جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

صدها کشته و هزاران مجروح در زلزله کرمانشاه/ هر روز عمق فاجعه آشکارتر می‌شود / دست پاچگی مدیران کم کار کرمانشاهی در ساماندهی زلزله زدگان و اولتیماتوم استاندار برای عزل مدیران ناکارآمد
26 آبان 1396 - 10:49
شناسه : 2005
0
طلوع کرمانشاه گزارش میدهد: طلوع‌‌کرمانشاه :

به دنبال وضعیت بحران زده استان کرمانشاه، مردم این دیار علاوه بر درد زلزله، متحمل دردهای زیاد دیگری شده‌اند.

پ
پ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طلوع، آخرین ساعات شبانگاه یکشنبه‌ای که گذشت، به یکباره مردم دیار پهلوانان به غم نشستند؛ سرزمینی که نقطه آغازین و پایانی جنگ بوده و سال‌ها از محرومیت رنج برده است و به خوبی در برابر ناملایمات زمانه مقاوم شده است.

در پی اشاعه اخبار زلزله که ابتدا کانون آن در کشور عراق اعلام شد در چندین استان کشور از جمله استان کرمانشاه زلزله رخ داد اما آنجا که ویران‌تر شد کرمانشاه بود و در این میان اوضاع شهرستان‌های غربی اما وخیم‌تر.

در لحظات ابتدایی وقوع زلزله که البته نابه سامانی نیز موج می‌زد و مردم هراسان خانه‌های خود را ترک می‌کردند ترافیکی بسیار سنگین حاکم شد اما هنوز صدای مسئولی از طریق رادیو یا شبکه‌های تلویزیونی محلی به گوش مردم نرسیده بود؛ البته در این شرایط مجریان رادیو کرمانشاه با فراخواندن مردم به آرامش، جسته و گریخته به ارائه آموزش‌های مواجه با زلزله های بعدی پرداختند و از مردم خواستند که شب را بیرون از منازل خود سپری کنند.

رفته رفته و با گذشت ساعاتی از زلزله، عمق فاجعه بیشتر نمودار شد؛ هر لحظه بر شمار آمار کشته ها و مجروحین در مناطق غربی استان افزوده می‌شد و این مردم را هراسان تر می‌کرد، البته ارتباط گیری مسئولین استانی هم با رسانه های جمعی بیشتر شد و در این میان اخبار و تصاویر دردناکی از شهرستانهای سرسبز استان منتشر شد؛ تصاویری از ویرانی های صد درصدی منازل، کودکان و مادران و پدرانی که زیر آوار ماندند، مسکن‌های مهری که بی مهری کردند، مردمانی داغ دیده که آواره بودند…

اگرچه مسئولین کشوری و استان‌های معین در سطوح مختلف اعم از وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان، مسئولین نظامی و انتظامی، مسئولین وزارت نیرو، شرکت گاز و مخابرات و بسیاری دیگر از مسئولین برای خروج کرمانشاه از بحران به یاری شتافتند اما با وجود گذشت چند روز از این حادثه، کماکان بسیاری از مشکلات مردم زلزله زده کرمانشاه به قوت خود باقی است؛ از توزیع ناعادلانه کمکها و امکانات گرفته که سبب شده در برخی از روستاهای دور افتاده و البته با آسیب بیشتر هیچ امکاناتی توزیع نشود تا یافتن چند هزار تخته چادر در منزل یکی از سارقان کرمانشاهی، از ترافیکهای سنگین جاده‌ها تا بی اعتماد شدن برخی از مردم به ستاد مدیریت بحران جهت توزیع اقلام کمکی، از عدم پذیرش برخی بیمارستانها با وجود تختهای خالی تا استمرار چند روزه قطعی آب، برق، گاز در برخی از روستاها؛ از مردن کودکی به دلیل سرما تا بی سرپناهی بسیاری از زلزله زدگان گرسنه و تشنه و داغ دیده؛ این ها همگی جدای از درد بزرگ از دست دادن عزیزان و ویرانی خانه و کاشانه آنان است.

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده توسط پزشکی قانونی قربانیان زلزله غرب کشور ۴۳۶ نفر است و سه جسد نیز مجهول‌الهویه هستند. همچنین بیش از ۸ هزار نفر نیز دچار مصدومیت شدند.

این در حالی است که در این میان مسئولین استانی نیز سخنان ضد و نقیضی داشته اند و یکدیگر را مقصر در بروز چنین مشکلاتی معرفی می‌کنند یا حداقل از پذیرفتن مشکلات خود شانه خالی می کنند و البته همچنان استاندار کرمانشاه مجدانه خواستار تلاش دست اندرکاران برای رفع بحران ادامه دار بوده است.
یکی از مشکلات جدی قابل طرح در زلزله اخیر کرمانشاه، عدم توزیع عادلانه امکانات میان این افراد است به گونه‌ای که با وجود گسیل شدن کمکها و تجهیزات فراوان و حااکمیت ترافیک سنگین بر جاده ها شماری از جاده ها از دریافت کمکها محروم ماندند.

همدردی و تسلیت دردی از ما دوا نمی‌کند

یک از زلزله زدگان سرپل ذهابی به خبرنگار طلوع می‌گوید: چند روز است که مدام می‌شنویم کمک های مردمی در حال ارسال است اما فقط دو روز بعد از زلزله توانستیم مقداری آب و غذا دریافت کنیم.تا روز سوم زلزله، هیچ محموله کمکی به گیلانغرب نرسید.

شهبازپور مدیر روابط عمومی فرمانداری شهرستان گیلانغرب اما با ابراز تاسف گفته است که متاسفانه تاکنون هیچ محموله کمکی به گیلانغرب نرسیده است.

شهبازپور، اظهار داشت: حجم خسارتهای وارده به شهرستان گیلانغرب بسیار بالا است؛ بسیاری از روستاها بین ۱۵ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده اند با این حال اطلاع رسانی خاصی به مصدومان آن انجام نشده است.

وی افزود: در این هوای سرد مردم شهرستان گیلانغرب بدون سرپناه به سر می برند اما تاکنون یکی از مسئولین کشوری به این منطقه نیامده اند در حالی که شماری از روستاهای نزدیک به سرپل ذهاب در این شهرستان به طور کامل تخریب شده است.

در حالی که شب گذشته تصاویر و اخبار دستگیری سارقانی که اقدام به دزدی چند هزار تخته چادر هلال احمر هنگام توزیع اقلام بین زلزله زدگان کرده بودند، در فضای مجازی منتشر شد، سابقا مسئولین نیروی انتظامی استان اخبار دزدی را تکذیب کرده بودند؛ سرقت محموله چادر کذب است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه در این رابطه گفته است که سرقت محموله چادر در مسیر انتقال به مناطق زلزله زده صحت ندارد و وضعیت امنیتی مناطق زلزله‌زده مطلوب است.

سرهنگ محمدرضا آمویی اظهار داشت: مردم به شایعات توجه نکنند و اکنون وضعیت امنیتی منطقه مناسب است و هیچ سرقتی هم رخ نداده است.

آمویی عنوان کرد: برخی از شهرهای استان کرمانشاه آسیب‌دیده هستند و در ۴۸ ساعت گذشته منازل آنها تخریب شده و وضعیت مناسبی از نظر زیستی ندارند بنابراین نیازمند انضباط و همدلی هستند.

از سوی دیگر انتشار تصاویر و اخباری مبنی بر عدم توزیع عادلانه تجهیزات میان زلزله زدگان و استمرار محرومیت برخی از روستاها سبب شد تا مردم با خودروهای شخصی اقدام به توزیع کمک کنند که در نهایت منجر به ایجاد ترافیک‌های سنگین شد؛ ترافیک‌هایی که این روزها با آمدن چهره های مشهور بسیار بیشتر شده است.کمک ها استمرار داشته باشد.

فرماندار سرپل ذهاب اما به موضوع دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: قطعا ترافیک ایجاد شده در مسیرها تنها به ضرر مردم آسیب دیده است و دیرتر کمک ها را به دست آنها خواهد رساند و لازم است که شهروندان و جامعه فهیم هنرمندان و ورزشکاران به این موضوع توجه داشته باشد.

سنجابی ضمن تاکید بر استمرار کمک های مردمی تصریح کرد: مردم نحوه ارسال کمک های خود را مدیریت کنند و کمک ها را به صورت مستمر ارسال کنند، چراکه قطعا در هفته های بعد دوباره مردم به کمک نیاز خواهند داشت.

در بخشی از سخنان استاندار کرمانشاه اما زوایایی از زلزله اخیر کرمانشاه به تصویر کشیده شده است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه از روزهای آینده موضوع ایجاد اسکان های دایمی برای زلزله زدگان آغاز می شود، گفت: امیدواریم بانک ها زلزله زدگان را گرفتار بروکرواسی های خود نکنند.

هوشنگ بازوند تصریح کرد: فضای مجازی حُسن های بسیار زیادی در فاجعه اخیر داشته و توانسته بسیاری از کاستی ها در زمینه ساخت و سازهای غیراستاندارد برخی اماکن مانند مسکن مهر و بیمارستان ها را به خوبی به تصویر بکشد. همچنین اشکالاتی که در نحوه توزیع اقلام و یا کمک ها بوده است را نمایانده است.

بازوند ادامه داد: بیمارستان ها در شرایط بحرانی مانند زلزله باید اماکن امنی برای خدمات رسانی پزشکی باشند ولی متأسفانه بیمارستان های اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب در این حادثه تخریب شدند.

وی گفت: با وصل شدن آب و برق زندگی در شهر سرپل ذهاب کم کم به روال عادی بازمی‌گردد و مغازه های شهر شب ها تا دیروقت باز هستند.

استاندار کرمانشاه گفت: بر اساس تجربه های قبلی اسکان موقت در همان خانه های مردم دایر شد تا آن ها در کنار اموال خود باشند. با اینکار در واقع اسکان موقت را به اسکان دایم گره زده ایم که این تدبیر مورد تایید رییس جمهور هم قرار گرفت.

وضعیت نابسامان کرمانشاه از سوی نمایندگان مجلس نیز مورد نقد جدی قرار گرفت

نماینده اعزامی مجلس به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، از تخریب کامل ۱۵۰۰ واحد تولیدی در زلزله اخیر خبر داد و با اشاره به سرمای هوا گفت: نباید مردم در این وضعیت رها شوند.

عباس گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس که به نمایندگی از این کمیسیون به مناطق زلزله زده کرمانشاه سفر کرده است، با اشاره به بازدید صورت گرفته اظهار داشت: وضعیتی که در مناطق حادثه دیده غرب کشور مشاهده کردیم در زلزله سال ۸۵ شهرستان بروجرد نیز دیده بودیم و بر اساس آنچه همکاران نقل می‌کردند، وضعیت در زلزله سال ۸۲ بم نیز مشاهده شده بود.

وی افزود: این مسئله نشان می‌دهد که در کیفیت خدمات رسانی و مدیریت بحران رشد نداشته ایم و برنامه ریزی های قبلی به گونه ای نیست که در شرایط بحرانی به نحو مطلوب خدمات رسانی انجام شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت بحران و امدادرسانی باید به صورت شبکه ای و هماهنگ در منطقه محل حادثه انجام شود، گفت: این کار باید با بهره گیری از تیم های مردمی و گروه های خودجوش انجام شود و برای آن از قبل برنامه ریزی شده باشد، اما این خلأ به وضوح در مناطق زلزله زده قصرشیرین و سر پل ذهاب دیده شد.

گودرزی در توضیح وضعیت این مناطق عنوان کرد: یکی از مشکلات این بوده است که توزیع امکانات با برنامه و هماهنگ انجام نشده بود و طبیعتا در این شرایط بی نظمی ها و مشکلاتی پیش می آید.

وی در عین حال تاکید کرد: نسبت به گذشته، رُشد مردم برای نحوه مواجه‌ی با حوادث بیشتر شده و تجارب آنها از گذشته باعث شده است که اقدامات به موقع تری انجام دهند؛ به عنوان مثال اسکان اضطراری و مدیریت اولیه عمدتا توسط خود مردم صورت گرفته است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند توزیع اقلام مانند چادر و پتو در میان حادثه دیدگان استان کرمانشاه اظهار داشت: در این رابطه مشکلات جدی وجود داشته به نحوی که هنوز هم نه فقط برای «اسکان موقت» که برای «اسکان اضطراری» هم مشکل دارند.

گودرزی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که کم کم وارد فصل سرما شده‌ایم و نباید اسکان موقت حادثه دیدگان به تاخیر بیفتد؛ وضعیت سرما حتما در روزها و هفته های آینده بغرنج خواهد بود و نباید این مردم در سرما رها شوند.روزهای اول حادثه همه می روند، مهم هفته های بعد است.

وی افزود: معمولا در روزهای اول بحران همه به منطقه سفر می‌کنند و تلاش می کنند تا کاری انجام دهند؛ مهم این است که بعد از آن و در هفته های آینده مشکلات پیگیری شود، نه اینکه جوگیر شویم و وعده هایی به زلزله زدگان بدهیم و بعد از چند هفته یا چند ماه فراموش کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره وضعیت بهداشت روانی حادثه دیدگان منطقه کرمانشاه به ویژه کودکان تصریح کرد: زندگی در این منطقه جاری است اما با توجه به گستردگی حادثه و اینکه ۱۹۰ روستا آسیب دیده اند باید اقدامات فوری تری انجام شود.

گودرزی خاطرنشان کرد: در جلسه ای که با استاندار کرمانشاه داشتیم طبق آمار وی، حدود ۱۲ هزار واحد روستایی و ۵ هزار واحد شهری تخریب صد درصد شده و ۱۵ هزار واحد مسکونی نیز بین ۲۰ تا ۷۰ درصد خسارت دیده اند و حدود ۱۵۰۰ واحد تولیدی و خدماتی نیز تخریب شده است.

وی با اشاره به وقوع ۲۲۰ پس لرزه تا دو روز پیش و اختلال خدمات رسانی در پی هر پس لرزه گفت: ضروری است که این مساله هم در خدمات رسانی لحاظ شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین با اشاره به وعده بانک مرکزی برای ارائه وام های ۱۰ میلیون تومانی قرض الحسنه به آسیب دیدگان افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز باید وارد عمل شوند و با تنفس هایی که برای بیمه تامین اجتماعی ارائه می دهند، شرایط آینده را برای حادثه دیدگان مساعدتر کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با بیان اینکه اقلام اساسی مانند آب و غذا به اندازه کافی در مناطق زلزله زده وجود دارد، گفت: اکنون تنها چیزی که به شدت به آن نیاز داریم نایلون برای روی چادرها است.

رضا محمودیان با اشاره به کمک‌های خوبی که به مناطق زلزله زده خصوصا از سوی مردم ارسال شده، عنوان کرد: خوشبختانه به میزان کافی آب و غذا به این مناطق رفته و دیگر کمبودی در این خصوص به وجود ندارد.

وی مهمترین نیاز کنونی مناطق زلزله زده را نایلون برای روی چادرها دانست و افزود: با توجه به احتمال بارندگی در این مناطق نیاز داریم نایلون روی چادرها کشیده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه وسایل گرمایشی، چراغ زنبوری، والر و… را نیز از دیگر نیازهای فعلی مردم مناطق زلزله زده اعلام کرد.

محمودیان در خصوص تامین چادر برای زلزله زدگان نیز تاکید کرد: تاکنون ۲۸ هزار تخته چادر بین مردم توزیع شده است.

به گفته این مسئول، به زودی سه هزار تخته چادر دیگر برای سرپل ذهاب، دو هزار تخته برای ثلاث باباجانی، هزار تخته برای قصرشیرین و هزار تخته نیز برای گیلانغرب ارسال خواهد شد تا مردم دیگر مشکلی برای چادر نداشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه در ادامه به انجام آواربرداری در همه نقاط زلزله زده اشاره کرد و ادامه داد: اکنون در همه نقاط آب و برق برقرار است، البته نواقصی هم وجود دارد که به زودی رفع خواهد شد.

محمودیان با بیان اینکه کمک‌ها را فقط به چهار شهرستان‌ اصلی زلزله زده محدود نکردیم، تصریح کرد: تمام مناطقی که از زلزله آسیب دیدند تحت پوشش کمک قرار گرفتند.

این گفته های مسئولین در حالی است که کماکان آب، برق و گاز برخی از روستاها قطع است و همچنان مشکل بی سر پناهی و عدم توزیع عادلانه امکانات دیده می شود.

بومی بودن ۸۰ درصد مدیران، شرایط را بحرانی کرد

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به اینکه ۸۰ درصد مدیریت شهرستانها بر عهده افراد بومی گذارده شده مدیریت بحران نیز بحرانی شده بود.

احمد صفری در گفت‌وگو با خبرنگار طلوع، اظهار داشت: برخی از این مدیران به دلیل از دست دادن برخی از عزیزان خود تا ۴۸ ساعت دست پاچه بودند البته به آنان نیز حق می‌دهیم لذا از مدیریت بحران استان انتظار داشتیم سریع ورود یابد.

وی افزود: با کمک وزیر بهداشت و ووزیر کشور، استاندار و مجمع نمایندگان نقاط شهری مناطق زلزله زده به ارتش، مناطق روستایی به سپاه و تامین امنیت نیز به نیروی انتظامی محول شد و همین امر سبب برقراری آرامشی نسبی شد.

صفری با اشاره به ساماندهی وضعیت بحرانی و برقراری آبف برق و گاز گفت: ایجاد وضعیت بحرانی در ۲۴ تا ۴۸ ساعت نخست طبیعی است اما مجموعا آوار برداری در روستاها آغاز شده که امیدواریم ظرف روزهای آینده این امر به پایان رسد و با توجه به سرمای هوا و بارش های آینده، بنیاد مسکن نیز به ساخت و ساز منازل برای زلزله زدگان با سرعت بیشتری بپردازد.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.