یکشنبه, ۳۰ دی , ۱۴۰۳ Sunday, 19 January , 2025 ساعت تعداد کل نوشته ها : 21947 تعداد نوشته های امروز : 1×

آخرین خبرها

دستمزد سال آینده کارگران باید ۵۰ درصد بیشتر شود تلاش می کنم عملکردم در فرمانداری مبنایی برای ارتقای سطح مشارکت زنان در مدیریت ارشد استان باشد/اهالی اورامانات از مدیریت زنان استقبال می کنند/ زن بودن محدودیت نیست بازگشایی راه دسترسی به آبشار پیران پس از چند سال فرودگاه کرمانشاه از فرودگاه‌های برتر کشور است/ دنبال افزایش پروازها هستیم ورود ۲ سامانه ناپایدار به کرمانشاه تا پایان هفته توصیه‌های پلیس‌راه کرمانشاه برای تردد ماشین‌های کشاورزی کرمانشاه الگوی مناسبی برای کشور در اجرای پروژه فیبر نوری است مسابقات آدینه با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد مسابقات آدینه تنیس بانوان فردا برگزار می شود ۷۰درصد اراضی کشاورزی استان دیم است/تلاش می کنیم با استفاده از دانش روز مصرف آب در بخش کشاورزی را بهینه کنیم حدود ۳۰ درصد شبکه چاههای مشاهده ای استان بازسازی شده اند راهیابی “قوی تر” به بخش ویژه جشنواره فجر/این نمایش از اواخر دی تا اوایل بهمن در استان اکران می شود به جهاددانشگاهی خیلی امید بسته‌ام/ مرکز «دیده‌بانی توسعه کرمانشاه» با محوریت جهاددانشگاهی راه‌اندازی ‌شود حفاری برای گنج جان یک نفر را در کنگاور گرفت انفجار منزلی در کرمانشاه خسارت جدی به سه ساختمان دیگر زد بازداشت ۷۴۷ خرده فروش و معتاد متجاهر در کرمانشاه انتخاب اولین فرماندار زن در استان کرمانشاه نمادی از وفاق ملی است خطر فرونشست در کمین دشت های استان/ صحنه و کنگاور وضعیت بحرانی دارند فرودگاه کرمانشاه معطل بدقولی وزیر راه/ بیش از این مردم را معطل نگذارید و باند را افتتاح کنید مسیر مرگ «درکه» نیاز به اقدام فوری مسئولان دارد

نابرابری علیه آموزش!/ مقایسه نقشه استانی فقر و معدل امتحانات نهایی در استان‌ها
31 خرداد 1403 - 10:50
شناسه : 293701
41
طلوع‌‌کرمانشاه : انتشار نقشه نمرات امتحان نهایی دانش‌آموزان توجه تحلیلگران را به خود جلب کرده است. برخی از تحلیل‌های ارائه‌شده درباره معدل نمرات امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۲، به انطباق داشتن میانگین‌ نمرات استانی، با الگوی توزیع فقر در استان‌‌ها تصریح کرد که به معنای تبیین تفاوت‌های معدل نمرات مذکور در استان‌ها با متغیر فقر است و نظر برخی تحلیلگران بر این است که این داده‌ها، نشانگر بازتولید بی‌عدالتی در نظام آموزشی است. برای بررسی عینی چنین ادعایی، می‌توان به محاسبه همبستگی آماری میان نمره فقر استان‌ها و معدل نمرات امتحان نهایی به تفکیک استان‌ها اقدام کرد: نتیجه، حکایت از همبستگی نزدیک به ۷۰درصدی دارد که نشانگر رابطه قوی میان این دو متغیر است.
منبع : جام جم
پ
پ
انتشار نقشه نمرات امتحان نهایی دانش‌آموزان توجه تحلیلگران را به خود جلب کرده است. برخی از تحلیل‌های ارائه‌شده درباره معدل نمرات امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۲، به انطباق داشتن میانگین‌ نمرات استانی، با الگوی توزیع فقر در استان‌‌ها تصریح کرد که به معنای تبیین تفاوت‌های معدل نمرات مذکور در استان‌ها با متغیر فقر است و نظر برخی تحلیلگران بر این است که این داده‌ها، نشانگر بازتولید بی‌عدالتی در نظام آموزشی است.
 
برای بررسی عینی چنین ادعایی، می‌توان به محاسبه همبستگی آماری میان نمره فقر استان‌ها و معدل نمرات امتحان نهایی به تفکیک استان‌ها اقدام کرد: نتیجه، حکایت از همبستگی نزدیک به ۷۰درصدی دارد که نشانگر رابطه قوی میان این دو متغیر است.
 
همچنین محاسبه همبستگی میان ضریب جینی و معدل نمرات امتحان نهایی به تفکیک استان‌ها، حکایت از رابطه ضعیف این دو متغیر دارد (کمتر از۰.۲) که احتیاط برای تبیین صرفا اقتصادی این تفاوت‌ها را لازم می‌سازد اما این موضوع محدود به ایران نیست. معروف‌ترین معیار سنجش توانمندی دانش‌آموزان درسطح جهان، آزمونی موسوم به پی‌آی‌اس‌ای است که هرسه سال یک‌بار عملکرد دانش‌آموزان ۸۰کشور جهان رادر ریاضی، علوم و درک مطلب می‌سنجد.
 
 درسال‌های اخیر هربار که نتایج این آزمون منتشر می‌شود، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزشی در جهان را به تعجب وامی‌دارد. طی چندین آزمون گذشته، نمرات دانش‌آموزان تقریبا در همه درس‌ها و تقریبا در همه‌ جای دنیا به‌طور مداوم درحال کاهش است.حتی کشورهایی مثل فنلاند و کره‌جنوبی که نظام‌های آموزشی بسیار باکیفیتی دارند هم مستثنی نیستند. چه چیزی باعث افت نمرات در دانش‌آموزان سراسر جهان شده است؟ برخی از تحلیلگران همه‌گیری کرونا را عامل اصلی دانسته‌اند اما روند افول نمرات از چندین سال قبل و مشخصا از سال۲۰۱۲ به بعد آغاز شده و کرونا فقط شیب آن را افزایش داده است.
 
گزارش پی‌آی‌اس‌ای به سه دلیل «گوشی‌های همراه» راعامل اصلی معرفی می‌کند: اولا دانش‌آموزانی که روزانه کمتر از یک‌ ساعت از اوقات فراغت خود را با دستگاه‌های دیجیتال سپری می‌کنند، عملکرد ریاضی‌شان حدود ۵۰درصد بالاتر از دانش‌آموزانی است که روزانه بیش از پنج‌ساعت به اسکرین چشم می‌دوزند. ثانیا به نظر می‌رسد که صفحه‌نمایش‌ها باعث نوعی حواس‌پرتی فراگیر درمیان همه دانش‌آموزان شده‌اند، حتی دانش‌آموزانی که مدام چشم به آنها ندوخته‌اند نیز در اثر حواس‌پرتی اطرافیان‌شان درگیر می‌شوند.
 
دلیل سوم این است که تقریبا نیمی از دانش‌آموزانی که در این آزمون شرکت کردند، گفتند وقتی از دستگاه‌های دیجیتال خود دور هستند، احساس «کلافگی» یا «اضطراب» می‌کنند.
 
 

دیدگاه

دیدگاهها بسته است.