر تقاضا داخلی بود که پا به بورس کالا گذاشت. موضوعی که به نظر می رسد می توان آن را آغازی بر پایان قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو تفسیر کرد.
خریداران بورس کالا چقدر سود کردند؟
در معاملات امروز در حالی قیمت پایه پژو ۲۰۷، ۱۸۷ میلیون تومان تعیین شده بود که در جریان رقابت تا قیمت ۳۶۶ میلیون تومان هم بالا رفت که به معنای افزایش حدود ۹۵ درصدی نسبت به قیمت پایه است. با در نظر گرفتن ۱۳ درصد مالیات و عوارض قانونی و همچنین ۴میلیون و ۳۷۰ هزار تومان هزینه شماره گذاری و بیمه، قیمت نهایی پژو ۲۰۷ برای خریداران در سقف قیمتی، حدود ۴۱۹ میلیون تومان تمام میشود. با توجه به قیمت ۴۴۶ میلیون تومانی در بازار آزاد، خریداران پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی در سقف قیمتی معاملات امروز بورس کالا، این خودرو را ۲۷ میلیون تومان پایین تر از قیمت بازار خریداری کردند.
کمترین قیمت معامله شده پژو ۲۰۷ نیز ۳۴۴ میلیون تومان بود که به معنای افزایش ۸۲ درصدی نسبت به قیمت پایه است. با در نظر گرفتن مالیات، عوارض قانونی و سایر هزینهها، قیمت نهایی این خودرو برای خریداران در کف قیمتی حدود ۳۹۱ میلیون تومان تمام شده که ۵۵ میلیون تومان کمتر از بازار آزاد است.
به طور میانگین، خریداران پژو ۲۰۷ را در قیمت حدود ۳۴۳ میلیون تومان از بورس کالا خریداری کردند که با توجه به سایر هزینهها، قیمت تمام شده به طور میانگین برابر با حدود ۳۹۲ هزار تومان خواهد بود. این رقم به معنای این است که امروز پژو ۲۰۷ به طور میانگین ۵۴ میلیون تومان از بازار آزاد ارزان تر تمام شد.
ایران خودرو چقدر ضرر نکرد؟!
اما شاید مسئله مهم سود ایران خودرو از فروش هزار دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس کالا باشد یا به عبارت دقیق تر، ایران خودرو از فروش این تعداد خودرو در بورس کالا به جای فروش در طرح فروش فوری، چقدر از زیان جلوگیری کرد؟
بر اساس آخرین قیمت مصوب، ایران خودرو بهای پژو ۲۰۷ را بدون در نظر گرفتن هزینه مالیات و سایر هزینهها حدود ۱۸۷ میلیون تومان اعلام کرده است. با توجه به میانگین قیمت حدود ۳۴۳ میلیون تومان در معاملات امروز بورس کالا، ایران خودرو با فروش هزار دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس کالا به جای فروش فوری از عدم النفع حدود ۱۵۶ میلیارد تومانی جلوگیری کرده است.
دیدگاه