افزایش هزینه تلفن ثابت طی چند روز اخیر با بازخورد های بسیاری از مشترکین مواجه شده است.
قبضها چه برای تلفنهای فعال، چه غیر فعال حدود پانزده تا هیجده هزار تومان هزینه اضافی را نشان میدهند که با عنوان هزینه مکالمه صوتی در قبوض درج شده است.
از ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ این گزینه بدون اطلاعرسانی به مردم اجرایی شده و وزیر ارتباطات پس از جنجالهای زیادی که این تعرفه به همراه داشت،
اعلام کرده است برای اضافه شدن این هزینهها سه شرط در نظر گرفته شده است. اول اینکه حتما شبکه انتقال داخلی استانی مخابرات را نوسازی کنند .
دوم توسعه فیبر نوری برای منازل و کسب و کارها انجام شود و سوم اینکه مشکلات داخلی مخابرات با آنها رفع شده و درآمد حاصله صرف بازنشستگان ایثارگران و کارمندان این اداره شود. طبق این نظریه تمامی این هزینههای دریافتی باید تحت نظارت وزارت ارتباطات، صرف توسعه زیرساختهای ارتباطات شود.
این در حالی است که هنوز توافقات لازم صورت نگرفته، مصوبات از سوی شرکت مخابرات به شکل غیر قانونی اجرا شده است.
در این باره چند تن از نمایندگان نیز در کمیسیون مربوطه خواستار شفافیت موضوع شدند.
ناگفته نماند این طرح آورده مالی بسیار زیادی برای مخابرات دارد که پس از خصوصیسازی دچار چالشهای اقتصادی فراوانی شده است.
فروش املاک و مستغلات و افزایش تعرفه ماهیانه برای مشترکین ثابت از جمله راهکارهای سازمان برای پرداخت دیون معوقه است.
این هزینه ها مانند بستههای تلفن همراه برای مشترکین به صورت اجباری و بدون اطلاع قبلی آنها در نظر گرفته شده است.
یک شهروند کرمانشاهی با گلایهمندی از گرانی و تورم بالا در هزینه های تلفن همراه، اشاره می کند: قبض تلفن ثابت حدود ۱۸ هزار تومان اضافه شده است.
خانم کریمی می افزاید: ما تنها به خاطر قطع و یا یکطرفه شدن تلفن قبض را پرداخت کردیم. این در حالی است که به خاطر استفاده از تلفن همراه مکالمات با تلفن ثابت بسیار اندک شده است. طبق چیزی که در قبض آمده من چه از تلفن همراه ثابت استفاده کنم و چه استفاده نکنم، مجبور به پرداخت تعرفه مکالمه ماهانه شرکت مخابرات هستم که این عادلانه نیست!
یکی از کسبه بازار نیز می گوید: هر ماه مبلغ حدود ۲۰ هزار تومان در پیامک قبض مخابرات برای او ارسال میشود. بیشتر مردم از این هزینهها اطلاعی نداشته و فکر می کنند این هزینههای اضافی، هزینه آبونمان است.
وی ادامه می دهد: هیچکس اطلاع ندارد که این هزینه اضافی برای مکالمه صوتی در نظر گرفته شده است.
این کسبه کرمانشاهی با انتقاد از این که حق انتخاب در گرفتن بسته مکالمه از مشترکین گرفته شده است ، می افزاید: تعرفه جدید یک نوع اجبار به مشترکین مخابرات است.
دکتر «حمیدرضا امیری» سرپرست شرکت مخابرات کرمانشاه نیز در این باره پاسخ میدهد: از سال ۱۳۸۸ اداره مخابرات به بخش خصوصی واگذار شده است.
تاکنون تعرفه تلفن ثابت افزوده نشده درحالیکه هزینه نگهداری ۲۵ برابر، حقوق و دستمزد کارکنان حدود ۲۵ برابر و قیمت لوازم و تجهیزات این مرکز باتورم بالا روبرو بوده است.
به گفته سرپرست شرکت مخابرات استان کرمانشاه، از سال ۱۴۰۰ مجوز افزایش تعرفه از طریق سازمان تنظیم بازار به شورای رقابت پیشنهاد داد که مخابرات مبلغی را به تعرفه هایش اضافه کند.
وی می افزاید: این تعرفه ها برای تهران حدود ۲۰ هزار تومان برای ۴۴۴۴ دقیقه برای شهرهای مراکز استان ۱۵۰۰۰ برای ۳۳۳۳ دقیقه و برای شهرستانهای تابعه
مبلغ ۱۰ هزار تومان برای ۲ هزار و ۶۰۰ دقیقه مکالمه در نظر گرفته شد .
این تعرفهها مانند بسته های تلفن همراه برای مشترکین به طور خودکار فعال میشود.
وی دلیل اجباری بودن این طرح را هزینههای مختلف شرکت مخابرات عنوان می کند و می افزاید: هزینه نگهداری تلفن هر خط ۳۵۰۰۰ تومان در ماه است. غیر از این مبالغی نیز برای سرقت کابل ها پرداخت میشود.
در مجموع باید حدود ۷۵ هزار تومان هر ماه از هر خط هزینه دریافت کنیم یعنی شرکت مخابرات در واقع متضرر هم هست.
امیری درباره اطلاع رسانی در این حوزه نیز اشاره می کند: قبل از شهریور اطلاع رسانی در زمینه افزایش تعرفه ها صورت گرفته است. مخابرات هم مثل بقیه سازمانهای آب، برق، گاز و…به دلیل تورم مجبور است تعرفه ها را اضافه کند.
سرپرست شرکت مخابرات استان کرمانشاه ادامه می دهد: شهروندانی که از تلفن ثابت استفاده ندارد، می توانند آن را به مخابرات واگذار کنند. سازمان مخابرات به دلایلی چون تامین هزینه ها و بحران اقتصادی و اینکه ناچار به تعدیل نیرو نشود، مجبور است این تعرفه ها را اجرایی کند.
شرکت مخابرات استان کرمانشاه در سال گذشته صد میلیارد تومان متضرر شده است. بنابراین از مردم می خواهیم با مخابرات همکاری کرده و با پرداخت قبوض خود در زمان مقرر ما را یاری دهند تا ما هم بتوانیم سرپا بایستیم. بسیاری از ادارات کارخانه ها و کسب و کارها با مخابرات ارتباط مستقیم دارند.
دولت ما را مکلف کرده است تا پایان دولت سیزدهم بیست میلیون پورت نوری و کابلی در اختیار مردم قرار گیرد.
در حال حاضر ۲۰۰۰ مشترک در کرمانشاه از فیبر نوری استفاده می کنند.این شبکه نوین موجب افزایش سرعت اینترنت و مانع سرقت کابلها خواهد شد .
دیدگاه