اقتصاد آنلاین در این ویدیو ام وی ام X55 فیسلیفت که با نام X55 پرو شناخته میشود را بررسی می کند.
طراحی ظاهری:
X55 پرو نسخه فیسلیفت ام وی ام X55 است و در اصل ساختار بدنه و اتاق، شباهتهای بسیاری با نمونه قبلی دارد. الگوی درها، شیشه ها و نمای کلی خودرو در بخش بیرونی، مشابه X55 معمولی است. اما میبینیم که جلو پنجره معروف به طرح کهکشانی، به این خودرو اضافه شده و الگوی چراغها تغییر یافته است. در چراغهای جلو با نور LED روبهرو هستیم که به مراتب دید بهتری را نسبت به کاسه چراغ های هالوژنی در اختیار راننده میگذارد. زیر سپر جلو و روی درهای جانبی، خطوط قرمز رنگی را میبینیم که سبکی اسپرت را برای X55 پرو فراهم کرده است.
همچنین گرافیک چراغهای عقب به روزتر شده و سپر عقب هم تغییر کرده است. در نمای جانبی در کنار خطوط قرمز روی درها، با رینگهای جدیدی مواجه میشویم که ترکیب جذابی را به همراه کلیپرهای قرمز رنگ برای این کراس اوور ارتقا یافته ایجاد کردهاند.
در نسخه اسپرت X55 پرو سقف، بالای درِ صندوق عقب و ستون عقب خودرو تا چراغها به رنگ مشکی درآمده و ترکیب رنگ جذابی را در این کراس اوور شاهد هستیم. سایر اجزای بدنه X55 پرو مانند گذشته است؛ اما با این وجود میبینیم که X55 پرو در کنار رقبایی مانند جک S5 فیسلیفت، FMC SX5 و غیره، طراحی جذابتری دارد.
امکانات و طراحی کابین:
بر خلاف ظاهر بیرونی که با یک فیسلیفت نسبت به X55 معمولی طرف هستیم، در کابین X55 پرو تغییرات اساسی را میبینیم که خطوط جدید طراحی مدیران خودرو را به وضوح در این کراس اوور ارتقا یافته لمس میکنیم. داشبورد، رودریها، صندلیها، کنسول میانی و چیدمان تجهیزات، کاملاً مطابق با محصولات جدید فونیکس و ام وی ام است. در نگاه اول، نمایشگر خارج از داشبورد و کنسول میانی به همراه دسته دنده الکتریکی نظر ما را به سمت خود جلب میکند.
پنل سیستم تهویه هم به حالت لمسی تغییر کرده و در کنار نمایش وضعیت سیستم در این قسمت، تنظیمات پنل بر روی نمایشگر مرکزی خودرو هم دیده میشود. کلاستر یا همان جلو آمپر X55 پرو از نوع دیجیتال است و با نسخه قبلی تفاوت دارد. در جلو آمپر X55 پرو با گرافیکهای متغیر طرف هستیم و اطلاعاتی مانند مصرف سوخت، فشار و دمای باد تایر و… نیز نمایش داده میشود.
با توجه به اینکه در نمای بیرونی X55 پرو از خطوط قرمز استفاده شده، در کابین این کراس اوور هم با تریم داخلی دو رنگ مشکی و قرمز طرف هستیم و روکش چرم مصنوعی صندلیها، رودریها و تزئینات داشبورد هم این قاعده را رعایت کردهاند. روی داشبورد و رودریهای X55 پرو از نورپردازی ۷ رنگ استفاده شده و نمای زیبایی به کابین خودرو در شب میدهد. ابعاد سانروف نسبت به گذشته تغییر نکرده و با دریچهای برقی با ابعاد معمولی بر روی سقف این کراس اوور ارتقا یافته ام وی ام طرف هستیم.
مدل طراحی دسته دنده الکتریکی، کنسول میانی، خطوط روی داشبورد، دکمه استارت و دستگیرهها در X55 پرو بیننده را یاد محصولات آلمانی میاندازد.
البته که این قیاس صرفاً در بحث ظاهر است. در کنار اینکه امکان قرار دادن تلفن همراه بر روی کنسول میانی تعبیه شده است، میبینیم که زیر کنسول و دسته دنده الکتریکی هم، چنین ویژگیای با فضای بزرگ وجود دارد. زیرآرنجی و محفظه بار این کراس اوور ام وی ام به قابلیت پرتاب باد خنک مجهز است و در X55 پرو آپشن کولباکس را هم داریم.
نمایشگر ام وی ام X55 پرو به مراتب با کیفیتتر از نسخه قبلی است و به وضوح میتوان دید که عملکرد آن ارتقا پیدا کرده است. همچنین دوربینهای ۳۶۰ درجه این کراس اوور هم کیفیت بالایی دارند و در این بحث، تصویر بهتری را نسبت به خودروهایی چون فیدلیتی پرایم، دیگنیتی پرایم و… در اختیار راننده میگذارند.
چهار کیسه هوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلیهای جلو، تهویه الکتریکی، استارت دکمهای، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور، سانروف، قابلیت تعویض دنده تیپ ترونیک، تنظیم حالت رانندگی، سامانه کنترل سرعت و حرکت در سراشیبی، کروز کنترل، فرمان کمکی برقی، سیستم تصفیه هوا با فیلتر PM2.5 (پی اِم دو و نیم) قابلیت روشن شدن خودرو با ریموت و… از جمله امکانات ام وی ام X55 به حساب میآید.
در یک جمعبندی کلی می توان گفت که این کراس اوور با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان در کارخانه مدیران خودرو، از نظر سبک طراحی کابین و امکاناتی که ارائه میدهد، در جایگاه بهتری نسبت به اکثر رقبا قرار میگیرد.
قوای محرکه و مشخصات فنی:
ام وی ام X55 پرو در بحث قوای محرکه نسبت به نسخه قبلی خود ارتقا پیدا کرده است. با وجود اینکه همچنان در این کراس اوور از پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو کمپانی AVL اتریش استفاده میشود، میبینیم که توان و گشتاور این خودرو در نسخه X55 پرو بیشتر شده است. پیشرانه ام وی ام X55 پرو قدرت ۱۵۶ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر تولید میکند و از طریق جعبه دنده CVT نسل جدید به چرخهای جلو منتقل میکند. در نسخه اولیه X55 از جعبه دنده دو کلاچه خشک استفاده شده بود، اما حالا با نصب جعبه دنده CVT نسل جدید، شتابگیری اولیه و ثانویه مضاعف این خودرو را شاهد هستیم؛ از سوی دیگر هم استهلاک، هزینه های نگهداری و مصرف سوخت کاهش پیدا کرده است.
نسل جدید جعبه دندههای CVT این قابلیت را دارد که در هنگام شتابگیری، به جای استفاده از دور موتور ثابت، دور موتور متغیر با کمترین نوسان گشتاوری را برای خودرو فراهم کند و برای همین، حس تعویض دنده در آن به طور کامل احساس میشود. رفتار این جعبه دنده که در خودروهایی مانند فونیکس تیگو ۷ پرو، فونیکس آریزو ۶ پرو و ام وی ام X55 پرو نصب شده است، به جعبه دندههای سری ایکس تِرونیک گروه رنو-نیسان شبیه بوده و فناوری بالایی دارد. در کنار این ویژگی، میتوان جعبه دنده X55 پرو را در حالت تیپ ترونیک قرار دارد و به صورت مصنوعی، ۹ تعویض دنده را در حرکت به جلو این کراس اوور تجربه کرد.
تجربه رانندگی با ام وی ام X55 پرو:
همان طور که اشاره شد، وقتی پشت فرمان X55 پرو مینشینید، با سبکی به روز در طراحی و مهندسی مواجه هستیم. با فشردن دکمه استارت و روشن کردن خودرو با کابینی بیصدا طرف هستیم که سکوت خوبی در آن وجود دارد. پس از قرار دادن حالت دسته دنده الکتریکی در وضعیت D، پای خود را روی گاز میگذاریم و با X55 پرو شروع به حرکت میکنیم. در همین ابتدا متوجه میشویم بر خلاف ذهنیت موجود در مورد خودروهای CVT، این کراس اوور به لطف فناوری جدید جعبه دندههای پیوسته شروع حرکت خوبی دارد و دیگر تاخیر حرکت در خودروهای دو کلاچه در آن دیده نمیشود. با کمی رانندگی در مییابیم این کراس اوور تا حد قابل قبولی کابین ساکتی دارد و حتی در هنگام شتاب گیری، صدای مضاعفی در اتاق خودرو به گوش نمیرسد. مواجهه خودرو با چالهها و دستاندازهای شهری قابل قبول است و عملکرد فرمان کمکی برقی آن هم خوب است. حرکتهای عرضی آزاردهنده در کابین X55 پرو احساس نمیشود و میتوان گفت که در این کراس اوور ام وی ام، سواری نرمی را تجربه میکنیم.
در بحث شتاب گیری و هماهنگی پیشرانه و جعبه دنده باید گفت که X55 پرو وضعیت خوبی دارد و میتواند تا حد قابل توجهی نسبت به خودروهایی مانند دیگنیتی پرایم، فیدلیتی پرایم و FMC SX5 بهتر حرکت کند. عملکرد ترمزهای X55 پرو معمولی است و ارتقایی نسبت به نسخه قبلی در این خودرو احساس نمیشود.
بر خلاف اینکه بسیاری فکر میکنند X55 پرو فضای کابین کوچکی دارد، باید بگوییم که اتفاقاً این کراس اوور ام وی ام فضای کابین مناسبی را در اختیار یک خانواده میگذارد و در بخش جلو و عقب آن، افرادی با قد حدود ۱۹۰ سانتی متر نیز به راحتی مینشینند. همچنین وجود دریچه تهویه برای سرنشیان عقب سبب میشود که ردیف دوم X55 پرو برای سرنشینان راحت باشد. اما باید گفت که فضای صندوق عقب این خودرو معمولی است و آنچنان برتری رقابتی را نسبت به رقبا ندارد.
دید راننده به بیرون خودرو مناسب و کافی است و نقاط کور بیش از حد در این کراس اوور وجود ندارد. به لطف وجود دوربین ۳۶۰ درجه با کیفیت هم، در هنگام پارک و یا عبور از معابر باریک، به راحتی میتوان به بیرون خودرو دید داشت.
در ترددهای شهری با سیستم تهویه روشن و تجربه ترافیکهای روزمره تهران، مصرف سوخت ۹٫۱ لیتر به ازای هر صد کیلومتر را در X55 پرو ثبت کردیم و در مسیرهای جادهای و طولانی با استفاده از کروز کنترل، عدد مصرف سوخت به کمتر از ۷٫۵ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر رسید.
تجربه رانندگی ما با X55 پرو در شرایط تابستانی تهران بود و گاهی دمای بیرون خودرو بیش از ۴۰ درجه نشان داده میشد. با این وجود عملکرد سیستم تهویه این کراس اوور خوب و منطقی بود و خنکی خوبی را برای کابین فراهم میکرد. باید به این نکته هم اشاره کرد که سیستم تهویه X55 پرو در هنگام حرکت عملکرد مطلوبتری دارد و سریعتر به دمای مطلوب میرسد.
نتیجه گیری:
در مورد ام وی ام X55 پرو باید گفت که خودرویی جادار برای یک خانواده چهار نفره است و به راحتی نیازهای شهری و جادهای خانواده را برآورده میکند. مصرف سوخت کم، شتاب خوب، توانایی حرکتی مناسب، طراحی بهروز، متریال خوب استفاده شده در کابین، سواری نرم، عملکرد خوب سیستم تهویه، امکانات رفاهی و ایمنی قابل قبول، امکان خرید اقساطی و شبکه خدمات پس از فروش گسترده شرکت مدیران خودرو از جمله دلایلی است که می تواند فرد را به سمت خرید X55 پرو بکشاند. در حال حاضر خودروهایی مانند بهمن دیگنیتی پرایم، فیدلیتی پرایم ۵ نفره، جک S5 فیس لیفت و FMC SX5 رقبای کراس اوور ارتقای یافته ام وی ام هستند که در یک مقایسه ساده، با توجه به قیمت، شرایط فروش و ویژگی های محصول میتوان به این مسئله پی برد که X55 پرو رقیبی کاملاً سرسخت و قابل اعتماد است.
از طرفی دیگر جای خالی برخی امکانات مانند رادار خطی، رادار نقطه کور، کیسههای هوای پردهای، در برقی صندوق عقب، تهویه اتوماتیک و سقف پانوراما در ام وی ام X55 پرو احساس میشود.
در نهایت شما هستید که باید انتخاب نهایی را داشته باشید و با توجه به اینکه مدیران خودرو امکان تست درایو ام وی ام X55 پرو را پیش از خرید برای مشتریانش فراهم کرده، پیشنهاد میکنیم اگر در محدوده یک میلیارد تومان قصد خرید خودرو دارید، تجربه رانندگی با این کراس اوور را از دست ندهید.
دیدگاه