جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

یک کمپ برای تمام معتادان زن کرمانشاه
23 آبان 1397 - 19:51
شناسه : 11398
5
طلوع‌‌کرمانشاه :

در کرمانشاه فقط یک کمپ ترک اعتیاد برای زنان وجود دارد/مدیر کل بهزیستی کرمانشاه:هم اکنون یک کمپ ترک اعتیاد در خیابان سعدی برای زنان در استان داریم که توسط بخش خصوصی راه اندازی شده وظرفیت پذیرش ۳۰ زن معتاد را دارد/در ادامه طی گفت و گویی با معاون امور پیشگیری بهزیستی کرمانشاه:تمام افرادی که قرار است وارد این کمپ شوند از نظر بیماری هایی مانند ایدز غربالگری می شوند و هیچکدام مبتلا به بیماری ایدز نیستند و هم اکنون ۱۴ نفر در این کمپ نگهداری می شوند وی یادآوری کرد متادون درمانی صرفا در کمپ های ماده ۱۶ (اردوگاه های اجباری با دستور قضایی) امکان تجویز دارد آن هم نه برای همه معتادان، بلکه صرفا آنهایی که بنا به تشخیص پزشک به آن نیاز دارند/در مراکز ماده ۱۵ یا همان کمپ های ترک اعتیاد به هیچ عنوان مصرف متادون مجاز نیست/گفتنی است علی رغم پیگیری ها امکان مصاحبه با مسئول این کمپ ترک اعتیاد زنان برای خبرنگار طلوع فراهم نشد

پ
پ

یک کمپ برای تمام معتادان زن کرمانشاه
در گذشته الگوی مصرف مواد مخدر بیشتر به سمت مردان متمایل بود و مصرف مواد مخدر برای زنان یک تابو محسوب می شد و رواج چندانی نداشت.
طی سال های اخیر زنان نیز به سمت مصرف انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی روی آورده اند و این آسیب اجتماعی حتی زنان جوان و کم سن و سال را نیز درگیر کرده است.
به دنبال مصرف انواع مواد مخدر، سایر معضلات اجتماعی مانند فساد، بزه، سرقت و … نیز برای زنان پیش می آید و گاهی برای تامین مواد مخدر مورد نیاز خود دست به هر کاری می زنند.
به هر حال امید به نجات معتادان همیشه وجود دارد و از همین رو کمپ های ترک اعتیاد متعددی ایجاد شده که برخی از آنها نیز برای زنان است.
در استان کرمانشاه نیز که نرخ اعتیاد به مواد مخدر قابل توجه است و این آسیب در زنان نیز دیده می شود نیاز به کمپ ترک اعتیاد خصوصا برای زنان معتاد متجاهر ضروری است.
زنان نسبت به مردان در معرض آسیب های بیشتری قرار دارند و مشاهده زن معتاد با چهره نامناسب که حتی گاهی اقدام به گدایی و زباله گردی می کند برای همه ناخوشایند است.با این وجود در کرمانشاه فقط یک کمپ ترک اعتیاد برای زنان وجود دارد که قطعا نمی تواند نیاز گسترده این شهر را پوشش دهد.
کمپی که خیلی از عمر آن نمی گذرد و توسط بخش خصوصی اما با مجوز بهزیستی استان راه اندازی شده است.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در خصوص وضعیت کمپ ترک اعتیاد زنان در کرمانشاه گفت: هم اکنون یک کمپ ترک اعتیاد برای زنان در استان داریم که ظرفیت پذیرش ۳۰ زن معتاد را دارد.
دکتر امید قادری در گفت و گو با خبرنگار طلوع کرمانشاه خاطرنشان کرد: تنها کمپ ترک اعتیاد زنان در کرمانشاه در خیابان سعدی قرار دارد و توسط بخش خصوصی راه اندازی شده اما از بهزیستی مجوز دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت این کمپ از نظر توزیع و مصرف متادون چگونه است، یادآوری کرد: در کمپ ترک اعتیاد متادون داده نمی شود و این کار ممنوع است.
قادری اظهارداشت: این کمپ پزشک دارد که در صورت نیاز پزشک دارو مورد نیاز افراد را برای آنها تجویز می کند.
وی از تعرفه مشخص این کمپ هم یاد کرد و افزود: اخذ هزینه باید در قالب تعرفه مشخص صورت گیرد و مسئول کمپ نیز موظف است نسبت به تامین دارو مورد نیاز معتادان اقدام کند تا آنها مشکلی برای تامین داروی خود نداشته باشند.
اما نگرانی درباره تبادل متادون بین زنان کمپ وجود دارد، همچنین اینکه مشخص نیست وضعیت زنان کمپ از نظر بهداشت و انواع بیماری ها خصوصا ببماری ایدز چگونه است.
معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه درباره مصرف متادون در کمپ های ترک اعتیاد گفت: متادون درمانی صرفا در کمپ های ماده ۱۶ (اردوگاه های اجباری با دستور قضایی) امکان تجویز دارد آن هم نه برای همه معتادان، بلکه صرفا آنهایی که بنا به تشخیص پزشک به آن نیاز دارند.
فرحناز محمدی یادآوری کرد: در مراکز ماده ۱۵ یا همان کمپ های ترک اعتیاد به هیچ عنوان مصرف متادون مجاز نیست.
وی از نظارت جدی بهزیستی بر کمپ ها در این زمینه خبر داد و عنوان کرد: هر کمپی که در آن متادون رد و بدل شود غیرمجاز تلقی شده و با آن برخود می شود.
وی درباره کمپ ترک اعتیاد زنان کرمانشاه نیز اظهار کرد: هم اکنون ۱۴ نفر در این کمپ نگهداری می شوند.
به گفته این مسئول،تمام افرادی که قرار است وارد این کمپ شوند از نظر بیماری هایی مانند ایدز غربالگری می شوند و هیچکدام مبتلا به بیماری ایدز نیستند.
گفتنی است علی رغم پیگیری ها امکان مصاحبه با مسئول این کمپ ترک اعتیاد زنان برای خبرنگار طلوع فراهم نشد/اختصاصی طلوع کرمانشاه/عکس تزیینی

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.