جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

ارتقا زیرساخت های فیزیکی تولید خودرو در گروه سایپا
08 آذر 1401 - 22:58
شناسه : 282509
1
طلوع‌‌کرمانشاه :

به صورت کلی ارتقای زیرساخت های فیزیکی صنعت خودروی کشور در دو حوزه زیرساخت های فیزیکی بخش تولید و زیرساخت های فیزیکی تاثیرگذار بر حوزه کیفیت در دستور کار خودروسازان قرار دارد.

پ
پ

 اقتصاد آنلاین – مرضیه حسینی؛ همان طور که در نمودار زیر نشان داده می شود، ظرفیت تولید صنعت خودروی کشور در بخش های مونتاژ و بدنه آمادگی تولید حدود ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال را دارد و در صورت فراهم بودن برخی زیرساخت ها و رفع گلوگاه های آن و همچنین مدیریت صحیح جهت فعال سازی ظرفیت های معطل مانده، می توان حجم تولید سالانه خودرو در کشور را به ۳ میلیون در سال افزایش داد.

 

برآورد ظرفیت سالانه تولید گروه سایپا در بخش های مختلف- واحد: هزار دستگاه در سال
ظرفیت مونتاژ:۳،۲۸۷
 
ظرفیت رنگ: ۱،۹۷۱
 
ظرفیت پرس: ۱،۳۴۴
 
قوای محرکه: ۱۴۱۴
 
گروه سایپا ۱،۶۱۴
 
گروه سایپا ۷۴۷
 
گروه سایپا ۶۱۵
 
گروه سایپا ۶۴۳

 

 

برآورد ظرفیت سالانه تولید گروه سایپا در بخش های مختلف- واحد: هزار دستگاه در سال

صنعت خودرو طی سال های گذشته از قِبَل تولید خودروهای ناقص ضرر و زیان هنگفت و هزینه سربار زیادی را متحمل شد. نارضایتی مشتریان و عدم تحقق پروژه های ارتقای کیفیت به دلیل دشواری تامین قطعه و حجم خودروهای ناقص، از چالش های عمده خودروسازان در طول سالهای اخیر بوده است. سیاست‌های جدید وزارت صمت و دستور ۸ ماده ای رئیس جمهور شرایطی را ایجاد کرد که خودروسازان در رفع گلوگاه های تولید بکوشند. به عنوان مثال، گروه سایپا در سال جاری موفق شد نرخ عبور مستقیم خود را به بالای ۹۰ درصد رسانده و خودروهای ناقص موجود در پارکینگ را صفر کند. وزارت صمت و خودروسازان عزم خود را برای رفع موانع تولید جزم کرده اند؛ در همین راستا پروژه های سرمایه گذاری زیر با هدف رفع گلوگاه های تولید و افزایش ظرفیت در صنعت خودروسازی کشور تعریف شده است:

  1. رفع محدودیت پرس:  سرمایه گذاری به ازای افزایش هر ۱۰۰۰ دستگاه در روز معادل ۷۵ میلیون دلار (تولید قطعات رویه)
  2. رفع محدودیت خط رنگ: سرمایه گذاری به ازای افزایش هر ۱۰۰۰ دستگاه در روز معادل ۱۰۰ میلیون دلار
  3. رفع محدودیت بدنه سازی: سرمایه گذاری به ازای افزایش هر ۱۰۰۰ دستگاه در روز معادل ۳۰ میلیون دلار (با خودکارسازی کمتر از ۶۵ درصد)

عمده‌ترین چالش پیش روی این شرکت در زمینه تولید خودروهای ناقص، به تامین قطعات الکترونیکی و های‌تک مربوط می‌شود، اما پس از آن‌که برنامه عبور مستقیم در دستور کار این شرکت قرار گرفت مشخص شد در تامین برخی دیگر از قطعات نیز مشکلاتی وجود دارد و با رفع این گلوگاه‌ها به سرعت به سمت افزایش تولید حرکت خواهیم کرد.

ارتقای زیرساخت های فیزیکی تاثیرگذار بر حوزه کیفیت

تمرکز بر راهبردهای ارتقای کیفیت در همه بخش های صنعت خودرو از تامین کننده مواد اولیه گرفته تا زنجیره تامین، نیازمند ایجاد تغییر در سیاست های صنعتی کشور و حل مشکلات ناشی از مسائل و محدودیت های بین المللی است.

در راستای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی صنعت خودروی کشور و به تبع آن گروه خودروسازی سایپا، رویکردها و اقدامات متنوعی در دستور کار قرار گرفته، مهم ترین این موارد عبارتند از:

  • تمرکز بر اصلاح فرآیندهای تاثیرگذار بر کیفیت محصول
  • بازنگری در شاخص های معرف کیفیت بر مبنای نیازهای مشتری
  • بازنگری در استانداردهای خودرو و قطعات بر مبنای نیازهای بومی و تدوین استانداردهای بومی به جای تبعیت صرف از استانداردهای اروپایی
  • توسعه زیرساخت های آزمون های کیفی، که کلید خوردن پروژه آزمون تصادف توسط شرکت ISQI  از مهم ترین این پروژه هاست
  • پایش استقرار نظام های کیفی در قطعه سازان و مجموعه سازان داخلی و خودروسازان کشور
  • پیشنهاد اصلاح سیاست گذاری به گونه ای که کیفیت تبدیل به مزیتی رقابتی شود
  • پایش نقشه راه پوست اندازی پلتفرم با توجه به اهمیت پلتفرم بر کیفیت محصول نهایی

در حال حاضر تدوین و اجرایی کردن راهبردهای کیفیت در صنعت خودرو، دارای ایراد است. شکل و محتوای سیاست های اقتصادی، تامین مواد اولیه به عنوان ورودی صنعت قطعه، ضعف سیستم های پشتیبان و دستوری بودن قیمت ها از جمله مهم ترین چالش های پیش روی خودروسازان در ارتقای زیرساخت های فیزیکی تاثیر گذار بر کیفیت است.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.