جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

سراب روانسر خشک شد
09 تیر 1400 - 12:26
شناسه : 269785
4
فرماندار روانسر طلوع‌‌کرمانشاه :

فرماندار این شهرستان اعلام کرد: میزان دبی آب سراب روانسر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است./«سعدی مصطفی‌زاده» افزود: بخش زیادی از سراب به صورت کامل خشک و بخش باقی مانده نیز بسیار کم آب است که احتمال دارد با تشدید گرمای هوا آن نیز خشک شود./وی با بیان اینکه کماکان آب از سراب روانسر به کانال های پایین دست جاری می شود، گفت: با کمک اداره کل آب منطقه ای و سازمان محیط زیست اکنون در حال لایروبی سراب هستیم./این سراب یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه قره سو است که آب آن از کوه های «یله‌ور» و زاگرس (شاهو) تامین می شود./فرماندار شهرستان روانسر  بر نقش چاه های غیر مجاز بر روند خشکی سراب روانسر اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده عوامل بسیاری بر خشکی سراب روانسر تاثیرگذار است که یکی از مهمترین آن‌ها چاه های غیر مجاز کشاورزی محسوب می شود.

پ
پ

 کاهش سطح آب سراب روانسر از خردادماه امسال و با گرم شدن تدریجی هوا شروع شد و هر روز از میزان آب آن کاسته می‌شد اما این کاهش در تیرماه به اوج خود رسید و در نهمین روز از فصل تابستان بخش زیادی از سراب خشک شده است.

 این سراب که در مرکز شهر روانسر واقع شده و یکی از جاذبه های گردشگری منطقه غرب کشور محسوب می شود به دلیل کاهش بارش‌ها، برداشت‌های بی‌رویه از طریق حفر چاه‌های غیرمجاز و کاهش سطح آب‌های زیر زمینی خشک شده است.

سراب زیبای روانسر با وسعت بیش از یک هکتار و با قدمتی بیش از ۴۰ هزار سال در دامنه تپه زیبای صخره‌ای در وسط شهر روانسر در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد.

کاهش ۷۰درصدی دبی آب سراب

فرماندار این شهرستان اعلام کرد: میزان دبی آب سراب روانسر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

«سعدی مصطفی‌زاده» افزود: بخش زیادی از سراب به صورت کامل خشک و بخش باقی مانده نیز بسیار کم آب است که احتمال دارد با تشدید گرمای هوا آن نیز خشک شود.

وی با بیان اینکه کماکان آب از سراب روانسر به کانال های پایین دست جاری می شود، گفت: با کمک اداره کل آب منطقه ای و سازمان محیط زیست اکنون در حال لایروبی سراب هستیم.

این سراب یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه قره سو است که آب آن از کوه های «یله‌ور» و زاگرس (شاهو) تامین می شود.

سراب روانسر، ۴۳ کیلومتر آبراهه و ۳۳ کیلومتر کانال دارد، از آب این سراب برای کشاورزی بیش از ۶ هزار هکتار از زمین های زراعی شهرستان روانسر استفاده می شود که ۲ هزار هکتار آن به وسیله ۳۳ کیلومتر کانال و چهار هزار هکتار دیگر نیز از طریق موتور پمپ های آب تامین می شود.

سراب روانسر در فصل بارندگی و پربارش بیش از ۶ هزار لیتر بر ثانیه آبدهی دارد.

نقش چاه‌های غیر مجاز در خشکی سراب

خشکی سراب روانسر نه تنها امسال بلکه در سال‌های گذشته نیز به دلیل اضافه برداشت از منابع زیر زمینی آب توسط چاه های غیر مجاز مشاهده شده است.

فرماندار شهرستان روانسر  بر نقش چاه های غیر مجاز بر روند خشکی سراب روانسر اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده عوامل بسیاری بر خشکی سراب روانسر تاثیرگذار است که یکی از مهمترین آن‌ها چاه های غیر مجاز کشاورزی محسوب می شود.

مصطفی‌زاده توضیح داد: با همکاری آب منطقه ای به زودی روند برخورد با چاه های غیر مجاز در سطح شهرستان را به صورت گسترده آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: با دستگاه قضایی نیز هماهنگی لازم به عمل آمده است تا با متخلفان در زمینه حفر و استفاده از چاه های غیر مجاز مجازات شوند.

 بر اساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای استان میزان بارش‌های کرمانشاه ۳۳ درصد و میزان روان آب‌ها نیز ۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده و زنگ خطر خشکسالی را در این استان به صدا در آورده؛ روندی که به گفته کارشناسان از ۲۰ سال قبل در کرمانشاه آغاز شده است.

خشکسالی تنها به روان آب ها محدود نمی شود بلکه منابع آب زیر زمینی و چشمه های استان نیز به ترتیب با با افت ۲۷ و ۷۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو شده اند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی آب منطقه ای سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد منابع زیرزمینی کرمانشاه و در مقابل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب از این منابع برداشت می شود، که به معنی ۱۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت است.

در نتیجه این وضعیت سطح آب زیرزمینی در همه دشت های استان کاهش یافته و توسعه و بهره‌برداری از آبخوان ۱۳ دشت از ۲۳ دشت استان که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از سطح کل دشت ها را در بر می گیرند؛ ممنوع است.

در استان کرمانشاه حدود ۱۷ هزار حلقه چاه وجود دارد که پنج هزار حلقه آن غیرمجاز است؛ نه تنها هیچ محاسبه دقیقی از برداشت آب از چاه های غیرمجاز وجود ندارد که هنوز هم کنتور هوشمند بر روی بسیاری از چاه های مجاز نصب نشده و همین موضوع امکان تخلف و اضافه برداشت را برای کشاورزان متخلف آسان کرده است.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.