وی ادامه داد: علیرغم اینکه نان برنجی کرمانشاه امروزه یکی از سوغاتهای بسیار مطرح این استان محسوب میشود، اما وجود برخی مشکلات باعث شده تا خطر از بین رفتن اعتبار در کمین این میراث ۱۵۰ ساله کرمانشاهیان باشد.
وی تاکید کرد: به این اعتبار، از سالیان گذشته تاکنون شاهد راه اندازی کارگاههای متعدد پخت نان برنجی و یا حضور پررنگ وانت بارهایی هستیم که به فروش و عرضه این سوغات در ورودیها و خروجیهای شهر کرمانشاه اقدام میکنند.
وی خاطرنشان کرد: از دستگاههای ذیربطی همچون اداره کل استاندارد، پلیس راه، میراث فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی استان انتظار میرود که برای مقابله با این مشکل اقداماتی را در دستور کار قرار دهند.
این مدرس بازاریابی در ادامه این گفت و گو اظهار کرد: همچنین معتقدم باید از بسته بندیهای سنتی که اکنون برای نان برنجی کرمانشاه وجود دارد عبور کنیم و به سمت بسته بندیهای خلاقانه و جذاب تری پیش برویم. هرچند که تابحال چند برند نان برنجی در کرمانشاه دست به چنین کاری زدهاند، اما کماکان میبینیم اکثر نان برنجی که تولید میشود در جعبههای مقوایی مستطیل شکلی است که گاها نوع چیدمان نان برنجی در داخل آنها باعث خُرد شدن این شیرینی تُرد میشود.
امامی گفت: همچنین باتوجه به اینکه دنیای کنونی دنیایی است که زندگی بشر دوباره در حال بازگشت به زندگی ارگانیک و سنتی است، فکر میکنم نحوه پخت سنتی نان برنجی در داخل کارگاههایی که در کرمانشاه فعال هستند، میتواند برای بسیاری از گردشگران جذاب باشد و حتی باعث افزایش اعتبار این شیرینی شود، براین اساس بهتر است که روی چنین مسائلی هم در این استان کار شود.
وی در بخش پایانی این گفت وگو عنوان کرد: باتوجه به قدمت و پیشنیه نان برنجی کرمانشاه که بخشی از فرهنگ و تمدن مردم این استان است، مسئولین باید برای حفظ و نگهدای آن تلاشهایشان را دوچندان کنند، چراکه درحال حاضر این انتظارات در سطح نازلی برآورده شده و بیشک در بلندمدت، آسیب جدی و جبران ناپذیری به نام و نشان این ” برند” کرمانشاه وارد خواهد کرد.
عضو انجمن بازاریابی ایران تاکید کرد: نگذاریم بهخاطر کجسلیقگی و فرصتطلبی عده قلیلی سودجو، چوب حراج به یکی از میراثهای استان کرمانشاه وارد و این نام و نشان که دستاورد سالها تلاش و کوشش مردان و زنان کرمانشاهی بوده، تخریب و یا تضعیف شود./ایسنا
دیدگاه