معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان در گفتگو با طلوع کرمانشاه محور برنامه های این اداره کل در سال “جهش تولید با مشارکت مردم” را تشریح کرد.
“فردین یاوری” گفت: نکته مهمی که در نامگذاری سال جدید مدنظر است، پرداختن به دو واژه جهش و مشارکت مردمی است، واژه جهش یعنی اینکه باید فراتر از رشد حرکت کنیم و قابلیت های اقتصادی و تولیدی را در سطح مدارس توسعه دهیم. همانطور که می دانید یکی از ساحت های شش گانه در سند تحول بنیادین، تعلیم و تربیت اقتصادی حرفه ای است؛ برای رسیدن به این هدف باید دانش آموز چند ساحتی تربیت کنیم، دانش آموزی که علمش نافع باشد و برای او تبدیل به ثروت شود.
وی افزود: در چنین شرایطی ما به عنوان متولی آموزش و پرورش باید علم نافع را در صدر برنامه های فرهنگی قرار دهیم و زمینه ای فراهم شود تا آموخته های دانش آموز شرایط اقتصادی بهتری برای او مهیا کند.
یاوری گفت: در همین راستا و در سطح تخصصی تلاش خواهیم کرد تا با توسعه کمی و کیفی رشته های فنی و حرفه ای و کارودانش شرایط را برای استقلال مالی و کارآفرینی دانش آموزان فعال در این رشته ها مهیا کنیم و امکاناتی فراهم شود تا این افراد زودتر از موعد جذب بازارکار شوند.
وی درحالیکه به افزایش ۶درصدی آمار دانش آموزان ثبت نامی در رشته های فنی حرفه ای و کارو دانش استان طی سال جاری اشاره کرد افزود: پیش بینی ما این است که با حمایت هرچه بیشتر از این رشته ها برای سال تحصیلی جدید ۴۵ درصد ظرفیت دانش آموزی استان جذب رشته های فنی و حرفه ای و کارو دانش شوند و جهش خوبی در رشته های اشتغالزا و خودکفا داشته باشیم.
یاوری گفت: برای نیل به این هدف مولدسازی هنرستانها با فروش محصولات دانش آموزی را مورد توجه قرار داده و تلاش می کنیم شرایطی مهیا شود که دانش آموز در کنار آموزش و بهره گیری از مهارت استادکارو لوازم، امکان ارائه و فروش محصول تولیدی خودش را داشته باشد.
*وی همچنین به ایجاد یک زنجیره درآمدزایی در همه مدارس و همه مقاطع تحصیلی اشاره کرد و افزود: تلاش کرده ایم تا چنانچه مدارس فضای بلااستفاده دارند، این فضا به صورت کارگاه تولیدی، فروشگاه و غیره در اختیار افراد توانمند قرار گیرد.
یاوری در ادامه موضوع مشارکت مردمی در شعار سال را مدنظر قرار داد و گفت: آموزش و پرورش بهترین ظرفیت را برای نهادینه کردن این شعار دارد، چون از قابلیت خوبی مثل انجمن اولیاء و مربیان برخوردار است که بی تردید یکی از بزرگترین سازمانهای مردم نهاد کشور محسوب می شود.
وی تصریح کرد: برای زنجیره درآمدزایی که پیشتر به آن اشاره کردم بخوبی می شود از مشارکت انجمن اولیاء و مربیان و ظرفیت خود بچه ها استفاده کرد.
یاوری گفت: ما سال قبل این حرکت را شروع کردیم و پیشرفت خوبی هم داشتیم، جمعا برای ۱۳ مدرسه در اورامانات، کرمانشاه و ماهیدشت یک اعتبار ۴۰میلیارد ریالی تخصیص دادیم تا با مشارکت خود بچه ها و اولیاء و مربیان فضای جدید، اشتغالزا و اقتصادی در این مدارس شکل بگیرد و کسب و کار به همراه داشته باشد.
به گفته این مسئول، امسال و در راستای عملی کردن شعار سال شرایط بهتری برای جذب بودجه خواهد بود و طرح با سرعت بیشتر و بهتری در استان اجرا می شود و هیچ محدودیت منطقه ای یا جنسیتی ندارد.
یاوری ضمن اشاره به استقبال آموزش و پرورش از مدیران خلاق در استان گفت: نیمی از درآمد این کارگاهها می تواند صرف تجهیز و توسعه مدارس شود و نیم دیگر آن را می توان در زنجیره درآمدزایی سرمایه گذاری کرد.
وی از مزایای خوب اجرای این طرح به درآمدزایی و خروج مدارس از سکون و توسعه نوآوری در مراکز آموزشی اشاره کرد و افزود: با این کار دانش آموزان شیرینی وحلاوت استقلال مالی را تجربه می کنند و فرصت خوبی برای بروز و ظهور خلاقیت های خود خواهند داشت.
معاون آموزش و پرورش در خاتمه و درحالیکه به ظرفیت ها و قابلیت های آموزش و پرورش استان برای توسعه تولید اشاره کرد گفت: ما ۴هزار فضای فیزیکی،۲۶هزار معلم و ۳۷۰ هزار دانش آموز داریم و این ظرفیت ها و قابلیت ها باید مورد استفاده قرار بگیرند تا با توسعه تولید و مشارکت اقتصادی به درآمد پایداری در استان برسیم و شعار سال و منویات رهبر معظم انقلاب را به منصه ظهور برسانیم.
گفتگو از لیلا سعدوندی-خبرنگار طلوع کرمانشاه
دیدگاه