شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20797 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

تعداد بوستان های منطقه ۵کرمانشاه به ۳۹عدد رسید خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان پارکینگ‌های کرمانشاه هستیم کرمانشاه از فردا بارانی می‌شود سال گذشته ۱۳۳۳ پرونده تصرف غیرمجاز اراضی ملی در کرمانشاه تشکیل شد چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند

“زیج منیژه” اولین هتل ساسانی دنیا می‌شود  
28 دی 1401 - 12:00
شناسه : 284550
1
 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه؛ طلوع‌‌کرمانشاه : محمدرضا سهیلی، زیج منیژه را یکی از شاخص‌ترین بناهای دوره ساسانی در کرمانشاه خواند و اظهار کرد: زیج یا قلعه منیژه در روستایی به نام پاتاق در مسیر اصلی جاده کرمانشاه به سرپلذهاب واقع شده و قدمتی حدودا 1500 ساله دارد/با وجود قدمت بسیار بالای این بنا، خوشبختانه طی قرن‌های گذشته از گزند حوادث بدور مانده و چندین مرمتی هم که روی آن صورت گرفته باعث شده تا امروزه سالم‌ترین بنای تاریخی به جای مانده از دوره ساسانی در استان کرمانشاه باشد/ در مجاورت این بنای باستانی، جاذبه‌های دیگری همچون منظر طبیعی گردنه پاتاق، بنای سنگی پاتاق، چشمه‌ای باستانی، راه شاهی و معدن سنگی تاریخی وجود دارد که اهمیت آن را بسیار بالا می‌برد/وی نزدیکی زیج منیژه به شهر سرپلذهاب را از دیگر مزیت‌های این بنای تاریخی عنوان کرد و گفت:مجموعه‌ای از این ویژگی‌ها و مزیت‌ها باعث شده تا بتوانیم نگاه ویژه‌ای به این بنا داشته باشیم/اخیر یک سرمایه گذار بخش خصوصی جهت تبدیل منطقه غرب استان به محور گردشگری زمستانی پای کار آمده تا پروژه‌هایی را در این مسیر ایجاد کند که یکی از آنها تبدیل زیج منیژه به یک هتل است/وی به تبدیل تعدادی از بناهای تاریخی دنیا و در کشورمان به هتل اشاره کرد و ادامه داد: باتوجه به اینکه سازه این بنا تقریبا سالم است، تنها نیاز به تجهیز دارد تا به عنوان اولین هتل ساسانی دنیا راه اندازی شود.
منبع : ایسنا
پ
پ

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از ورود یک سرمایه‌گذار برای تبدیل بنای تاریخی زیج منیژه سرپلذهاب به یک هتل خبرداد.

محمدرضا سهیلی، زیج منیژه را یکی از شاخص‌ترین بناهای دوره ساسانی در کرمانشاه خواند و اظهار کرد: زیج یا قلعه منیژه در روستایی به نام پاتاق در مسیر اصلی جاده کرمانشاه به سرپلذهاب واقع شده و قدمتی حدودا ۱۵۰۰ ساله دارد.

وی ادامه داد: با وجود قدمت بسیار بالای این بنا، خوشبختانه طی قرن‌های گذشته از گزند حوادث بدور مانده و چندین مرمتی هم که روی آن صورت گرفته باعث شده تا امروزه سالم‌ترین بنای تاریخی به جای مانده از دوره ساسانی در استان کرمانشاه باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: در مجاورت این بنای باستانی، جاذبه‌های دیگری همچون منظر طبیعی گردنه پاتاق، بنای سنگی پاتاق، چشمه‌ای باستانی، راه شاهی و معدن سنگی تاریخی وجود دارد که اهمیت آن را بسیار بالا می‌برد.

وی نزدیکی زیج منیژه به شهر سرپلذهاب را از دیگر مزیت‌های این بنای تاریخی عنوان کرد و گفت: مجموعه‌ای از این ویژگی‌ها و مزیت‌ها باعث شده تا بتوانیم نگاه ویژه‌ای به این بنا داشته باشیم.

سهیلی خاطرنشان کرد: اخیر یک سرمایه گذار بخش خصوصی جهت تبدیل منطقه غرب استان به محور گردشگری زمستانی پای کار آمده تا پروژه‌هایی را در این مسیر ایجاد کند که یکی از آنها تبدیل زیج منیژه به یک هتل است.

وی به تبدیل تعدادی از بناهای تاریخی دنیا و در کشورمان به هتل اشاره کرد و ادامه داد: باتوجه به اینکه سازه این بنا تقریبا سالم است، تنها نیاز به تجهیز دارد تا به عنوان اولین هتل ساسانی دنیا راه اندازی شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان با تاکید براینکه تبدیل این بنای تاریخی به هتل با رعایت  تمام ضوابط میراثی خواهد بود، اظهار امیدواری کرد، در ایام دهه فجر بتوان آغاز این طرح را شاهد باشیم.

زیج منیژه واقع در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر سرپلذهاب از آثار بجای مانده از دوره ساسانی در استان کرمانشاه است که کارشناسان میراث فرهنگی در مورد کاربرد آن در گذشته اظهار نظرهای مختلفی دارند.

برخی معتقدند هرچند در گذشته “زیج” مرکزی برای ستاره شناسی بوده، اما باتوجه به نوع معماری این بنا بعید به نظر می رسد که این نوع کاربری را داشته و طبق فرضیه‌ها و گمان هایی که باستان شناسان با کاوش روی این بنا داشته‌اند، احتمالا یک کاخ و یا عمارت بوده است.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.