دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳ Monday, 7 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21491 تعداد نوشته های امروز : 8×

آخرین خبرها

سلب عضویت یکی از اعضای شورای شهر کرمانشاه قطعی شد افزایش ۱۶ درصدی تردد وسایل نقلیه سبک در جاده‌های کرمانشاه حساسیت های ایجاد شده در مورد ورزشگاه آزادی کرمانشاه بی مورد است/ حریف داور دیدار مقابل آریو اسلامشهر نشدیم همه آنچه باید در مورد فست فود و اثرات آن بدانید ۱۰ نکته کلیدی برای افتراق سرماخوردگی از آنفولانزا و آلرژی خروج توده ۲.۵ کیلویی از شکم دختر ۱۱ ساله کرمانشاهی باند فرودگاه کرمانشاه با ۸۴ درصد پیشرفت آبان ماه افتتاح می‌شود فضای مجازی جای قدرت‌نمایی نیست خروپف، زنگ خطری برای فشار خون بالا روند رسیدگی به تخلف شوراییان و انحلال شورای شهر کرمانشاه پلیس استان کرمانشاه استخدام می‌کند رشد نگران‌کننده سرطان سینه در زنان ایرانی: ۱۶ هزار مورد جدید سالانه چرا تبخال می‌زنیم ؟ کوچ پاییزه در کرمانشاه از آبان‌ماه آغاز می‌شود هواشناسی: دمای هوای کرمانشاه تا سه‌شنبه افزایشی و سپس کاهشی خواهد شد اولتیماتوم فرماندار کرمانشاه در خصوص جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی کارگران معادن کرمانشاه چقدر در معرض خطرند؟ شایع‌ترین آسیب ورزشی دانش‌آموزان «قباق تپه» به حداقل ۱۰ فصل کاوش دیگر نیاز دارد بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه کی به اتمام می‌رسد؟/وعده بیاتی محقق نشد!

ارتقا زیرساخت های فیزیکی تولید خودرو در گروه سایپا
08 آذر 1401 - 22:58
شناسه : 282509
4
طلوع‌‌کرمانشاه :

به صورت کلی ارتقای زیرساخت های فیزیکی صنعت خودروی کشور در دو حوزه زیرساخت های فیزیکی بخش تولید و زیرساخت های فیزیکی تاثیرگذار بر حوزه کیفیت در دستور کار خودروسازان قرار دارد.

پ
پ

 اقتصاد آنلاین – مرضیه حسینی؛ همان طور که در نمودار زیر نشان داده می شود، ظرفیت تولید صنعت خودروی کشور در بخش های مونتاژ و بدنه آمادگی تولید حدود ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال را دارد و در صورت فراهم بودن برخی زیرساخت ها و رفع گلوگاه های آن و همچنین مدیریت صحیح جهت فعال سازی ظرفیت های معطل مانده، می توان حجم تولید سالانه خودرو در کشور را به ۳ میلیون در سال افزایش داد.

 

برآورد ظرفیت سالانه تولید گروه سایپا در بخش های مختلف- واحد: هزار دستگاه در سال
ظرفیت مونتاژ:۳،۲۸۷
 
ظرفیت رنگ: ۱،۹۷۱
 
ظرفیت پرس: ۱،۳۴۴
 
قوای محرکه: ۱۴۱۴
 
گروه سایپا ۱،۶۱۴
 
گروه سایپا ۷۴۷
 
گروه سایپا ۶۱۵
 
گروه سایپا ۶۴۳

 

 

برآورد ظرفیت سالانه تولید گروه سایپا در بخش های مختلف- واحد: هزار دستگاه در سال

صنعت خودرو طی سال های گذشته از قِبَل تولید خودروهای ناقص ضرر و زیان هنگفت و هزینه سربار زیادی را متحمل شد. نارضایتی مشتریان و عدم تحقق پروژه های ارتقای کیفیت به دلیل دشواری تامین قطعه و حجم خودروهای ناقص، از چالش های عمده خودروسازان در طول سالهای اخیر بوده است. سیاست‌های جدید وزارت صمت و دستور ۸ ماده ای رئیس جمهور شرایطی را ایجاد کرد که خودروسازان در رفع گلوگاه های تولید بکوشند. به عنوان مثال، گروه سایپا در سال جاری موفق شد نرخ عبور مستقیم خود را به بالای ۹۰ درصد رسانده و خودروهای ناقص موجود در پارکینگ را صفر کند. وزارت صمت و خودروسازان عزم خود را برای رفع موانع تولید جزم کرده اند؛ در همین راستا پروژه های سرمایه گذاری زیر با هدف رفع گلوگاه های تولید و افزایش ظرفیت در صنعت خودروسازی کشور تعریف شده است:

  1. رفع محدودیت پرس:  سرمایه گذاری به ازای افزایش هر ۱۰۰۰ دستگاه در روز معادل ۷۵ میلیون دلار (تولید قطعات رویه)
  2. رفع محدودیت خط رنگ: سرمایه گذاری به ازای افزایش هر ۱۰۰۰ دستگاه در روز معادل ۱۰۰ میلیون دلار
  3. رفع محدودیت بدنه سازی: سرمایه گذاری به ازای افزایش هر ۱۰۰۰ دستگاه در روز معادل ۳۰ میلیون دلار (با خودکارسازی کمتر از ۶۵ درصد)

عمده‌ترین چالش پیش روی این شرکت در زمینه تولید خودروهای ناقص، به تامین قطعات الکترونیکی و های‌تک مربوط می‌شود، اما پس از آن‌که برنامه عبور مستقیم در دستور کار این شرکت قرار گرفت مشخص شد در تامین برخی دیگر از قطعات نیز مشکلاتی وجود دارد و با رفع این گلوگاه‌ها به سرعت به سمت افزایش تولید حرکت خواهیم کرد.

ارتقای زیرساخت های فیزیکی تاثیرگذار بر حوزه کیفیت

تمرکز بر راهبردهای ارتقای کیفیت در همه بخش های صنعت خودرو از تامین کننده مواد اولیه گرفته تا زنجیره تامین، نیازمند ایجاد تغییر در سیاست های صنعتی کشور و حل مشکلات ناشی از مسائل و محدودیت های بین المللی است.

در راستای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی صنعت خودروی کشور و به تبع آن گروه خودروسازی سایپا، رویکردها و اقدامات متنوعی در دستور کار قرار گرفته، مهم ترین این موارد عبارتند از:

  • تمرکز بر اصلاح فرآیندهای تاثیرگذار بر کیفیت محصول
  • بازنگری در شاخص های معرف کیفیت بر مبنای نیازهای مشتری
  • بازنگری در استانداردهای خودرو و قطعات بر مبنای نیازهای بومی و تدوین استانداردهای بومی به جای تبعیت صرف از استانداردهای اروپایی
  • توسعه زیرساخت های آزمون های کیفی، که کلید خوردن پروژه آزمون تصادف توسط شرکت ISQI  از مهم ترین این پروژه هاست
  • پایش استقرار نظام های کیفی در قطعه سازان و مجموعه سازان داخلی و خودروسازان کشور
  • پیشنهاد اصلاح سیاست گذاری به گونه ای که کیفیت تبدیل به مزیتی رقابتی شود
  • پایش نقشه راه پوست اندازی پلتفرم با توجه به اهمیت پلتفرم بر کیفیت محصول نهایی

در حال حاضر تدوین و اجرایی کردن راهبردهای کیفیت در صنعت خودرو، دارای ایراد است. شکل و محتوای سیاست های اقتصادی، تامین مواد اولیه به عنوان ورودی صنعت قطعه، ضعف سیستم های پشتیبان و دستوری بودن قیمت ها از جمله مهم ترین چالش های پیش روی خودروسازان در ارتقای زیرساخت های فیزیکی تاثیر گذار بر کیفیت است.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.