پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

ماندگاری اندیشه و احساس در گِرو پایبندی به ادبیات و شعر متعهد است
01 آبان 1396 - 9:34
شناسه : 1160
1
شاعر برجسته کرمانشاهی در گفت‌وگو با طلوع کرمانشاه: طلوع‌‌کرمانشاه :

شاعر برجسته کرمانشاهی گفت: شعر در عصر حاضر باید متعهد باشد تا ماندگاری اندیشه و احساس برای شاعر به ارمغان آید.

پ
پ

سید حاتم نیکیار در گفت‌وگو با طلوع کرمانشاه، اظهار داشت: بیش از دو دهه است که در حوزه شعر و ادبیات فعالیت موثر دارم و  فعالیت‌های ادبی خود را از دوران دبیرستان طی سالیان ۷۱ – ۷۲ آغاز کردم و با شاعران هم سن و سال و نسل پیش از خودم نیز آشنا و هم داستان شدم.

نیکیار می‌افزاید: فعالیت‌های شعری و ادبی خود را در دانشگاه  ادامه دادم و در کنار تحصیل در رشته مهندسی شیمی دانشگاه رازی، در بستر فضایی فرهنگی، از همان اوان ورود به دانشگاه شعرسُرایی را ادامه دادم و اولین انجمن ادبی دانشکده فنی مهندسی را با همکاری جهاد دانشگاهی تاسیس کردیم.

وی از علاقه خود به ادبیات می‌گوید و می‌افزاید: در دوران تحصیل همواره به کلاس‌های ادبیات علاقه‌مند بودم، از سویی در خانواده‌ای رشد یافتم که همگی اهل شعر و هنر و فرهنگ بودند و در دانشگاه ارتباط بین من و شعر جدایی ناپذیر شد و در مجامع مختلف ادبی، عصر شعرها، شب شعرها، جشنواره‌ها و… حضور فعال داشتم.

نیکیار بیان کرد: پس از فراغت از تحصیل، مدتی از دنیای شعر فاصله گرفتم چراکه معتقد بودم هنر و ادبیات باید بتواند در زندگی واقعی انسان‍ها تغییر مثبت ایجاد کند و صرفاً آه و ناله و شعر غم انگیز و مردم را مُکدّر کردن سودی ندارد. پس بیشتر اوقاتم را به مطالعه گذراندم تا اینکه بعد از چند سال دوباره با دیدگاه نوین و اینکه شعر باید متعهد باشد و برای انسانها و شادی آفرینی و امید دادن، مُحرک و برانگیزاننده باشد، دوباره وارد حوزه ادبیات شدم، گرچه سخت بود اما سعی من بر این بود تا معیارها را تا آنجا که ممکن است ارائه دهم.

این شاعر برجسته کرمانشاهی افزود: دو اصل را سرلوحه شعر برای زندگی قرار دادم، اینکه شعر باید انرژی بخش باشد و دیگر اینکه هویت و ماهیت اصلی خودم را در شعر به منصه ظهور برسانم.

وی با تاکید بر اینکه شعر در عصر حاضر باید متعهد باشد، تصریح کرد: جامعه، اجتماع و محیط زندگی و طبیعت از عناصری بودند که من بدان‌ها توجه کردم و از اینکه صرفاً شعر را برای دل خود بگویم نمی‌پسندم.

نیکیار بیان کرد: به اعتقاد من شعر یعنی بیان جامعه پسند و ماندگارتر اندیشه‌ها و احساسات و توجه دادن به بخش‌ها و زوایایی که مغفول مانده است و با چاشنی هنر قطعاً در قلب مخاطب جای می‌گیرد و باورپذیرتر می‌شود و ماندگاری اندیشه و احساس را به ارمغان می‌آورد.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.